Poll

Moet de studentenkaart een kleurtje krijgen?

rood
1 (4.5%)
groen
6 (27.3%)
paars
3 (13.6%)
blauw
7 (31.8%)
rose
5 (22.7%)

Totaal aantal stemmen: 22

Auteur Topic: OV-chipkaart  (gelezen 87816 keer)

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: OV-chipkaart
« Reactie #160 Gepost op: 16-03-2011, 12:34:05 »
De Oystercard in Londen werkt ook normaal gesproken goed... Wel een voordeel is, is dat je niet verplicht bent (zoals binnenkort min of meer hier) om zo'n kaart aan te schaffen.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Tristan

• Forumlid
  • Niet mokken... of toch wel?
« Reactie #161 Gepost op: 16-03-2011, 18:20:35 »
Geen wonder dat ik een @#%@#$@#$@-hekel aan de ov-shitkaart heb:

Citaat
Rover: Connexxion moet service ov-chipkaart verbeteren

Connexxion moet dringend de service rond de OV-chipkaart verbeteren. Dit schrijft Rover in een brief aan de directie van het vervoersbedrijf. De reizigersvereniging ontvangt opvallend veel klachten over problemen met de OV-chipkaart bij Connexxion.

Uit de meldingen blijkt dat er bij Connexxion-klanten regelmatig te veel geld van de chipkaart wordt afgeschreven, waarna reizigers veel moeite moeten doen om dit teveel betaalde bedrag terug te krijgen.

Uit de rapportage van het OV-Loket van 8 maart bleek al dat geen enkele vervoerder zoveel reizigersklachten veroorzaakt als Connexxion. Vooral in de categorie OV-chipkaart scoort de vervoerder slecht: bovengemiddeld vaak is de apparatuur kapot waardoor klanten niet kunnen uitchecken en hun borg kwijt zijn. Ook wordt bij abonnementhouders regelmatig ten onrechte geld afgeschreven wanneer zij in- en uitchecken. Wanneer zij dit echter nalaten, kunnen zij ondanks hun geldige vervoersbewijs een boete verwachten.

Gedupeerde reizigers die ten onrechte te veel geld kwijt zijn door falende techniek, moeten vaak veel moeite doen om dit terug te krijgen. Lange wachttijden, fouten met de afhandeling en het zelf moeten plakken van een postzegel op het restitutieformulier wekken veel irritatie bij de reiziger. Volgens Rover is het veel mensen bovendien onduidelijk dat zij het eenmaal gerestitueerde bedrag moeten “afhalen” bij een oplaadapparaat.

“Het is duidelijk dat de OV-chipkaart veel kinderziektes vertoond”, stelt Rover-woordvoerder Sanne van Galen, “maar wij vinden het de plicht van de vervoerder om reizigers die gewoon betaald hebben tegemoet te komen. Connexxion legt de rekening van de falende apparatuur bij de reiziger.” Rover vraagt Connexxion dringend de zaken snel op te stellen en de OV-chipkaartproblemen voortaan op een klantvriendelijkere wijze af te handelen.

Bron: RTV Zuiderzee

Ik reis namelijk veel met Connexxion en alle keren dat het bij mij fout gegaan is, was ook bij Connexxion, wat overigens niet wegneemt dat ik bij andere vervoerders -áls ik de ov-shitkaart gebruik- ook extra goed controleer of het afgeschreven bedrag wel correct is.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #162 Gepost op: 31-03-2011, 22:01:08 »
Vanavond had ik de bus naar huis. Ik heb nog gewoon een strippenkaart, maar zag hoe meerdere mensen de OV-chipcard gebruikten.

Hoe moet het nou precies? Je moet uitchecken, en als het groene lampje oplicht ben je toch uitgecheckt?

Vanavond ging het een paar keer als volgt: mensen kregen een groen lichtje, en mateen daarop rood, waardoor ze opnieuw de kaart tegen het apparaat hielden (waarop groen volgde).

Hierop verlieten ze de bus.

Maar in mijn opvatting hebben ze dan toch weer opnieuw INgecheckt, zonder het te weten?

