Poll

Moet de studentenkaart een kleurtje krijgen?

rood
1 (4.5%)
groen
6 (27.3%)
paars
3 (13.6%)
blauw
7 (31.8%)
rose
5 (22.7%)

Totaal aantal stemmen: 22

Auteur Topic: OV-chipkaart  (gelezen 87755 keer)

Offline Schulz

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: OV-chipkaart
« Reactie #340 Gepost op: 25-06-2012, 12:31:32 »
  Kost het wel wat als hij niet verloren is maar bijv. beschadigd?
want zo ja, dan ben ik 'm kwijt
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #341 Gepost op: 25-06-2012, 12:48:10 »
Nou ja die van mij is aan de randjes van de kaart een beetje wit. Ik weet niet of dat hele zichtbare beschadiging is ::). Ik heb hem nog niet eens een jaar.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline -ELISE-

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #342 Gepost op: 25-06-2012, 12:49:25 »
De mijne ook ....
Nu gingen ze in de trein er weer helemaal moeilijk over doen dat ik een kaartje met korting had, maar ik wist toch niet dat hij het niet meer deed :P. Kost het wel wat als hij niet verloren is maar bijv. beschadigd?

Als ie beschadigd is wel, en dan duurt t best lang voordat je een nieuwe hebt. Je kunt m beter als verloren/ gestolen opgeven. Dan heb je m super snel terug en kost het je niks. Heb ik nu dus ook gedaan.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #343 Gepost op: 25-06-2012, 13:06:10 »

Als ie beschadigd is wel, en dan duurt t best lang voordat je een nieuwe hebt. Je kunt m beter als verloren/ gestolen opgeven. Dan heb je m super snel terug en kost het je niks. Heb ik nu dus ook gedaan.
okee dankje voor de info :). Dan geef ik hem op als vermist ::hypocriet::.

Offline -ELISE-

• Forumlid
« Reactie #344 Gepost op: 25-06-2012, 13:13:25 »
okee dankje voor de info :). Dan geef ik hem op als vermist ::hypocriet::.

Lijkt me een strak plan ;)

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #345 Gepost op: 25-06-2012, 18:03:15 »
Kwam als aanvulling wat D*N zegt dit artikel tegen:

`Geef defecte OV-chipkaart op als gestolen`
Er moet snel worden ingegrepen bij de aanhoudende problemen rond defecte Studenten OV-chipkaarten. Dit schrijven Rover en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) in een brief aan minister Bijsterveldt (Onderwijs) en de Tweede Kamer.

De organisaties roepen studenten bovendien op niet langer hun defecte chipkaart volgens de procedure om te ruilen, maar deze voortaan op te geven als gestolen of vermist.

De afgelopen maanden komt een toenemend aantal klachten binnen bij het OV-loket over problemen met defecte Studenten OV-chipkaarten. Kaarten raken kwijt, klantenservicemedewerkers zijn slecht geïnformeerd, wachttijden lopen op en studenten maken veel kosten die zij vaak onterecht niet vergoed krijgen.

Rover en LSVb willen dat er één loket komt waar de student met een defecte chipkaart heen kan. Ook willen de organisaties schriftelijke voorwaarden om declaraties van studenten die buiten hun schuld kosten hebben gemaakt, aan te kunnen toetsen. Daarnaast moet er een regeling komen om studenten met een defecte chipkaart verder te kunnen laten reizen. “Voor reguliere abonnementhouders zijn er allerlei regelingen bij een defecte chipkaart, zoals verder reizen met een kopietje van de kaart of met een tijdelijke chipkaart. Wij vinden het niet eerlijk dat studenten hiervan zijn uitgezonderd”, aldus LSVb-voorzitter Pascal ten Have.

Rover en LSVb roepen studenten op voorlopig de hele procedure rond defecte chipkaarten te boycotten en een defecte kaart voortaan als vermist of gestolen op te geven: het vervangen van een vermiste kaart gaat een stuk vlotter omdat er geen defecte kaart opgestuurd hoeft te worden. “Ook dit gaat de student onvermijdelijk geld kosten”, waarschuwt Rover-woordvoerder Sanne van Galen, “maar dat is peanuts vergeleken met de soms maandenlange reiskosten bij een falende vervangingsprocedure van een defecte kaart. Ook wanneer de student recht heeft op restitutie kun je er niet op rekenen dat dit wordt uitbetaald. Deze falende procedure vraagt dus helaas om een lomp antwoord”.

