Ik denk dat het voor een deel ook aan eigen initiatief ligt om erachteraan te gaan.
Bij ons was NS en Veolia er vrij duidelijk mee. Beiden hebben in een maandenlange voorlichtingscampagne uit de doeken gedaan wat het verschil is tussen een p-kaart en een a-kaart (ofwel een persoonlijke en een anonieme kaart).
Ook werd duidelijk gemaakt dat je op een A-kaart geen korting op de ritprijs kon krijgen, en op de P-kaart wel, en dat je alleen via je P-kaart inzicht kon krijgen in je reisgedrag.
Aan voorlichting heeft het niet ontbroken hier, ook niet wat de datum betreft dat hier de stripenkaart niet meer geldig was. In kranten, in regionale weekbladen, op de regionale radio en televisie, op billboards, je kon niet om de campagne heen.
En dan blijven er nog steeds mensen vragen naar strippenkaarten. Dan ben je het echt zelf schuld dat je niet weet dat de strippenkaart er niet meer is.
Ik kan me voorstellen dat mensen niet ook nog eens bij een van de vervoersbedrijven met naam en toenaam bekend willen zijn, maar wat maakt het uit, ze zijn al op zoveel plekken geregistreerd. Ze doen zichzelf tekort. Niet zozeer als je een enkele keer met het openbaar vervoer gaat, maar wel als je vrijwel dagelijks met de bus gaat en iedere keer een los kaartje van 2,50 koopt.
Voor zover ik weet, is de aanschafprijs van beide kaarten 7,50. Je zet er een bepaald tegoed op, en bij de P-kaart kun je dat aanvullen met kortingsproducten van bijvoorbeeld je regionale vervoerder. Heb je een NS-kortingskaart, dan draai je de zaak om, en je zet er het kortingsproduct van je regionale vervoerder bij (kost 1 cent!!!!), en je hebt ook een p-kaart, zet er automatisch opladen bij, en je hebt altijd voldoende reissaldo.
Het vereist even een paar handelingen, maar dan heb je er ook overal het gemak van.
Blijven natuurlijk over de punten van kritiek waar Tristan mee kwam, daar moet nog een oplossing voor worden gevonden.