Poll

Moet de studentenkaart een kleurtje krijgen?

rood
1 (4.5%)
groen
6 (27.3%)
paars
3 (13.6%)
blauw
7 (31.8%)
rose
5 (22.7%)

Totaal aantal stemmen: 22

Auteur Topic: OV-chipkaart  (gelezen 87827 keer)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart
« Reactie #200 Gepost op: 21-04-2011, 18:14:34 »
Ik heb de kaart in huis.

Het kortingsproduct van Veolia, het reizen met korting in de daluren in trein en bus, kon online niet worden aangevraagd, maar dit hebben ze op het kantoor van de maatschappij nu toch in orde gemaakt.

Online werd aangegeven dat de actie tot en met 31 maart liep, maar in de praktijk houden ze een aantal van 10.000 aanvragers aan, en zolang dat getal nog niet is bereikt, loopt de actie door. Lastig is dus alleen dat het bij de NS fout lijkt te gaan. Ik wilde het NS-deel van het reizen op saldo aanvragen, zegt de computer dat mijn kaart te kort geleden is aangevraagd, en dat ik een paar dagen geduld moet heben...

Vraag ik me alleen af: heb ik die mogelijkheid wel nodig (ik kan me iets voorstellen bij het online raadplegen van al mijn reisgegevens)?
« Laatst bewerkt op: 21-04-2011, 18:16:59 door Bodejos »

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #201 Gepost op: 21-04-2011, 19:16:30 »
Als je niet van plan bent met de trein te gaan, dan hoef je 'm niet aan te vragen.

Maar als je ook maar één keer van plan bent 'm te gebruiken bij de NS, moet je wel een NS product op je kaart hebben. ::jaja::

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #202 Gepost op: 21-04-2011, 21:03:43 »
Dus ook al zou ik vor de volle prijs reizen, moet dat product erop?

Ik wil voornamelijk online kunnen zien wat er wordt gerekend.

Grappig detail: ik probeerde rond 19.00 de kaart uit: inchecken niet mogelijk. Heb ik de kaart, kan ik hem niet uitproberen.

Intussen weet ik, door de terugrit, dat de rit me met strippen 1,53 zou hebben gekost, en nu met de OV-kaart 1,19...     komt 12 cent bij, als ik vanuit de halte bij mijn moeder vertrek, maar het IS goedkoper voor een stadsrit.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #203 Gepost op: 22-04-2011, 19:18:31 »
Het reizen gaat op zich probleemloos, in- en uitchecken ook.

Maar het automatisch opladen van het saldo wanneer het tegoed onder de 5 euro komt, blijkt niet te werken.

Klantenservice: online aanvragen, en bij een oplader activeren, mijnheer. Zo hoort het te gaan.

Ik had het online aangevraagd, en de medewerker bij het Veolia-klantenmeldpunt laadt het door mij aangevraagde product op de kaart. Ik zie duidelijk een bevestigingsschermpje, met daarin de tekst: saldo automatisch opladen geactiveerd.

Dus het staat er al op.

Ja, en gij geleuft dat? Mooi niet, dus.

En nog irritanter: ik vergiste me met de afgeboekte ritprijs. Die was niet 1,19, maar 1,39. En vanaf de halte waar ik opstap, wanneer ik bij mijn moeder en broer ben geweest, komt daar 11 cent bij.

Let wel: MET 20 procent ''korting''.  Klopt geen donder van, die korting.

Offline Daisy

• Forumlid
« Reactie #204 Gepost op: 22-04-2011, 19:33:10 »
Je moet een NS product hebben, want als je incheckt zonder product, kan dat systeem natuurlijk niet raden of jij 1e of 2e klas reist, kortom, hoeveel geld het af moet schrijven.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #205 Gepost op: 22-04-2011, 21:04:38 »
Vooralsnog heb ik alleen met de bus gereisd. Het NS-product was nog niet aan te vragen, zei het systeem.

Ik zal het er toch maar op zetten.....

Edit: het aanvragen lukte nu wel, ik moet het morgen alleen erop laden bij een NS-station. Jammer dat ze die hier niet in de buurt hebben
« Laatst bewerkt op: 22-04-2011, 21:08:40 door Bodejos »

Offline Tristan

• Forumlid
  • Niet mokken... of toch wel?
« Reactie #206 Gepost op: 23-04-2011, 18:25:08 »
Deze maand staat er in het tijdschrift van de ANWB, de Kampioen, de uitslag van een onderzoek over de ov-chipkaart.

Maar liefst 63 % van de lezers is ontevreden over de ov-chipkaart!
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #207 Gepost op: 23-04-2011, 19:17:55 »
het product automatisch opladen activeren is ook een verhaal apart. Het is gelukt, uiteindelijk.

