Poll

Moet de studentenkaart een kleurtje krijgen?

rood
1 (4.5%)
groen
6 (27.3%)
paars
3 (13.6%)
blauw
7 (31.8%)
rose
5 (22.7%)

Totaal aantal stemmen: 22

Auteur Topic: OV-chipkaart  (gelezen 87804 keer)

Offline trialk

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: OV-chipkaart
« Reactie #240 Gepost op: 21-08-2011, 18:03:08 »
 ;D  ..was ik daar maar weer wat vaker,'k heb n.l. gewoon een Belgische tik,zie trialks spraakgebuik ::hypocriet:: ::regenboog::
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #241 Gepost op: 21-08-2011, 18:15:34 »
is dat vlaams-trialks, of waals-trialks?

Offline trialk

• Forumlid
« Reactie #242 Gepost op: 21-08-2011, 18:19:54 »
eerlijk gezegd een combinatie van beiden,met s-Gravendeelse speelsheid ;D,alleen nu niet!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #243 Gepost op: 21-08-2011, 18:33:57 »
Terug OT:

Het enige lastige vind ik nog het onnodige dubbele opstaptarief tussen Veolia en NS. In sommige regio's word je daardoor op kosten gejaagd die niet nodig waren geweest, als er alleen NS was geweest.

Offline Tristan

• Forumlid
  • Niet mokken... of toch wel?
« Reactie #244 Gepost op: 21-08-2011, 22:15:47 »
De kaarten zijn beiden gelijk in prijs (voor zover ik weet is dat  7,50)  En bij de aanstaande overschakeling geven de regionale vervoerders doorgaans de P-kaart gratis weg.
Het hangt helemaal van de regio en/of vervoerder af. In Zuid-Holland kon je bij Connexxion een persoonlijke chipkaart aanvragen voor € 1,- (actie is nu voorbij en kost hij gewoon weer € 7,50). Momenteel kun je in Utrecht een P-kaart aanvragen voor € 1,50.

Een paar maanden geleden, toen de chipkaart o.a. in Limburg werd ingevoerd, kon je je bij Veolia een 'gratis' ov-chipkaart aanvragen, mits je woonachtig was/bent in Limburg. Ik dacht: laat ik eens proberen om als niet-Limburger zo'n kaart te bemachtigen. Ik dacht eerst dat ik wel een brief zou krijgen met de mededeling dat ik niet aan de voorwaarden voldeed en de chipkaart niet krijg, maar wat schetste mijn verbazing: ik kreeg wel gewoon een chipkaart en hij is direct te gebruiken, mèt Dalkorting Limburg: 20 % in de bussen en 40 % in de treinen van Veolia Limburg  :P

Dit is dus eigenlijk het bewijs dat het een zooitje is met de ov-chipkaart (maar in dit geval voor mijn in positieve zin)

laat ik toch steeds gedacht hebben dat jij in Belgie woont, en dat je daar niets aan de OV-chipkaart hebt.
In België is men nu ook bezig met een ov-chipkaart: de MOBIB-kaart
« Laatst bewerkt op: 21-08-2011, 22:18:18 door Tristan »
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #245 Gepost op: 22-08-2011, 11:28:15 »

In België is men nu ook bezig met een ov-chipkaart: de MOBIB-kaart
Die hadden ze toch al? Mogen ze een jaar lang gratis in de achtbaan in Bobbejaanland.

Zelfs Koekoe

Offline Tristan

• Forumlid
« Reactie #246 Gepost op: 22-08-2011, 18:00:01 »
Die hadden ze toch al? Mogen ze een jaar lang gratis in de achtbaan in Bobbejaanland.

Zelfs Koekoe
Er werd proefgedraaid bij vervoersmaatschappij De Lijn. Nu gaat hij in heel België ingevoerd worden. In 2012 voor de 65+'ers, in 2013 voor abonnementhouders en in 2014 voor de incidentele reizigers.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #247 Gepost op: 22-08-2011, 18:11:22 »
Ik heb in 2006 al gebruik gemaakt van een dergelijk systeem in Leuven. Maar het voldeed nog niet helemaal. Toen zag het er even naar uit dat de Belgen het ssysteem eerder zouden invoeren dan bij ons.

