Dit stond deze week in de krant,en onder meer hierop is dit topic gebaseerd.
Studenten zijn in 2010 op hun ov-chipkaart aangewezen. Maar hoe moet dat dan in Limburg, waar Veolia nog niet berekend is op zo'n digitaal vervoersbewijs?
Door Roel Ophelders
Voor de boordcomputers in de lijnbussen is de informatie op het stukje plastic vooralsnog Chinees. En op de treinstations staan geen chiplezers, laat staan poortjes. Veolia loopt achter met de invoering van de ov-chipkaart en maakt weinig aanstalten tot een snelle inhaalrace. Niet verrassend nu ook het provinciebestuur onderschrijft dat de kaart Limburgers heel wat nadelen oplevert en niemand gebaat is bij een snelle invoering volgens het huidige draaiboek.
Limburg kan het zich permitteren om pas medio 2010 met de invoer te starten, want de strippenkaart en het papieren kaartje worden voorlopig nog niet afgeschaft. Dat zit anders bij de ov-studentenkaart. Het papieren vervoerbewijs waarmee studenten een deel van de week gratis mogen reizen, verdwijnt morgen wél. In 2010 geen geplastificeerde kaart meer die aan de chauffeur of conducteur moet worden getoond, maar een digitaal vervoersbewijs dat tegen een chiplezer gehouden moet worden. Laat Veolia die nu, in tegenstelling tot vele vervoerders elders, nog niet hebben. De oplossing ligt voor de hand, meldt Veolia. Zolang de apparatuur er nog niet is, wordt de digitale kaart op de zelfde manier gebruikt als de analoge voorganger. Gewoon laten zien aan de controleur dus. Maar in het hoofdpijndossier dat ov-chipkaart heet zou een oplossing geen oplossing zijn als deze niet meteen twee nieuwe problemen zou creëren.
Probleem één: aan de buitenkant van het pasje valt niet te zien of het een week- of weekendkaart betreft. Die informatie staat er immers digitaal op. Probleem twee: de kaart ‘weet' of een student wel of geen 'reisrecht' heeft en hoeft dus na afstuderen niet te worden ingeleverd. Oud-studenten die al driekwart jaar over hun bul beschikken, hebben vaak nog zo'n pasje, dat voor een Veolia-medewerker ogenschijnlijk nog steeds een geldig vervoersbewijs is.
Slimmeriken die hopen dat ze nu ongemerkt illegaal de hele week op en neer door Limburg kunnen reizen, komen echter bedrogen uit. Eventuele fraude is in de kiem gesmoord, meldt Veolia. "We hebben twintig handheld kaartlezers besteld. Daarmee kunnen stewards in de treinen en bussen straks de kaart uitlezen”, zegt directeur René de Beer. Niet echt veel voor álle Limburgse voertuigen, maar Veolia heeft momenteel simpelweg niet meer stewards. "We zullen ze dus zo gericht mogelijk moeten inzetten. Uit ervaring weten we waar grote stromen studenten samenkomen, en daar zullen we intensiever controleren.”
Of ‘grijsrijders' daarmee een aanmerkelijk risico lopen betrapt te worden, moet de praktijk straks uitwijzen. Voorlopig hebben ze vrij spel, al is het maar voor even. De lezers worden immers pas halverwege januari geleverd.