Poll

Moet de studentenkaart een kleurtje krijgen?

rood
1 (4.5%)
groen
6 (27.3%)
paars
3 (13.6%)
blauw
7 (31.8%)
rose
5 (22.7%)

Totaal aantal stemmen: 22

Auteur Topic: OV-chipkaart  (gelezen 87800 keer)

Offline -ELISE-

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart
« Reactie #220 Gepost op: 18-07-2011, 23:38:51 »
Ik heb laatst geld terug gekregen waar ik geen recht op had XD

Ik kon een keer niet uitchecken en heb toen zon formulier aan de chauffeur gevraagd. Niet dat er iets van mijn kaart af kon want ik had geen saldo en ik reisde gratis maar toch. Heb toch 1,40 terug gekregen ofzo XD
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #221 Gepost op: 19-07-2011, 16:39:59 »
Ik heb laatst geld terug gekregen waar ik geen recht op had XD

Ik kon een keer niet uitchecken en heb toen zon formulier aan de chauffeur gevraagd. Niet dat er iets van mijn kaart af kon want ik had geen saldo en ik reisde gratis maar toch. Heb toch 1,40 terug gekregen ofzo XD
Hahaha  ::rofl::  ach ja elke eurocent is er één he :P

Offline -ELISE-

• Forumlid
« Reactie #222 Gepost op: 19-07-2011, 16:48:00 »
Hahaha  ::rofl::  ach ja elke eurocent is er één he :P

idd, maar t is meer t feit dat ik geld terug kreeg terwijl er nooit wat af is gegaan..
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #223 Gepost op: 19-07-2011, 17:27:01 »
Ik heb laatst 3 euro gekregen terwijl ik maar 2,65 schade had. Waar zal ik dat kapitaal eens aan besteden?

Offline Tristan

• Forumlid
  • Niet mokken... of toch wel?
« Reactie #224 Gepost op: 17-08-2011, 21:57:36 »
Zoals wellicht bekend, heb ik het niet zo op de ov-chipkaart, maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen. Zouden jullie daarom deze enquête willen invullen? Uiteraard staat het jullie vrij om de link naar de enquête door te sturen naar vrienden, kennissen en familie of wie dan ook.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline G-root

• Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
« Reactie #225 Gepost op: 17-08-2011, 22:43:52 »
Zoals wellicht bekend, heb ik het niet zo op de ov-chipkaart, maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen. Zouden jullie daarom deze enquête willen invullen? Uiteraard staat het jullie vrij om de link naar de enquête door te sturen naar vrienden, kennissen en familie of wie dan ook.

Done. Ben benieuwd !
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #226 Gepost op: 18-08-2011, 12:48:12 »
Zo, ingevuld...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #227 Gepost op: 21-08-2011, 10:52:21 »
Ondanks het feit dat ik ook tegen softwareproblemen ben aangelopen, en ondanks het feit dat ik nog steeds niet begrijp dat een rit de ene keer 1,48 kost, en de andere keer over dezelfde route 1,50, ben ik nu wel gewend aan de kaart.

Ik deel de kritiek met Tristan, dat tarieven soms zeer onlogisch zijn opgebouwd. Zo kwam ik erachter dat een rit met overstap 3 cent (gut, waar hebben we het over) goedkoper is dan eenzelfde rit met 1 lijn.

Wanneer ik bijvoorbeeld vanaf Daalhof Maastricht naar het Oranjeplein/Koningsplein rijd met lijn 6, dan betaal ik 1,50 euro. Neem ik vanaf Daalhof lijn 5, en stap over op lijn 3 (lijn 5 komt niet op de halte Koningsplein, waar ik uiteindelijk wil uitstappen), dan kost diezelfde rit ineens 1,47.

Het valt me echter op, dat er heel veel mensen met de anonieme kaart rond rijden. De ritten daarmee geven geen korting, je kan alleen voor de volle prijs reizen.

Dan vraag ik me af: WETEN ze dat niet, of kiezen ze er bewust voor om een kwart meer te betalen dan de mensen die met een persoonlijke kaart reizen?

Offline LdHmolletje

• Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #228 Gepost op: 21-08-2011, 12:31:43 »
Ik denk eerder dat het bij de meesten een kwestie is van niet weten! Ik weet ook pas sinds kort dat je een persoonlijke en een neutrale kaart hebt! En echt veel voorlichting daarover hebben we immers ook niet gehad!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #229 Gepost op: 21-08-2011, 12:44:44 »
Ik denk dat het voor een deel ook aan eigen initiatief ligt om erachteraan te gaan.

