Als het controlepersoneel er is, is het geen probleem, zeker niet als de lezers correct werken. Maar ik zie soms helemaal geen conducteur in de trein, hoe kan ik dan aantonen dat ik een kortere reis heb gemaakt dat het systeem aangeeft?
Mijn ''stel dat'' was inderdaad een hypothetische vraag, ik heb namelijk nog geen ov-chipkaart. Ik wacht daar dus ook mee totdat dit probleem getackled is. Ik heb dus ewcht geen zin om 40 euro te gaan betalen voor een rit van 25 kilometer.
In Zuid-Limburg worden de studenten, die van Heerle4n naar Maastricht (en retour) moeten, nu flink benadeeld, omdat daar alleen een Veoliatrein rijdt. Die maatschappij heeft het niet nodig gevonden om tijdig incheckpaaltjes te plaatsen, waardoor de studenten een gewoon abonnement hebben moeten aanschaffen. Gevolg: regelmatig discussies met het controlepersoneel.
Toch geef ik hier de studenten volledig gelijk. ZIJ kunnen er immers niets aan doen dat een maatschappij te beroerd is die paaltjes te plaatsen. Enkele studenten aan de Juridische Faculteit zijn dit aan het uitzoeken, en stellen zich oip het standpunt dat er geen onderscheid gemaakt mag worden. Of je nu in Amsterdam, Maastricht, Heerlen of Rotterdam woont en/of studeert, je zou in het hele land gebruik moeten kunnen maken van jouw studenten-OV.
Dat heet het principe van rechtsgelijkheid.