Ik ging naar een kaartjesautomaat met chipcardlezer. Hield de kaart op de lezer, en het scherm gaf me de keuze uit onder meer ''bestelling ophalen''. Die optie koos ik, waarop er een voortgangsbalk in beeld kwam. Die verdween weer, waarna ik de keuze kon maken hoe ik het gekozen bedrag wilde betalen, onder meer dus met pinpas. Ja, zeg: DAT is toch geen automatisch opladen?

Ik naar de balie. Staat het product er toch op.

Ik maakte mijn rit, en zie tot mijn verbazing dat de ritprijs weer anders is (over dezelfde route, dus).

1.39, 1.45 en 1.48.

Maar korting? Rien ne va plus,ofwel, maar een paar cent. Niks 20 procent zoals Veolia belooft.

Eindig ik toch maar positief: wanneer je het systeem een beetje door hebt, is het wel gemakkelijk.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #208 Gepost op: 23-04-2011, 20:11:12 »
Positief eindigen? Eh, ik dacht het niet.

Bij het inchecken straks stond het bijgeladen product (20 euro) keurig op de kaart.

Bij het uitchecken was dat zoals het moest, verminderd met de ritprijs.

Ik ga online nalopen of de rit al zichtbaar was. Ja hoor, die is zichtbaar. Keurig het bedrag dat het moest zijn.

alleen het saldo?

66 cent...........

Rara, waar is de ontbrekende 21,13 gebleven?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #209 Gepost op: 13-05-2011, 20:28:36 »
Heeft iemand trouwens een tip om die kaart op een zodanige manier bij je te houden, dat je ze wel kan gebruiken (in- en uitchecken) maar waarbij je geen risico loopt om ze kwijt te raken?

Je moet ze standby houden voor, tijdens en na de rit, en dat zijn 3 momenten waarbij de kaart kwetsbaar is (ik bedoel: dat je extra risico loopt om ze kwijt te raken).

Nu is me dat laatste vanmiddag bijna gebeurd. Ik was de kaart ineens kwijt, maar ik wist dat ik er nog mee had uitgelogd. Ik heb ze inmiddels terug, was niet echt kwijt, dus.

Ik weet dat er een hoesje bestaat, waar je de kaart in kunt laten zitten bij het in- en uitloggen.

Dat zou voor mij ideaal zijn.

Iemand andere suggesties?

Offline Sprien

• Forumlid
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
« Reactie #210 Gepost op: 13-05-2011, 20:32:10 »
Iemand andere suggesties?

Als je 'm in je portemonnee stopt en die hou je voor het incheckapparaat doet ie het over het algemeen ook.
The sun came up and reality set in.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #211 Gepost op: 13-05-2011, 20:36:53 »
Dat is het overwegen waard. Ik heb iets dergelijks in Portugal gezien met de Lisboa Card. Zoals gezegd, werkt deze volgens hetzelfde systeem als de OV-chipkaart.

Daar was iemand die hield zijn mouw tegen het apparaatje, en het werkte ook. Dan moet je natuurlijk niet vergeten de kaart uit dat mouw-zakje te halen, wanneer je de jas gaat wassen......

Overigens: na een week of drie ben ik er redelijk aan gewend, maar ik zie nog steeds veel mensen stuntelen (jong en oud, ligt echt niet aan de leeftijd).

Offline Daisy

• Forumlid
« Reactie #212 Gepost op: 17-07-2011, 20:11:42 »
Ik wil graag even kwijt dat ik het super makkelijk vind om een kostenoverzicht te maken op de OV Chipkaart site. Ik heb 2 weken lang een aantal busritjes gemaakt voor m'n werk en omdat ik een persoonlijke kaart heb, kan ik inloggen, de kosten zien, aanvinken en er wordt automatisch een PDF bestandje aangemaakt, met gemaakte kosten. Perfect. ::ok::

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #213 Gepost op: 17-07-2011, 21:28:57 »
het aanvragen van zo'n ding vind ik al lastig ::)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #214 Gepost op: 17-07-2011, 21:33:26 »
Op zich vind ik de OV-chipcard ook makkelijk in het gebruik, alleen is al sinds donderdagavond de software in de lezers (in de bussen van Veolia) van slag.

Resultaat is dat ik sinds donderdagavond de volle prijs moet afrekenen, in plaats van de dal-urenprijs.

Sommige chauffeurs zeggen dat dat komt omdat er vanaf vier uur 's midags spitstarief wordt geteld, maar dat klopt niet de meeste ritten vonden plaats vroeg in de middag.

Ik ben wel blij dat ik door het transactieoverzicht aan kan tonen dat er inderdaad een kortingsproduct op mijn kaart staat, en hierdoor ook kan aantonen over welke ritten het gaat.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #215 Gepost op: 17-07-2011, 21:36:18 »
Als je niet van plan bent met de trein te gaan, dan hoef je 'm niet aan te vragen.