Offline -ELISE-

• Forumlid
« Reactie #346 Gepost op: 25-06-2012, 18:11:34 »
Kwam als aanvulling wat D*N zegt dit artikel tegen:

`Geef defecte OV-chipkaart op als gestolen`
Er moet snel worden ingegrepen bij de aanhoudende problemen rond defecte Studenten OV-chipkaarten. Dit schrijven Rover en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) in een brief aan minister Bijsterveldt (Onderwijs) en de Tweede Kamer.

De organisaties roepen studenten bovendien op niet langer hun defecte chipkaart volgens de procedure om te ruilen, maar deze voortaan op te geven als gestolen of vermist.

De afgelopen maanden komt een toenemend aantal klachten binnen bij het OV-loket over problemen met defecte Studenten OV-chipkaarten. Kaarten raken kwijt, klantenservicemedewerkers zijn slecht geïnformeerd, wachttijden lopen op en studenten maken veel kosten die zij vaak onterecht niet vergoed krijgen.

Rover en LSVb willen dat er één loket komt waar de student met een defecte chipkaart heen kan. Ook willen de organisaties schriftelijke voorwaarden om declaraties van studenten die buiten hun schuld kosten hebben gemaakt, aan te kunnen toetsen. Daarnaast moet er een regeling komen om studenten met een defecte chipkaart verder te kunnen laten reizen. “Voor reguliere abonnementhouders zijn er allerlei regelingen bij een defecte chipkaart, zoals verder reizen met een kopietje van de kaart of met een tijdelijke chipkaart. Wij vinden het niet eerlijk dat studenten hiervan zijn uitgezonderd”, aldus LSVb-voorzitter Pascal ten Have.

Rover en LSVb roepen studenten op voorlopig de hele procedure rond defecte chipkaarten te boycotten en een defecte kaart voortaan als vermist of gestolen op te geven: het vervangen van een vermiste kaart gaat een stuk vlotter omdat er geen defecte kaart opgestuurd hoeft te worden. “Ook dit gaat de student onvermijdelijk geld kosten”, waarschuwt Rover-woordvoerder Sanne van Galen, “maar dat is peanuts vergeleken met de soms maandenlange reiskosten bij een falende vervangingsprocedure van een defecte kaart. Ook wanneer de student recht heeft op restitutie kun je er niet op rekenen dat dit wordt uitbetaald. Deze falende procedure vraagt dus helaas om een lomp antwoord”.

Dat had ik ook gelezen ja.. Vandaar ook mijn kaart als vermist opgegeven

Offline Schulz

• Forumlid
« Reactie #347 Gepost op: 27-06-2012, 13:36:19 »
Mijn dochter krijgt ook straks studenten ov. Maar ze moet 4 uur per dag in trein, kan je de kaart ook upgraden naar 1ste klas, en hoeveel kost dat. kan het niet vinden op de site.

Offline Jann

• Forumlid
  • Derde plaats Dixit 2020
« Reactie #348 Gepost op: 27-06-2012, 13:49:08 »
Denk niet dat dat mogelijk is. Dat een studenten-ov standaard tweede klas is. Zouden ze misschien wel moeten introduceren, de 1eklas-optie. ::jaja::
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline Schulz

• Forumlid
« Reactie #349 Gepost op: 27-06-2012, 14:03:29 »
Ik heb net het volgende gevonden: Heeft u een 2e klas abonnement of kaartje en wilt u wel eens 1e klas reizen? Koop dan een Overgang 2-1 voor het traject dat u 1e klas wilt reizen. Een Overgang 2-1 is te koop als Enkele reis, Retour, Dagkaart of Keuzedag 60+.
Heeft u een abonnement dat korting biedt in de voordeeluren (bijvoorbeeld een Jaartrajectabonnement, OV-studentenkaart of Voordeelurenabonnement) dan kunt u overgangsbewijzen met 40% korting kopen. Een Overgang 2-1 is niet mogelijk bij een Strippenkaart en Sterabonnement.

