Poll

Moet de studentenkaart een kleurtje krijgen?

rood
1 (4.5%)
groen
6 (27.3%)
paars
3 (13.6%)
blauw
7 (31.8%)
rose
5 (22.7%)

Totaal aantal stemmen: 22

Auteur Topic: OV-chipkaart  (gelezen 87813 keer)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #100 Gepost op: 8-08-2010, 12:34:16 »
OV, Makkelijker kunnen we het je niet maken, lastiger wel.

Inderdaad: aan dat klasseverschil had ik nog helemaal niet gedacht. Wat nou, als je toevallig door de 1e klasse heen aan het lopen bent op zoek naar een toilet? Moet je voor die paar meter dan 1e klas betalen? Met een papieren kaartje zal niemand daar een probleem van maken......

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart
« Reactie #101 Gepost op: 8-08-2010, 18:21:27 »
Ik heb even de titel aangepast, omdat de vlag de lading niet helemaal dekt.

Ik heb eigenlijk vanaf het invoeren van de kaart een vraag.

Ook bij de NS wisten ze die niet afdoende te beantwoorden, het komt erop neer dat je overgelaten wordt aan de techniek.

Ik kan me voorstellen, dat je bijvoorbeeld bij een storing aan de paaltjes wel kunt reizen, maar dan een soort schuldbekentenis krijgt (of gewoon contant betaalt, wanneer je dat geld toevallig bij je hebt). Het zou immers te gek voor woorden zijn dat je je reis niet kunt maken terwijl 1 van de hulpmiddelen het laat afweten. Het vervoermiddel zelf functioneert immers wel.

Maar wat, als je tijdens de reis erachter komt dat het inchecken niet is gelukt, terwijl je je kaart weldegelijk correct tegen de lezer hebt gehouden? Probeer dan maar eens te bewijzen dat je de richtlijnen hebt opgevolgd, maar dat de schuld bij de apparatuur ligt.

Ik weet het, deze vraag heb ik eerder gesteld in dit topic, maar ok bij de NS weten ze er geen sluitend antwoord op. Kortom: je bent overgeleverd aan het oordeel van het personeel.

Zou het niet handig zijn om zelf een afleesapparaatje te hebben, zodat je ook tijdens de reis kunt zien of het inchecken correct is verlopen? Dergelijke apparaatjes hebben een jaar of wat geleden bestaan, hiermee kon je het saldo aflezen van je chipknip.

Offline Dolfie

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
« Reactie #102 Gepost op: 8-08-2010, 18:24:13 »
Ik heb dit nu eens even allemaal gelezen, en ben tot de leuke conclusie gekomen dat ik gewoon lekker mijn eigen auto pak!

Wat een ingewikkeld gedoe allemaal  ::). Gewoon een kaartje bij een vriendelijke meneer of mevrouw aan de balie (die daardoor niet in de ww hoeft te bivakkeren) kopen met echt geld, waar is die tijd gebleven...  :(

En hoe lang gaat het duren voordat die ov-chip kaart vervalst wordt? Of geskimmed (of hoe je dat ook moet schrijven).  >:D

Het wordt er allemaal niet leuker op  ::ohno:: ::ohno::

Nog maar niet te spreken over de blaadjes die straks weer op de rails liggen, de vierkante wielen etc. etc.

Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #103 Gepost op: 8-08-2010, 18:35:08 »
de NS heeft nog een voorraad herfstblaadjes van 2009 liggen.

De kaart is overigens al eens gekraakt, maar ik meen dat dat op verzoek van de NS is gebeurd, juist om de zwakke plek op te sporen en te dichten.

Je moet ervan uitgaan, dat de meeste ritten gewoon goed gaan, maar dat er altijd dingen mis kunnen gaan. Hoe red je je daar uit? Je kan bijvoorbeeld op een bepaald moment helemaal geen tijd hebben om een fout te (laten) herstellen.

