Hieronder nog even héél kort de officiële hints volgens de makers uit eerdere afleveringen met BN’ers. Wat opvalt: geen verwijzingen naar door de BN’ers gepresenteerde programma’s e.d. Waarom? Ik ga er vanuit dat je de BN’ers niet door en door hoeft te kennen om te hints te kunnen spotten. Toch zie ik hier op het forum weleens ‘hints’ naar de vader van een kandidaat, de programma’s of het blad dat ze maken. Het lijkt me niet aannemelijk dat de makers dat soort hints verbergen. Je zou door alleen de kandidaten van deze afleveringen te kennen, óók de hints moeten kunnen vinden. Bovendien is het ook weinig aannemelijk dat ze reeds hints hebben bedacht op basis van de 10e aflevering en daar een mol 'bijgezocht' hebben, wat ook eens wordt gesuggereerd. En verschillende kleuren van kandidaten (en andere opvallende dingen) die gewoon in de afleveringen voorkomen en niet met opzet gemonteerd zijn die zouden duiden op volgorde winnaar/afvaller zijn ook niet aannemelijk: de kandidaten kiezen toch zeker zelf hun kleren en van te voren is niet bekend wie er afvalt of wint, dat hebben de kandidaten zelf in de hand.
Wel aannemelijk (naar aanleiding van de frequentie hiervan in eerdere afleveringen) zijn hints naar kleuren (6,8), eigenschappen van een mol (8,9), kenmerken van het land/taal (7,8) en verborgen tekens/letters of anagrammen (5,7,8,9).
Wat is nu precies mijn punt eigenlijk? Tja, weet ik zelf ook niet precies. Misschien dit: denk wel goed door naar hints, maar denk weer niet te ver. De combinatie cultuur Japan + eigenschappen mol is iets om naar uit te kijken en kleuren en getallen ook. Maar sommigen zien wel 10 hints per aflevering. Let wel, er zijn er maar 4-6 per hele reeks. Aan de andere kant: hoe meer gespot, hoe meer kans dat er iets goed bij zit. Maar probeer wel te onderbouwen waarom een kleur oid van betekenis is, niet alleen dat je steeds een bepaalde kleur ziet. Er zijn in eerdere series namelijk meestal aanwijzingen gegeven waar je precies op moest letten (bijv. "Geef Karel de hand", spiegelbeeld).
NB. Vinden jullie het ook zo spannend?
Aflevering 5: YvonLine-up met de letters 4 en 5 opvallend groter , staan voor D- E, de mol staat na de 4 en 5, Yvon krijgt als enige een WIDM-aflevering te zien, mol-logo op foto onder water, vlieger Yvon met ‘Mol’.
Aflevering 6: MilouskaIedereen behalve Milouska had wel eens een attribuut met een andere kleur dan de rest, shirt met ‘M’, geboortedatum van de mol was uit twee opdrachten te halen.
Aflevering 7: IngeSpiegelbeeld LOMED 99, gebarentaal i.c.m. “Geef Karel de Hand”, anagram voor Inge, ‘Toen’ klinkt als Thais voor Mol.
Aflevering 8: DennisPetje met hint naar mol, mayakalender en referenties naar getal 8 bij Dennis, Dennis zegt vaak ‘yo’ (ik, I), Dennis onder de grond.
Aflevering 9: JonVreemde uitspraken waren anagrammen, Jon wees mol.nu aan, verwijzingen naar slecht zicht Jon.