Maar als je ook maar één keer van plan bent 'm te gebruiken bij de NS, moet je wel een NS product op je kaart hebben. ::jaja::
Ik heb eroverheen gelezen. Ik weet eigenlijk niet eens of er een NS-product op mijn kaart staat, maar ik heb een paar weken geleden wel een rit gemaakt naar Venlo, voor een deel over Veolia-traject, maar voor een ander deel over NS-traject. Dat werd keurig en correct afgeboekt van mijn kaart.

Offline Tristan

• Forumlid
« Reactie #216 Gepost op: 18-07-2011, 22:10:18 »
Ik heb eroverheen gelezen. Ik weet eigenlijk niet eens of er een NS-product op mijn kaart staat, maar ik heb een paar weken geleden wel een rit gemaakt naar Venlo, voor een deel over Veolia-traject, maar voor een ander deel over NS-traject. Dat werd keurig en correct afgeboekt van mijn kaart.
Als je de ov-chipkaart bij NS kunt gebruiken, staat er een NS-product op. Vóór dat je hem überhaupt bij NS kunt gebruiken, diende je hem bij de NS te activeren.

Ik ben iig nog steeds van mening dat het een rotding is. Ik hoop dan ook dat NL het voorbeeld van Sydney gaat volgen: een paar jaar uitproberen, er dan achter komen dat dat ding niet naar behoren werkt en nooit naar behoren zal gaan werken en uiteindelijk het verstandige besluit neemt om dat ding af te schaffen!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #217 Gepost op: 18-07-2011, 22:28:35 »
Tot 14 juli heb ik geen noemenswaardige problemen ondervonden met de kaart. Vanaf die dag berekende het systeem echter de volle prijs in plaats van het daltarief.

Ik heb echter een tijdelijke kaart gekregen van Veolia, mijn eigen kaart wordt onderzocht. Ze konden geen softwarefout vinden in het systeem. Toch zouden er meer mensen met hetzelfde probleem zijn, vernam ik vrijdag.

Men zegt bij Veolia, dat bij het overschrijden van een bepaalde leeftijd, de eigenaar van een kaart automatisch in een andere categorie valt, maar dat dan het geactiveerde kortingsproduct niet automatisch mee verhuist. Ze vroegen of ik toevallig 14 juli jarig was geweest en om die reden wellicht in een andere categorie viel. Maar dat was niet het geval.

Nu heb ik een tijdelijke kaart met een behoorlijk tegoed erop gekregen. Voor zover ik weet mag ik dat opgebruiken, en gaan ze dat niet verrekenen met wat het had moeten zijn, als ik met mijn eigen kaart had gereisd. Als compensatie voor het ongemak, zeg maar.

Ik heb de kaart nooit voor NS-gebruik geactiveerd, maar ik heb er half juni wel mee gereisd, het saldo werd keurig afgehouden.

Van Sydney klopt, dat verhaal heb ik eerder gehoord. Zoals ik ook eerder opmerkte: in Lissabon functioneert het systeem echter perfect.

Offline Daisy

• Forumlid
« Reactie #218 Gepost op: 18-07-2011, 22:40:40 »
In London ook, daar heb je de Oystercard.

Offline Tristan

• Forumlid
« Reactie #219 Gepost op: 18-07-2011, 23:25:03 »
In London ook, daar heb je de Oystercard.
In Hong Kong heb je de Octopus-card en in Rome heb je ook een soort ov-chipkaart en in die steden werkt het ook goed. Alleen is er in de voornoemde steden sprake van slechts 1 stad waar de kaart gebruikt wordt, 1 vervoerder, 1 productsoort en ook maar 1 reistarief. Dán werkt een ov-chipkaart naar behoren.

De "TCard" (de ov-chipkaart in Sydney) is vermoedelijk afgeketst omdat er ca. 70 reisproducten zijn, getuige dit document en dat is teveel voor het systeem. Omdat er hier in NL ook heel veel verschillende reisproducten zijn (Sterabonnement, NS-voordeelurenabonnment, NS-trajectkaart 2e klas, NS-trajectkaart 1e klas, ICE-toeslag, Fyra-toeslag, RET-dagkaarten, U-kaart, GVB-abonnement, Viziriskaart, begeleiderskaart, Studentenreisproducten, 65+-abonnement, en nog heel veel meer), verwacht ik dat de problemen die er nu zijn niet de laatste kinderziektes zijn, maar dat het slechts een begin is van een steeds groter wordend probleem.

Als je op Twitter zoekt op: ov-chipkaart of ovchipkaart of ov-chip of ovchip, zul je heel vaak tweets tegen komen waarin '#fail' staat. Ik ben dus lang niet de enige die er geen vertrouwen meer in heeft.
« Laatst bewerkt op: 18-07-2011, 23:27:49 door Tristan »