Offline Sprien

• Forumlid
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
« Reactie #163 Gepost op: 31-03-2011, 23:43:57 »
Je kunt toch gewoon op het scherm zien wat er staat?
The sun came up and reality set in.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #164 Gepost op: 1-04-2011, 13:48:35 »
Ik kon dat niet zien, ik zag alleen de lichtjes.

Voorlopig hou ik het nog op een strippenkaart.

Offline Lautjuh

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
« Reactie #165 Gepost op: 1-04-2011, 14:52:33 »
Ja, als je heel even groen krijgt en daarna meteen rood ben je wel in- danwel uitgecheckt.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #166 Gepost op: 1-04-2011, 14:56:44 »
Als je dat voor de zekerheid NOG een keer doet, nadat je dacht te zijn uitgecheckt, dat was mijn vraag dus, ben je dan (zonder dat je het weet) onbedoeld weer INgecheckt?

Offline -ELISE-

• Forumlid
« Reactie #167 Gepost op: 1-04-2011, 22:45:11 »
Als je dat voor de zekerheid NOG een keer doet, nadat je dacht te zijn uitgecheckt, dat was mijn vraag dus, ben je dan (zonder dat je het weet) onbedoeld weer INgecheckt?

Volgens mij gaat dat niet.. Ik  heb t ook wel eens per ongelijk gedaan maar toe zei dat ding dat ik al uit gecheck was.. Wss kun je niet heel snel achter elkaar bij hetzelfde apparaat in en uit checken.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Loezel

• Forumlid
« Reactie #168 Gepost op: 1-04-2011, 23:14:05 »
Volgens mij heb ik wel eens ingecheckt en meteen uitgecheckt. Want toen ik wilde uitstappen en uitchecken stond er dat ik aan het overstappen was. Dus toen heb ik meteen weer uitgecheckt en dat ging ook goed. Dus ik weet niet of het andersom ook zo werkt. Het zou wel fijn zijn als daar op de een of andere manier een beveiliging op zit.

Offline Tristan

• Forumlid
« Reactie #169 Gepost op: 2-04-2011, 19:24:11 »
Toen ik nog wel vertrouwen in de ov-shitkaart had en ik met mijn abonnement incheckte bij een 'Oost-Indisch dove buschauffeur', sommeerde die buschauffeur mij om (nogmaals) in te checken. Omdat ik al ingecheckt was, kreeg ik toen de melding 'U bent al ingecheckt'.

Een paar weken later heb ik zoiets dergelijks nog een keer geprobeerd: ik stapte toen in op het station in Gouda. De buschauffeur was nog niet aanwezig, maar de bus was wel gewoon open. Ik checkte in en kreeg de melding dat ik was ingecheckt en checkte binnen enkele seconden gelijk uit (bij dezelfde kaartlezer) en kreeg ook de melding dat ik was uitgecheckt :-\\

Kortom: de ene keer is het niet mogelijk om kort na elkaar in- en uit te checken, de andere keer dus wel!

Ter verduidelijking: bovenstaande situaties vonden allebei plaats in een bus van Connexxion

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #170 Gepost op: 2-04-2011, 20:09:49 »
Volgens mij gaat dat niet.. Ik  heb t ook wel eens per ongelijk gedaan maar toe zei dat ding dat ik al uit gecheck was.. Wss kun je niet heel snel achter elkaar bij hetzelfde apparaat in en uit checken.
Ah, dat zou dan een gelukje zijn voor degenen die hiermee te maken hebben.

Maar als de dingen gebeuren die Tristan heeft meegemaakt, ben ik er nog niet zo zeker van dat het zonder meer goed gaat.

Offline G-root

• Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
« Reactie #171 Gepost op: 3-04-2011, 10:50:30 »
Maar als de dingen gebeuren die Tristan heeft meegemaakt, ben ik er nog niet zo zeker van dat het zonder meer goed gaat.

