Ik ken iemand die toevallig deze week een trajectabonnement gekregen heeft van de NS, was nog een ouderwets kaartje, met het verzoek niet in en uit te checken.
Ook bij de klantenservice vam Connexxion wordt het advies gegeven om met reisproducten
niet in- en uit te checken. Kortom: je moet die kaart
wel hebben, maar
niet gebruiken met reisproducten.
Toen ik vorige week klaar was met werken en van het Gildenkwartier naar Jaarbeursplein liep (via Hoog Catherijne en Utrecht CS), pakte ik alvast mijn ov-chipkaart en hield die in mijn hand. Toen ik langs in- en uitcheckpalen op Utrecht CS liep, hoorde ik opeens de piep van in- of uitchecken. Ik schrok me rot
Gelukkig bleek later dat dat niet van mij afkomstig was
.
Als je namelijk bij een NS-paal per ongeluk incheckt, moet je minimaal 3 minuten wachten voordat je weer kunt uitchecken. Je zal daardoor maar net je bus missen en een uur moeten wachten
(gelukkig vertrekt er voor mij ieder kwartier een bus, maar dat even terzijde).
Inmiddels heb ik het saldo op mijn kaart -bewust- naar een niveau onder nul gebracht (waardoor (per ongeluk) inchecken niet mogelijk meer is) en gebruik ik de ov-chipkaart alleen nog als stamkaart, behorende bij het maandabonnement die ik gebruik om van en naar mijn werk te reizen.
Mijn ov-shitkaart loopt in augustus 2012 af. Hopelijk wordt die kaart vóór die tijd óf dusdanig verbeterd wordt dat het wèl een goede kaart is (d.w.z.: één kaart voor het gehele OV, één tarief voor het gehele OV; kortom: eenheid en eenvoud) óf (en daar gaat mijn voorkeur naar uit) dat die kaart helemaal en definitief afgeschaft gaat worden!