Offline trialk

• Forumlid
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
« Reactie #350 Gepost op: 1-07-2012, 12:19:50 »
deed ik vroeger al vaak Schulz,zeker bij volle treinen ,even een z.g. supplement ongedateerd altijd op zak kon ook , de n. s. kan 't wel ,maar de sporen sporen niet écht , dat heeft éven prioriteit [lees dit of op eigen risico,-of met onderschrift ,dan snap je 't nattuurlijk  ;)
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #351 Gepost op: 3-11-2012, 21:57:57 »
Volgens mij heeft het ex-liefje van ex-advocaat Bram M. een nieuwe baan bij de NS gevonden.

''Eva'' heet de online hulp, die geen moer snapt van de vraag die je haar stelt. Lastig hoor, nu moet je je hele hebben en houden in handen leggen van de Klantenservice van de NS, die pas antwoordt, wanneer het hen goeddunkt.

Of weten jullie het antwoord?

Ik heb sinds vorige week een dal-urenproduct op mijn OV-chipkaart laten zetten. Die OV-chipkaart voldoet overigens over het algemeen aan mijn verwachtingen.

In de begeleidende brief staat dat het incheck-tijdstip bepaalt of je korting krijgt. Als je 15.55 zou inchecken voor een reis van Maastricht naar Amsterdam, dan krijg je voor het hele trajekt de korting. Tijdstip van inchecken is dan bepalend, niet het tijdstip waarop je trein vertrekt, of waarop je begint te reizen.

In Maastricht (zal best op meer plaatsen zo zijn), kun je echter op een deel van het trajekt zowel met Veolia als met de NS reizen.

Als je op Maastricht-Randwyck even voor 16.00 uur met Veolia naar het gewone station van Maastricht reist, en dan verder met NS, kun  je inchecken bij Veolia, vervolgens uitchecken bij Veolia en weer inchecken bij de NS. Dan loop je vervolgens wel 40 procent korting mis voor de verdere reis naar Amsterdam.

Check je op Randwyck in bij NS, en stap je over op de intercity naar Amsterdam, dan heb je die korting dus wel.

Daar heb je het dus nog zelf in de hand, je moet gewoon even weten dat je moet inchecken bij de NS en niet bij Veolia. Kwestie van opletten, dus. Het gekke is dat je wel mag REIZEN met de Veoliatrein op het trajekt Randwyck naar Maastricht, ongeacht waar je in hebt gecheckt. Maar er zijn volgens mij ook trajekten waar je die keuze niet hebt.

Om van dat laatste een voorbeeld te geven: je begint je reis op Maastricht-CS (zoals het officieus heet), en reist via Roermond naar Venlo of Nijmegen. Je checkt even voor 16.00 uur in op het station in Maastricht, reist met de NS met korting, ook al reis je na 16.00 uur. In Roermond zet je je reis voort met een Veoliatrein, er is geen andere keus.....maaer je betaalt voor het deel Roermond-Venlo wel het volle tarief. Aldus de NS.

Reis je over een veel grotere afstand, bijvoorbeeld naar Amsterdam of Utrecht, dan betaal je voor het hele trajekt het daltarief. Eigenlijk te gek voor woorden dat voor die kronkel nog steeds geen oplossing gevonden is.
« Laatst bewerkt op: 3-11-2012, 22:10:07 door Bodejos »

Offline Tristan

• Forumlid
  • Niet mokken... of toch wel?
« Reactie #352 Gepost op: 4-11-2012, 10:40:07 »
Als je op Maastricht-Randwyck even voor 16.00 uur met Veolia naar het gewone station van Maastricht reist, en dan verder met NS, kun  je inchecken bij Veolia, vervolgens uitchecken bij Veolia en weer inchecken bij de NS. Dan loop je vervolgens wel 40 procent korting mis voor de verdere reis naar Amsterdam.

Check je op Randwyck in bij NS, en stap je over op de intercity naar Amsterdam, dan heb je die korting dus wel.
Dat komt door het uitchecken. Door uit te checken heb je je reis beëindigd en omdat je overstapt op een andere vervoerder, 'denkt' het systeem dat je een nieuwe reis begint en bepaalt het tijdstip van opnieuw inchecken of je wel of geen korting krijgt.
Mijn algemene advies luidt dan ook: Ook al zit hij al in uw portemonnee, doe er bij treinvervoerders zo lang mogelijk helemaal niets mee!

