Moeilijk te zeggen. Eerste ingeving is, dat het niet uit zou moeten maken. Er is weliswaar een andere tariefsstelling op het spoor dan op de bus (een kilometer via het spoor kost in principe meer dan een kilometer via de bus), maar dat verschil zou herkend moeten worden door de plek waar de poortjes staan.
Beetje lastig uit te leggen, maar wanneer je incheckt bij de trein, check je vervolgens ook UIT bij de trein. Die twee handelingen samen zouden voldoende moeten zijn voor het systeem, om de afgelegde kilometers als ''treinkilometers'' af te boeken. Evenzo voor de bus/tram/metro.
Ik weet niet of het zo is hoor, maar als het klopt wat die persoon zei over dat apart activeren, zou dit weleens de reden kunnen zijn, omdat een treinrit doorgaans veel meer kost dan een busrit, en erop vertrouwd moet kunnen worden dat de reis ook betaald wordt.
Aan de andere kant: ik zou via de bus/tram of metro toch zeker ook op saldo moeten kunnen reizen.
Ik kom straks in de buurt van een info-punt van de NS, ik was eigenlijk ook van plan om een OV-kaart aan te schaffen.
Maar in Maastricht doet zich het merkwaardige feit voor, dat ik voor een rit naar bijvoorbeeld Heerlen of Aken beter een dagkaart kan nemen, omdat reizen met de OV-kaart op die twee trajecten behoorlijk wat duurder zijn. Dus ik vraag me af of het wel zinvol is voor mij om die investering te doen.
Als ik naar Aken of Heerlen wil, betaal ik voor een dagkaart 7 euro. Koop ik een treinkaartje naar Heerlen, dan kost me een retour alleen al 9,20. Daar komen nog respectievelijk 6 (als ik alleen de stad in ga) of 10 strippen a 50 cent bij (als ik bij vrienden in een buitenwijk op bezoek ga).