Offline Tristan

• Forumlid
« Reactie #248 Gepost op: 22-08-2011, 19:25:40 »
Ik heb in 2006 al gebruik gemaakt van een dergelijk systeem in Leuven. Maar het voldeed nog niet helemaal. Toen zag het er even naar uit dat de Belgen het ssysteem eerder zouden invoeren dan bij ons.
Dit bericht is van 18 augustus jl., kortom: zeer recent dus.

Was de versie in 2006 die jij gebruikt hebt niet de MOBIB met magneetstrip? Bovenstaande gaat echt om een chipkaart.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #249 Gepost op: 24-08-2011, 21:29:18 »
het was even aftasten toen welk systeem het handigste was.

Overigens heeft mijn lobby richting Provincie Limburg en richting Rover, erin geresulteerd, dat binnenkort de dagjesmensen weer met een papieren kaartje van Maastricht naar Aken kunnen. Dat kostte tot 7 juli 7 euro, daarna met OV-chipkaart 10,50, en met losse impulskaarten 16 euro retour.

Het was niet alleen iets van mij hoor, maar ze hebben in het overleg wel argumenten van mij gebruikt.

Offline Tristan

• Forumlid
« Reactie #250 Gepost op: 25-08-2011, 17:49:32 »
Overigens heeft mijn lobby richting Provincie Limburg en richting Rover, erin geresulteerd, dat binnenkort de dagjesmensen weer met een papieren kaartje van Maastricht naar Aken kunnen. (...)

Het was niet alleen iets van mij hoor, maar ze hebben in het overleg wel argumenten van mij gebruikt.
Mooi, dan is er nog hoop op de toekomstige afschaffing (op korte termijn welteverstaan) van de ov-chipkaart  ;)

Offline trialk

• Forumlid
« Reactie #251 Gepost op: 25-08-2011, 18:24:09 »
Mooi, dan is er nog hoop op de toekomstige afschaffing (op korte termijn welteverstaan) van de ov-chipkaart  ;)

mag die hoop bewaarheid worden,gelukkig kan ik erg goed hoofdrekenen,neemt niet weg dat ik steeds in tram,bus of trein  geen zin heb alsmaar te gaan zitten rekenen,of en: heb ik wel genoeg tegoed? overigens gaat bij een bepaald minimum al een bedrag meteen van mijn bankrekening af,of dat erg handig is,? laten we het er maar ophouden van wel.

IK sta gelukkig nooit rood! :( ??? ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 25-08-2011, 18:25:46 door trialk »

Offline Tristan

• Forumlid
« Reactie #252 Gepost op: 25-08-2011, 19:10:38 »

IK sta gelukkig nooit rood! :( ??? ;D ;D
Op mijn ov-chipkaart staat al sinds 8 april een saldo van -€ 1,42, waardoor inchecken niet meer mogelijk is, maar dat hoeft ook niet met mijn good-old coupon-abonnement.

Weer een reden om de ov-chipkaart zo snel mogelijk af te schaffen:

Citaat van: Nu.nl
Reizen met korting op ov-kaart vaak duurder

AMERSFOORT - Bus- en treinreizigers die met korting op hun ov-chipkaart reizen zijn regelmatig niet goedkoper uit dan reizigers die met hun ov-kaart geen korting krijgen.

Dat komt door de slechte samenwerking tussen de vervoersregio's. Dat meldde donderdag het OV-Loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer.

Korting geldt regelmatig alleen maar in het gebied waarvoor ze zijn uitgegeven. Ook moet in een ander vervoersgebied opnieuw een opstaptarief worden betaald. Dat werkt kostenverhogend.

Vaak komen reizigers in de problemen als kortingsproducten van verschillende vervoerders op hun ov-chipkaart hebben staan. De ene korting werkt wel, maar als ze doorreizen met een andere vervoerder werkt die korting niet. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij reizigers die eerste de trein pakken en vervolgens verder gaan met een regionale bus.

Zo snel mogelijk

Het OV loket roept alle betrokkenen op zo snel mogelijk de probleem op te lossen. De organisatie vindt dat de belangen van de vervoerders ondergeschikt moeten zijn aan het (financiële) gemak van de reizigers.

PvdA-Kamerlid Jacques Monasch heeft minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) om opheldering gevraagd. Hij is van mening dat de belangen van de vervoerders minder belangrijk zijn dan het gemak van de reizigers.