Bij ons was NS en Veolia er vrij duidelijk mee. Beiden hebben in een maandenlange voorlichtingscampagne uit de doeken gedaan wat het verschil is tussen een p-kaart en een a-kaart (ofwel een persoonlijke en een anonieme kaart).

Ook werd duidelijk gemaakt dat je op een A-kaart geen korting op de ritprijs kon krijgen, en op de P-kaart wel, en dat je alleen via je P-kaart inzicht kon krijgen in je reisgedrag.

Aan voorlichting heeft het niet ontbroken hier, ook niet wat de datum betreft dat hier de stripenkaart niet meer geldig was. In kranten, in regionale weekbladen, op de regionale radio en televisie, op billboards, je kon niet om de campagne heen.

En dan blijven er nog steeds mensen vragen naar strippenkaarten. Dan ben je het echt zelf schuld dat je niet weet dat de strippenkaart er niet meer is.

Ik kan me voorstellen dat mensen niet ook nog eens bij een van de vervoersbedrijven met naam en toenaam bekend willen zijn, maar wat maakt het uit, ze zijn al op zoveel plekken geregistreerd. Ze doen zichzelf tekort. Niet zozeer als je een enkele keer met het openbaar vervoer gaat, maar wel als je vrijwel dagelijks met de bus gaat en iedere keer een los kaartje van 2,50 koopt.

Voor zover ik weet, is de aanschafprijs van beide kaarten 7,50. Je zet er een bepaald tegoed op, en bij de P-kaart kun je dat aanvullen met kortingsproducten van bijvoorbeeld je regionale vervoerder. Heb je een NS-kortingskaart, dan draai je de zaak om, en je zet er het kortingsproduct van je regionale vervoerder bij (kost 1 cent!!!!), en je hebt ook een p-kaart, zet er automatisch opladen bij, en je hebt altijd voldoende reissaldo.

Het vereist even een paar handelingen, maar dan heb je er ook overal het gemak van.

Blijven natuurlijk over de punten van kritiek waar Tristan mee kwam, daar moet nog een oplossing voor worden gevonden.
« Laatst bewerkt op: 21-08-2011, 12:46:36 door Bodejos »

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
« Reactie #230 Gepost op: 21-08-2011, 13:02:36 »
Ik wist ook niet dat een anonieme duurder is dan een op naam kaart. Nu heb ik er ééntje op naam, en nu ik om de week buskosten moet declareren komt me dat heel goed uit, maar nooit geweten dat een anonieme duurder is. Volgens mij is per 1 november de OV Chipkaart in de provincie Utrecht verplicht, dus dan zal iedereen eraan moeten.

Offline LdHmolletje

• Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #231 Gepost op: 21-08-2011, 13:09:14 »
Hier in het oosten is men helaas niet zo scheutig geweest met voorlichting (althans, het is mij niet opgevallen, en dat terwijl ik regelmatig op het station kom)... Misschien dat het er ook mee te maken heeft gehad dat hier lange tijd onduidelijk is geweest hoe het met de Syntus-treinen zou moeten gaan... De in- en uitcheckpoortjes voor Syntus zijn hier pas een paar dagen voor het einde van de strippenkaart geplaatst...

Trouwens, het kan best zijn dat er in de regionale krant iets over heeft gestaan, maar het was beter geweest een huis aan huisfolder rond te sturen. Heel veel mensen lezen immers de regionale krant totaal niet (ik ook niet...) Maar hoe dan ook, de campagne is blijkbaar aan Twente voorbijgegaan...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #232 Gepost op: 21-08-2011, 13:25:17 »
ik ben het met Jos eens dat het ook eigen initiatief moet zijn hoor. Iedereen wist van de ov chipkaart, als je dus (af en toe ) met het openbaar vervoer reist ga je toch zelf op onderzoek uit. Even googlen of bij de NS/Syntus om een folder uitleg vragen. Ik reis zelden of nooit met het openbaar vervoer en zit dus niet te wachten op een huis aan huis folder oid. Tis een beetje de luiheid ten top dat men alles maar thuis moet krijgen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #233 Gepost op: 21-08-2011, 14:08:16 »
Als postbode met behoorlijke ervaring met mailings kan ik zeggen dat ook huis-aan-huis-mailings, zelfs als ze op naam worden verspreid, niet goed gelezen worden. Zelfs als je zeker weet dat je alle adressen hebt voorzien van de info, blijven er nog mensen beweren dat ze het niet hebben gehad. Als postbedrijf nemen we vaak genoeg de proef op de som, en wet weten dus dat veel mensen gewoon liegen over het al of niet ontvangen van een bepaalde mailing.

