Over de mol heb ik het dan nog niet eens gehad. Zelfs zonder mol zie ik die opdracht gewoon niet slagen. Niet in een kwartier, maar evengoed niet in zes uur. Althans, niet volgens de methode van communicatie. De andere methode - lukraak zoeken - werkt wel en is naar mijn idee veruit het effectiefst.
Laten we bijvoorbeeld alleen eens kijken hoe Horace kan worden bevrijd. Dat werkt alleen als de boodschap waar Horace's sleutel lag, kan worden gecommuniceerd, vanaf degene die 'm heeft, naar Horace. Op het forum heeft iemand toen een mooi pijlendiagram gemaakt waaruit bleek dat die communicatie een stuk of drie, vier stappen heeft.
Ik zou al niet weten hoe je de boodschap "De sleutel van Horace ligt in het zijvak van Arts tas" kan doorgeven zonder woorden via alleen een beeldscherm, laat staan de boodschap "vertel de anderen dat zij aan de anderen moeten vertellen dat zij aan Horace moeten vertellen dat zijn sleutel in het zijvak van Arts tas zit." En dat is dan even op voorwaarde dat je er überhaupt achter bent dat wie jij ziet, jou niet ziet....