Offline trialk

• Forumlid
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
« Reactie #104 Gepost op: 9-08-2010, 00:24:46 »
Op termijn wel denk ik. Of je moet nu losse overgangskaartjes kopen. Ik kreeg van de week een boekje van de NS met allemaal kortingsbonnen, waaronder een stel overgangskaartjes. Heb ik aan m'n vader gegeven, die moet deze maand nog een aantal keren met de trein en ik niet. ;D

Ik heb de bevestiging overigens al binnen. ::ok::

Het klopt toch dat de NS de enige is waarvoor ik me extra hoef te registreren? Bus, tram en metro niet omdat die maar 1 klasse vervoer hebben (en dus geen afwijkende tarieven, tenzij je er een abbonement op je kaart hebt staan).

bij mijn weten klopt dit Daisy,omdat ik weer deels reis met arriva,en deels met n.s. heb ik aan die optie weeral niet echt veel, de gogganse reis probeer ik die kaart in mijn knuisten tehouden, wat betekent dat ik weer tassen moet neerzetten,en terug oprapen zuuucht

informeer voor de zekerheid toch maar bij een helpdesk  van n s ik koop nog steed sgewoon mijn n s kaartjes, hoewel het niet hoeft [deels]   op rotterdam reizen is weer te doen,maar 'k ben zo gewend aan storingen dat ik altid Teletekst raadpleeg " voor " ik de deur uitloop

Gode reis !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline trialk

• Forumlid
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
« Reactie #105 Gepost op: 9-08-2010, 00:26:15 »
De gemaakte taalfouten waren " snelheidsfouten ;D
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #106 Gepost op: 14-08-2010, 11:08:22 »
Even rammelen met je toetsenbord, dan komen de karakters vanzelf weer op de juiste plaats.

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 14-08-2010, 18:25:12 »
Ik heb inmiddels het reizen op saldo geactiveerd op het station, kwestie van 30 seconden en het is geregeld. ::ok::

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #108 Gepost op: 16-08-2010, 13:28:43 »
Hier in het Oosten heb je nog niet zo veel aan de OV-chipkaart, omdat nog steeds niet alle verschillende maatschappijen hier meedoen. En als ik van Oldenzaal naar bijv. Hardenberg zou willen wordt het een echte crime met die chipkaart. Dan zou ik eerst moeten inchippen in Oldenzaal, uit- en inchippen in Hengelo, uit- en inchippen in Almelo, uit- en inchippen in Marienberg en vervolgens uitchippen in Hardenberg; en natuurlijk hetzelfde omgekeerd weer op de terugweg...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #109 Gepost op: 16-08-2010, 14:32:01 »
Neem een zak chips mee, zou ik zeggen.

OT: Je kan met een strippenkaart binnen het uur weer retour met de net afgestempelde strippen. Dat scheelt in Maastricht 2 of 3 strippen per keer dat je dat doet. Maar met de OV-chipkaart gaat dat niet meer.

Gevolg: mensen die vanuit een buitenwijk heel gericht boodschappen doen in een groot winkelcentyrum hier in de buurt, zijn nu het dubbele kwijt voor hun rit.

Offline LdHmolletje

• Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #110 Gepost op: 16-08-2010, 14:53:39 »
Ook leuk is als je vanuit de trein of metro nog een stukje met de bus moet. Dan mag je eerst gaan uitchippen en vervolgens bij de bus weer inchippen...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #111 Gepost op: 16-08-2010, 16:39:19 »
Ik weet dus niet wat ze tellen als instaptarief.

Voorheen was het bijvoorbeeld mogelijk om tijdens een dagtrip op een van de tussenstations uit te stappen, iets te bezoeken of winkelen, en daarna weer verder te reizen. Nu kost dat een extra instaptarief.

Offline LdHmolletje

• Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #112 Gepost op: 16-08-2010, 16:57:30 »
En dan beweren ze van de chipkaart dat het toch in bijna alle gevallen goedkoper zou worden... Ik vraag me trouwens ook af hoe ze dat willen gaan regelen voor mensen (zoals ik) die hoogstzelden van het openbaar vervoer gebruik maken, maar vooral hoe ze het voor de toeristen willen gaan doen. Kunnen die bijv. nog gewoon een (niet duurder) kaartje gaan kopen?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #113 Gepost op: 16-08-2010, 17:23:21 »
Ik denk dat die aangewezen zijn op een anonieme chipkaart.