De PvdA in de Tweede Kamer heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) vragen gesteld over de kwestie. Kamerlid Jacques Monasch wil van haar weten wat haar mening is over het niet krijgen van korting en op welke termijn ze het probleem denkt op te lossen.

Ook vraagt hij zich af of de ov-chipkaart wel tot nationaal vervoerbewijs moet worden bestempeld, in het licht van de veelvoud van ov-aanbieders in Nederland en het grote aantal concessiegebieden.

Bron: Nu.nl

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #253 Gepost op: 25-08-2011, 21:13:39 »
De grap met dat teruggekeerde buskaartje is dat ik er zelf niet echt veel aan heb, of ik zou de bus IN Maastricht niet moeten gebruiken, en met de brommer naar het station gaan. Ok, ook een optie, ik kan de brommer bij mijn moeder kwijt dan. Met het heringevoerde dagretour kost me de rit 2* 1.35 plus 8 euro = 10,70. Volledig met de OV-chipkaart is dat 10,50.

Ga ik met de brommer, waarbij ik de benzine vergoed krijg door het werk, kost het me 8 euro.

Ach, ik denk dat er toch heel wat mensen blij zijn, nu ze geen 16 euro, maar 8 euro kwijt zijn aan de populairste busrit van Zuid-Limburg.

Het doorslaggevende argument was dat Veolia verwachtte dat veel Duitsers vanuit Aken zouden blijven reizen met een OV-chipkaart, die daar wel te koop is, maar niemand deed dat. En wat ik meteen al zei: de bussen op die lijn zijn nog niet voor een kwart gevuld, sinds de dagkaart verviel op 7 juli.

Offline Tristan

• Forumlid
« Reactie #254 Gepost op: 6-09-2011, 22:18:59 »
3 november 2011 wordt een zwarte dag in OV-geschiedenis:

Citaat
Strippenkaart in november overal afgeschaft

DEN HAAG - Vanaf 3 november kan er in tram, bus en metro niet meer met de strippenkaart worden gereisd.

Dat heeft minister Schultz van Haegen dinsdag bekendgemaakt.

Vanaf dat moment kan dus enkel nog met de OV-chipkaart gereisd worden. In de trein blijft het treinkaartje vooralsnog wel in gebruik.

De minister gaf dinsdag toestemming aan de laatste zes regio's om tot afschaffing van de strippenkaart over te gaan: Noord-Brabant, Utrecht, Groningen, Drenthe, het Bestuur regio Utrecht en Samenwerkingsverband Regio Eindhoven.

In de rest van het land was al eerder volledig op de OV-chipkaart overgegaan. Het treinkaartje zal volgens de minister naar verwachting eind 2012 worden afgeschaft.

Bron: Nu.nl

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #255 Gepost op: 6-09-2011, 22:25:51 »
Ik ben benieuwd of Connexxion het probleem op mijn route al heeft opgelost. Op de heenreis berekent hij inmiddels weer de juiste ritprijs, maar terug niet (hij geeft een route binnen Vleuten aan, ik zou niet eens weten waar die haltes zijn). Maar goed, hij berekent te weinig, dus je hoort mij niet klagen (en daarnaast krijg ik de kosten toch wel weer terug van m'n werkgever, scheelt hen dus geld). Maandag zullen we het merken.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #256 Gepost op: 7-09-2011, 00:05:47 »
pfff nog een maand wachten tot ie echt werkt..
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Jann

• Forumlid
  • Derde plaats Dixit 2020
« Reactie #257 Gepost op: 7-09-2011, 00:06:31 »
pfff nog een maand wachten tot ie echt werkt..
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline Mascha*

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #258 Gepost op: 7-09-2011, 07:34:02 »
Vroege leerling waarschijnlijk? :P Of gewoon nog geen 18?
Als je na een bepaalde datum 18 wordt, gaat OV + Stufi pas vanaf oktober in, toch? Rare regeling heb ik dat altijd gevonden, wat maakt die maand nou uit?
If the virtues of tomorrow cause the greed of today, we won't have a future and no more liberty..

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #259 Gepost op: 7-09-2011, 07:38:35 »
3 november 2011 wordt een zwarte dag in OV-geschiedenis
En volgend jaar als het papieren treinkaartje eruit gaat wordt het een nog zwartere dag...
Ich bin ein Bärliner!