Als je Frits volgt in Holland village dan vallen er veel dingen op.
Allereerst roept Barbara dat zij bij de draaimolen het geld ziet liggen en Frits doet daar overtuigend aan mee.
Tja, als je de mol bent, weet je dat er dan verkeerd gezocht wordt.
Frits blijft als laatste over. Waarom en hoe hij als laatste is overgebleven, zien wij niet. Waarom?
Maar daardoor heeft hij wel de gelegenheid om steeds op de basis te blijven en (verkeerde) instructies te geven.
Degene die af zijn, zie je niet meer op de basis terug.
Hij is daarom ook de enige die het middelste plaatje ziet.
Wat ook opvalt is dat anderen verdenkingen uitroepen over wie allemaal lopen te mollen.
Frits niet. Hij blijft heel koelbloedig en lijkt heel duidelijk met een taak bezig te zijn.
Voor hem lijkt niet belangrijk te zijn wie er ‘molt’, maar dat het geld niet wordt gevonden.
Als hij als laatste met zijn ‘tocht’ begint, valt het op dat hij in 1 keer naar de kerk loopt (in ieder geval daar lijkt het op).
Hij drukt op de knop en bedenkt dan dat het handig is om terug naar de basis te gaan.
En wat hier al meer gezegd is, dit is vreemd, want die knop was al gebruikt en je mag verwachten dat eenzelfde knop een plaatje laat verschijnen en verdwijnen.
Vervolgens ziet hij op de basis het middelste plaatje en herkent hier een ‘gebouw met een gevel' in (ik niet, maar dat zal wel aan mij liggen).
Hij lijkt vervolgens behoorlijk overtuigd dat het geld wel eens op de trap kan liggen. Hoe weet hij dat zo zeker, dat hij de trap op moet?
Het geld had ook in de tuin kunnen liggen of aan de ander kant van het huis (of waar dan ook).
Hij zegt dat hij de ene Japanner ziet weglopen en de andere ziet hij niet meer.
Maar is het niet heel erg toevallig dat deze precies bij de trap staat.
En dan wordt hij ook nog van achteren geraakt terwijl het kastje van met de sensor voor de ‘laser’ volgens mij op zijn buik zit (het valt mij op dat het soms lang duurt voordat iemand geraakt wordt). Maar Frits juist 2 meter van het kistje af.
Verder is er geen andere deelnemer in de buurt, dus kan er naar hartelust zijn gemonteerd, dus ook het geluid dat je geraakt wordt.
Kortom het lijkt er op dat Frits als mol opdracht heeft gekregen om te zorgen dat hij als laatste over bleef.
De rest zou wel eens in scene gezet kunnen zijn. Het verhaal van Frits zelf klinkt ook wel erg mooi.
Nu heb ik laatst de opmerking gehoord ‘Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het meestal ook niet waar’.
En dit waren volgens mij toch wel heel veel toevalligheden achter elkaar, waardoor de mol uiteindelijk het net gevonden geld ‘verliest’.
Of zie ik het helemaal verkeerd?