Het werkt heel simpel: er worden adressen geselecteerd, waarbij dan de bezorger niet weet dat dat adres ''gewaarmerkt'' is. Vervolgens wordt de geadresseerde opgebeld en gevraagd of ze die post hebben ontvangen. Dat gebeurt in opdracht van de klant (we mogen dat niet op eigen initiatief).

Omdat het uiteraard weleens kan voorkomen dat een bezorger een brievenbus mist, kun je ervan uitgaan dat een niet bezorgd direct mail-poststuk een incident is.

Ik heb het twee keer meegemaakt dat ik binnen een gebied huis-aan-huis had, en daarbij ging het om een inspraakavond van de gemeente. Beide keren kwam er NIEMAND opdagen. Resultaat: Gemeente belt boos naar onze afdeling, en komt bij mij uit. Omdat ze weten dat ik bij mailings heel zorgvuldig te werk gaan, wisten ze ook dat de ontvangers gewoon geen interesse toonden in die voorlichting.

Twee weken later: gemeente begon met de in die mailing aangekondigde werkzaamheden. En ja hoor: protesten van de bewoners.

Ik weet het: beetje off topic, maar ik schrijf het, omdat ik inmiddels wel beschik over expertise op dit gebied, mensen zijn nogal laks als het gaat om het tot zich nemen'' van informatie die hen niet bevalt. En dat is het hele eieren eten.

Hoe diep onder de grond moet je hebben gezeten, wil je NIET op de hoogte zijn van de overschakeling van strippenkaart, respectievelijk papieren treinkaartje, naar de OV-chipkaart?

Vraag het maar aan de verkopers bij tabakszaken, en die van de AKO of Bruna, er wordt nog steeds naar de strippenkaart gevraagd.

Offline LdHmolletje

• Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #234 Gepost op: 21-08-2011, 14:15:29 »
Dat de strippenkaart er niet meer is weet ik natuurlijk wel, maar zoals gezegd, dat je 2 verschillende kaarten had had ik helemaal nergens opgevangen.

Trouwens, geloof het of niet, maar er zijn nog steeds mensen zonder internet, zonder krant die ook nog eens geen journaal kijken... Ik geloof dus inderdaad dat er mensen zijn die niet wisten dat de strippenkaart er (helaas) niet meer is...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #235 Gepost op: 21-08-2011, 14:16:19 »
Ik wist ook niet dat een anonieme duurder is dan een op naam kaart.
De kaarten zijn beiden gelijk in prijs (voor zover ik weet is dat  7,50)  En bij de aanstaande overschakeling geven de regionale vervoerders doorgaans de P-kaart gratis weg. Als je dan kiest voor automatisch opladen, krijg je voor 1 cent het kortingsproduct op de kaart. Tenminste, dat was bij mij het geval.

Maar het ligt eraan hoe je rekent: in daluren krijg je op de p-kaart 20 procent korting op de volle reisprijs die je zou betalen als je een A-kaart hebt.

Andersom geredeneerd: een A-kaart-gebruiker is een kwart duurder uit dan een P-kaart-houder.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #236 Gepost op: 21-08-2011, 14:18:34 »
Dat de strippenkaart er niet meer is weet ik natuurlijk wel, maar zoals gezegd, dat je 2 verschillende kaarten had had ik helemaal nergens opgevangen.

Trouwens, geloof het of niet, maar er zijn nog steeds mensen zonder internet, zonder krant die ook nog eens geen journaal kijken... Ik geloof dus inderdaad dat er mensen zijn die niet wisten dat de strippenkaart er (helaas) niet meer is...
Dit zijn mensen die zo zelden de deur uit komen, dat ze niet eens weten dat die strippenkaart ooit INgevoerd is.

Maar je zegt dat er mensen zijn die geen internet, radio, tv of krant hebben. Ik geloof je best, maar hebben ze dan ook geen voordeur met een brievenbus?

Offline trialk

• Forumlid
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
« Reactie #237 Gepost op: 21-08-2011, 15:09:57 »
Bodejos,ik wist het wel/wel,toch ben ik aangemeld bij bel me niet register-,heb een neen -neen-sticker en   en geen colportagesticker ook nog eens,toch meen ik dat mensen die zeer weinig openbaar vervoer nemen het' inderdaad toch niet weten! ;)
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline trialk

• Forumlid
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
« Reactie #238 Gepost op: 21-08-2011, 15:15:42 »

inmidels ook,en wel bij knap hoge uitzondering-voor tristan!
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #239 Gepost op: 21-08-2011, 17:27:43 »
laat ik toch steeds gedacht hebben dat jij in Belgie woont, en dat je daar niets aan de OV-chipkaart hebt.