Het gaat zonder enige twijfel af en toe fout. Toch heb ik met een half jaar lang 2x per dag met OV chipkaart reizen winst gemaakt; het ging vaker fout in mijn voordeel dan andersom.
Dan nog raak ik vaak zo gefrustreerd als het weer eens fout gaat door dat domme systeem dat ik hele negatieve gevoelens heb over het hele gebeuren. Wat ik echt oneerlijk vind is dat de bus sowieso 4 euro afschijft, en dan geld terug stort na het uitchecken. Ik heb dus meerdere malen gehad dat die in-/uitcheckautomaten uitvallen halverwege de reis en dan kun je dus niet uitchecken en je geld terug krijgen ....
Is natuurlijk wel weer een oplossing voor: je door de mensenmassa naar een chagrijnige chauffeur wringen, een uitstapkaart vragen, die invullen en opsturen naar Connexxion (mét postzegel) en dan hopen dat je je geld terug krijgt ... dan vergoeden ze trouwens ook de postzegel en krijg je nog wat extra. Wederom winst voor mij, maar ook irritatie ...
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #172 Gepost op: 3-04-2011, 10:58:54 »
Dan is het maar te hopen dat het veel mis gaat, dan krijg je uiteindelijk geld toe als je met het OV reist.

Maar dan moeten de chauffeurs voortaan ook een zooi uitstapkaarten bij zich hebben. Lastig dus: als die op zijn, waar moet je dan je geld terug halen?

Offline Tristan

• Forumlid
« Reactie #173 Gepost op: 3-04-2011, 14:48:20 »
Maar dan moeten de chauffeurs voortaan ook een zooi uitstapkaarten bij zich hebben. Lastig dus: als die op zijn, waar moet je dan je geld terug halen?
Op een door mij opgerichte club (* ov-CHIP kaart? ov-SHIT kaart! *) heb ik tips and tricks staan hoe je -op legale wijze- zo min mogelijk kosten maakt door je chipkaart te gebruiken.

Op deze site staan onder anderen antwoordnummers en alternatieve telefoonnummers voor als een vervoerder een 0900-nummer heeft ingesteld.

Overigens staan er op de site ov-chipklacht veel meer klachten over de ov-shitkaart

Offline Lautjuh

• Forumlid
« Reactie #174 Gepost op: 4-04-2011, 21:28:48 »
Ik heb laatst acht keer opnieuw in- en uitgecheckt. Bij die gele kastjes kan dat, maar bij die roze/witte niet.

Offline G-root

• Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
« Reactie #175 Gepost op: 4-04-2011, 22:45:01 »
Ik heb laatst acht keer opnieuw in- en uitgecheckt.

Durf ik te vragen waarom je dat hebt gedaan ?
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Lautjuh

• Forumlid
« Reactie #176 Gepost op: 4-04-2011, 23:20:31 »
Durf ik te vragen waarom je dat hebt gedaan ?

Dat weet ik niet ;)
Nadat ik was ingecheckt zag ik dat een gewoon kaartje goedkoper was. Dus toen heb ik me weer uitgecheckt. Vervolgens probeerde de buschauffeur behulpzaam te zijn door te laten zien dat je zo vaak in- en uit kunt checken als je wil. Wat resulteerde in heel vreemd in- en uitcheck gedrag. ;)
De laatste keer was de uitcheck en ik heb geen kaartje gekocht, dus uiteindelijk alleen het instaptarief betaald.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #177 Gepost op: 5-04-2011, 17:46:00 »
en daarmee van je ouders naar Wageningen gereden? Goed gedaan!!!!

Offline Tristan

• Forumlid
« Reactie #178 Gepost op: 5-04-2011, 18:53:38 »
Ik heb laatst acht keer opnieuw in- en uitgecheckt. Bij die gele kastjes kan dat, maar bij die roze/witte niet.
En daardoor slaan de computers bij Trans Link Systems op tilt  :P ::rofl::

Offline Mascha*

• Forumlid
« Reactie #179 Gepost op: 8-04-2011, 22:57:12 »
Dat kan niet bij de apparaten van connexxion ofzo nee, maar wel bij die van Veolia enzo. Die gele kastjes, en die zijn echt stom xD
als je 'm er ietsje te lang tegenhoud, of je houdt je portemonnee met ook je anderee pasjes ertegen, bliept ie inderdaad groen en dan gelijk rood. Dan ben je wel gewoon uitgecheckt, maar die apparaten zijn heel vervelend. Geef mij maar die witte van connexxion enzo :P
If the virtues of tomorrow cause the greed of today, we won't have a future and no more liberty..