Zelf heb ik een ander probleem. Momenteel reis ik van Schoonhoven naar Utrecht met Connexxionlijn 195 of 295 en reis op een verchipt sterabonnement.
Voornoemde buslijnen zijn doorgaande lijnen van Rotterdam Metrostation Capelsebrug naar Utrecht CS Jaarbeursplein en vice versa.
Vanaf 9 december aanstaande wordt Connexxion in Zuid-Holland vervangen door Arriva, Utrecht blijft nog een jaar Connexxion en wordt daarna vervangen door Qbuzz. Eerst leek het erop dat lijn 195/295 gesplitst zou worden: Rotterdam - Schoonhoven en vv als lijn 195/295, verzorgd door Arriva en Schoonhoven - Utrecht en vv als lijn 103/203, verzorgd door Connexxion. Maar dit gaat niet door, want beide vervoerders zijn het eens geworden over de lijn om de 195/295 als doorgaande lijn te behouden. De ene keer verzorgd door Connexxion, de andere keer door Arriva.
Ik reis momenteel op een verchipt sterabonnement. Het probleem is echter dat de kaartlezers van Connexxion verchipte sterabonnementen wel kunnen lezen, maar die van Arriva niet. Arriva heeft weliswaar papieren regiosterabonnementen, maar die accepteert Connexxion weer niet  :-X
Heeft iemand al ervaring met een soortgelijke situatie?

'Vroegâh' was het tenminste simpel: de strippenkaart geldig bij alle bus-, metro- en tramvervoerders voor incidentele reizigers; de sterabonnement eveneens geldig bij alle bus-, metro-, en tramvervoerders voor forenzen en scholieren en de studenten-ov geldig bij alle vervoerders voor studenten.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #353 Gepost op: 4-11-2012, 23:11:06 »
Of weten jullie het antwoord?

Je hebt de vraag goed verstopt. ::)
Geniet nooit met mate...

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #354 Gepost op: 4-11-2012, 23:11:53 »
De hebt de vraag goed verstopt. ::)
::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #355 Gepost op: 5-11-2012, 00:05:36 »
Je hebt de vraag goed verstopt. ::)
In eerste instantie ga je met een vraag naar de klantenservice van de aanbieder van het vervoer. In dit geval de NS (of desgewenst Veolia).

Maar als zowel de NS als Veolia 'niet thuis' geven (letterlijk, in dit geval), zoek ik mijn heil elders.

'Eva' is een computergestuurd antwoordprogramma, dat alleen iets snapt van standaard-vragen. Zodra de vragen ''twee-lagig'' zijn, snapt het wicht de vraag niet, en word je als klant doorverwezen naar de klantenservice, wat eigenlijk direct zou moeten.

Die klantenservice komt uiteraard met een standaard-antwoord, en verwijst naar de website. Van het kastje naar de muur sturen, heet dat. Desgewenst nog 1e klas ook......

Kort gezegd, de vraag was door Tristan goed opgepikt: je reist sinds enige tijd weer in de spits, als je tussen 16.00 en 18.30 reist. Reis je het hele trajekt met 1 vervoersmaatschappij, en je checkt in om bijvoorbeeld 15.55, en je checkt uit om 19.00 ur, dan krijg je 40 procent korting. Moet je tussen 16.00 en 18.30 overtappen op een trein van een andere vervoerder, dan betaal je voor het resterende deel de volle prijs. Het tijdstip van uitchecken is daarbij niet van belang.

Ik vind dat niet eerlijk, een passagier kan er toch zeker niets aan doen dat een deel van het trajekt door iemand anders verzorgd wordt? Dit probleem zou al jaren geleden worden opgelost door het dubbel inchecken te laten vervallen.