Als ik dit zo lees zijn nog lang niet alle prblemen getackled (of getekkeld, als je dat beter begrijpt....).

Offline Daisy

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 16-08-2010, 18:56:05 »
En dan beweren ze van de chipkaart dat het toch in bijna alle gevallen goedkoper zou worden... Ik vraag me trouwens ook af hoe ze dat willen gaan regelen voor mensen (zoals ik) die hoogstzelden van het openbaar vervoer gebruik maken, maar vooral hoe ze het voor de toeristen willen gaan doen. Kunnen die bijv. nog gewoon een (niet duurder) kaartje gaan kopen?

Het hangt helemaal van de route af.

Ik kocht altijd een strippenkaart met 45 strippen twv EUR22,50. Één ritje met de bus kostte me altijd 3 strippen. Één ritje kostte me dan 45/15 = EUR1,50. Ik ga zelden binnen het uur terug. Nu betaal ik met de OV chipkaart voor dezelfde route EUR1,38. Scheelt me dus EUR0,12 per rit. Als ik dat maal 15 doe is dat EUR1,80 die ik bespaar op een strippenkaart.

Mijn ouders wonen iets verderop, aan dezelfde lijn. Met een strippenkaart zijn ze ook 3 strippen kwijt. Met de OV chipkaart kost een ritje hen nu EUR1,74. Zij zijn dus nu EUR0,24 per rit meer kwijt. Zij zijn in totaal nu EUR3,60 meer kwijt ivm een strippenkaart met 45 strippen.

Dat het in de meeste gevallen goedkoper is geloof ik ook niet, maar het kan dus wel.

Voor beperkt gebruik heb je volgens mij een wegwerp chipkaart. Ik was vorig jaar in Rotterdam en wilde met de metro, toen heb ik zo'n wegwerpkaart gekocht.

Offline Loezel

• Forumlid
« Reactie #115 Gepost op: 16-08-2010, 19:19:23 »
Ik werk bij een BSO, ik vraag me af hoe we dat straks moeten gaan doen. Gaan we drie haltes met de bus, tegen de tijd dat ik alle kaarten heb ingecheckt, moeten we alweer uitstappen en de bus maar wachten, terwijl ik 20 kaarten uitcheck. Dat gaat echt een feest worden.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #116 Gepost op: 16-08-2010, 20:19:37 »
Geweldig om te lezen, al die voetangels. Een geluk bij een ongeluk: er zitten afhankelijk van het type bus 5 of 7 apparaatjes in de bus, dus je kan heen en weer rennen.

Met twintig aandachtstrekkers achter je aan......

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #117 Gepost op: 16-08-2010, 20:21:39 »
@Daisy, weet jij of er een vast opstaptarief is, en zo ja hoeveel dat dan is? Ik weet wel dat er een variabele haltetoeslag wordt gehanteerd. Dat hangt af van de regio waarin je reist, zo begreep ik.

Offline Daisy

• Forumlid
« Reactie #118 Gepost op: 16-08-2010, 20:30:26 »
Beantwoord dit je vraag?

https://www.ov-chipkaart.nl/faq/

Wat wordt er bedoeld met basistarief?
Antwoord
Als u reist met het saldo op uw OV-chipkaart, betaalt u naast een tarief per kilometer ook een vast bedrag. Dit bedrag is vergelijkbaar met de eerste strip van de strippenkaart. We noemen dit het basistarief. Stapt u binnen 35 minuten nadat u bent uitgecheckt over, dan betaalt u niet nogmaals het basistarief.

Edit: Goed om te weten, als ik heel snel ff iets in de stad moet hebben kan ik nog meer voordeel halen. :)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #119 Gepost op: 16-08-2010, 20:46:19 »
Dan moet je wel rennen. Een uur is al kort voor een retourrit, laat staan 35 minuten.