« Laatst bewerkt op: 5-11-2012, 00:16:19 door Bodejos »

Offline MaikeMeisje

• Forumlid
  • met een hart van chocolade
« Reactie #356 Gepost op: 5-11-2012, 12:54:15 »
Dat is het grote punt. Vanaf het prille begin van de O.V.chip is er beloofd dat het dubbele inchecken zou verdwijnen. Om te beginnen vanwege het 2x betalen van een instaptarief maar ook ter voorkoming van dit soort situaties. Het is weer heel Nederlands dat dit nog steeds niet is gebeurd doordat er met alle partijen onderhandeld, vergaderd en nog eens onderhandeld moet worden.......En ondertussen betaalt de reiziger.
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline Loezel

• Forumlid
« Reactie #357 Gepost op: 6-11-2012, 20:40:05 »
In Utrecht heb ik een Utrecht Bereikbaar pas, waar ik (nog) niet mee hoef in te checken. Bij de trein reis ik nog met papieren kaartjes met mijn oude kortingskaart. Dus  ::tandpastasmiley::ik heb maar 5 dagen per maand (hooguit) last van die irritante ov-chipkaart

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #358 Gepost op: 7-11-2012, 21:15:56 »
Gewenning of geen gewenning:

Ik zat vandaag in de bus op weg naar mijn moeder, en vlak voordat de bus een halte halverwege de route bereikte, stond  een mevrouw op, checkte uit met haat OV-kaart, maar de chauffeur reed ''haar'' halte voorbij.

Half hysterisch loopt ze naar voren, en zegt: ik moet er hier uit, waarom rij je door? Midden in de verkeersdrukte, dus.

En die chauffeur: u heeft niet op de stop-knop gedrukt mevrouw, dat kan ik hier zien......(in de bus was ook niets te zien).

Jawel hoor: mensen naast me hebben gezien dat ik wilde uitstappen.....

Nee mevrouw, u moet ook nog op de stop-knop drukken, dan kan ik pas zien dat u de bus uit wil. (kort gezegd: op de stop-knop drukken en uitchecken gaat om technische redenen niet gelijk, in 1 handeling).

Bij de volgendehalte was ook een halte voor de bus in tegenovergestelde richting, dus ze stapte daar uit. Begint ze te gillen: ''maar ik moet nog uitchecken''......En die chauffeur weer: nee mevrouw, dat HEEFT u al gedaan.....

Tja.

Offline trialk

• Forumlid
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
« Reactie #359 Gepost op: 26-11-2012, 01:42:24 »
In eerste instantie ga je met een vraag naar de klantenservice van de aanbieder van het vervoer. In dit geval de NS (of desgewenst Veolia).

Maar als zowel de NS als Veolia 'niet thuis' geven (letterlijk, in dit geval), zoek ik mijn heil elders.

'Eva' is een computergestuurd antwoordprogramma, dat alleen iets snapt van standaard-vragen. Zodra de vragen ''twee-lagig'' zijn, snapt het wicht de vraag niet, en word je als klant doorverwezen naar de klantenservice, wat eigenlijk direct zou moeten.

Die klantenservice komt uiteraard met een standaard-antwoord, en verwijst naar de website. Van het kastje naar de muur sturen, heet dat. Desgewenst nog 1e klas ook......

Kort gezegd, de vraag was door Tristan goed opgepikt: je reist sinds enige tijd weer in de spits, als je tussen 16.00 en 18.30 reist. Reis je het hele trajekt met 1 vervoersmaatschappij, en je checkt in om bijvoorbeeld 15.55, en je checkt uit om 19.00 ur, dan krijg je 40 procent korting. Moet je tussen 16.00 en 18.30 overtappen op een trein van een andere vervoerder, dan betaal je voor het resterende deel de volle prijs. Het tijdstip van uitchecken is daarbij niet van belang.

Ik vind dat niet eerlijk, een passagier kan er toch zeker niets aan doen dat een deel van het trajekt door iemand anders verzorgd wordt? Dit probleem zou al jaren geleden worden opgelost door het dubbel inchecken te laten vervallen.

excuus Bodejos ,ik ben dit weer eens even aan het bijlezen -natuurlijk met je eens - en panisch elke reis alleen krampachtig je kaart vast houden, geen krant lezen ,want je stapt zo uit en heb dan je kaart alweer nodig , geen croquet eten, want je stap t zo uit en.... oh jullie snappen het of [me] al. ???
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?