Auteur Topic: Aflevering 2  (gelezen 100832 keer)

Offline zon21

• Forumlid
Re: Aflevering 2
« Reactie #260 Gepost op: 16-01-2010, 18:44:46 »
Wow ik ben nieuw hier, wat een theorien haha! Ik zie net dat je WIDM tegenwoordig ook zelf kunt spelen, is dat niet iets voor jullie? Kun je 11 dagen lang theorien bouwen!! ;) Ik ga alles eens teruglezen, denk zelf dat Kim de mol is namelijk. Het ligt er lekker dik bovenop, maar waarom zou je als mol niet opzichtig mollen, mooi toch :D

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #261 Gepost op: 16-01-2010, 19:16:29 »
Ik neem aan Arjen en Sanne minstens vijf knoppen hebben gevonden (looppad: A 8 9 8 6 1 5) en dat de Mol ervoor gezorgd dat er daarbij maar drie kaartvakken zijn verschenen. Bij het huisje met de open deur is het beeld zeker weggeklikt door Arjen. Maar wat er bij knop 8 gebeurt, is niet te zien. Misschien heeft hij daar wel over de knop heengeslagen.

Hmm.. heel interessant en verdacht dat knoppenverhaal.. Zou het misschien zo zijn dat ze vertraging hebben ingebouwd (automatisch of handmatig) tussen het moment dat de knop wordt ingedrukt en dat het aan die knop gekoppelde deel op het scherm verschijnt? Dus dat Sanne op knop X drukt, er niet meteen een deel op het scherm verschijnt, Arjen op knop X drukt en er voor zorgt dat het deel helemaal niet verschijnt. Het moet haast wel, anders zou het vast opgemerkt zijn door de kandidaten bij het scherm. (Deeltje verschijnt en verdwijnt een seconde later.) En ik zou het erg gek vinden als het 2x drukken helemaal geen effect zou hebben.

Offline DikkeControleur

• Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
« Reactie #262 Gepost op: 16-01-2010, 19:39:16 »
Zo, ik ben er ook eens doorheen gegaan. Er is flink in geknipt en geplakt en dat maakt het lastig om alle feiten boven water te halen. Maar dat is een van de leuke dingen aan dit programma: puzzelen met onvolledige en gedeeltelijk onbetrouwbare informatie. Volgens mij is het kaartschema met de nummers van DC als volgt:
9 2 ?
4 1 5
? 8 7
Mijn knoppen in combinatie met de vlakken op de monitor is gewoon:

1 2 3
4 5 6
7 8 9

Deze nummers komen overeen met de nummers op mijn plaatje. Let op, sommige nummers zien we nooit ingedrukt worden, en dus weten we ook niet welk vak op de monitor er bij hoort. die nummers hebben linksonderin mijn plaatje geen naam achter zich staan en zijn dus soort van random gekozen door mij. Dat had ik er natuurlijk ff bij moeten vermelden.

Vak 1 (kerk): Arjen en Sanne zijn er binnen geweest maar onduidelijk is of ze de knop hebben gevonden en erop hebben gedrukt. In ieder geval is het centrumbeeld toen niet op de kaart verschenen. Dat gebeurt wel als Frits erop drukt. De knop zat trouwens in de kansel, niet eenvoudig te vinden als je het niet weet.
Dit is bij mij knop 1 (vak 1, linksboven). De montage laat in ieder geval zien dat dat vakje aan gaat als Sanne/Arjen die knop indrukken. Dit geloof ik wel met name omdat er portofoon-contact is over en weer over het indrukken van die knop in combinatie met het aan gaan van het vakje.

Vak 2 (vlonders): aangedrukt door Erik en buiten beeld even later weer uitgedrukt, vermoedelijk door hemzelf. Handig.

Vak 3: een van de twee missende vakken (linksonder en rechtsboven). Of het huisje met de open deur van Sanne en Arjen, of het verst gelegen punt op de kaart.

Vak 4 (waterkant): aangeklikt door Hind.

Vak 5 (carrousel): buiten beeld aangeklikt door Arjen en/of Sanne.
Ik denk niet dat Arjen/Sanne de knop bij de carrousel hebben aangedrukt. Ze willen dat doen, maar die knop wordt bewaakt door een jappanner. Daarom maken ze een omtrekkende beweging via de roltrap, maar daar gaan ze af.

Vak 6: een van de twee missende vakken (linksonder en rechtsboven). Of het huisje met de open deur van Sanne en Arjen, of het verst gelegen punt op de kaart.

Vak 7 (onder roltrap): aangeklikt door Tim (het was dus niet 9 die hij aanklikte).
Heb ik dit gemist? Zie je Tim echt op een knop drukken?

Vak 8 (boogje voor huis): aangeklikt door Sanne/Arjen. Uitgeklikt door Hind. Aangeklikt door Kim.

Vak 9 (rechts van 8 ): buiten beeld aangeklikt door Arjen en/of Sanne.
Heb je redenen om dit vakje niet bij de kerk-knop te laten horen? Zo zit hun montage namelijk in elkaar.

Ik neem aan Arjen en Sanne minstens vijf knoppen hebben gevonden (looppad: A 8 9 8 6 1 5) en dat de Mol ervoor gezorgd dat er daarbij maar drie kaartvakken zijn verschenen. Bij het huisje met de open deur is het beeld zeker weggeklikt door Arjen. Maar wat er bij knop 8 gebeurt, is niet te zien. Misschien heeft hij daar wel over de knop heengeslagen.
Ik weet 't niet hoor. In ieder geval wordt er na het indrukken van de knop in de open-deur-huisje een vakje getoond op de monitor. Vak nummer 6.

Verder snap ik niet dat je Sanne en Arjen terug laat lopen naar de poort (8 ). Hun route lijkt me juist vrij sluitend, rechtom. In mijn kaart lopen ze via 8 en 6 naar 1. Ze willen dan naar de carrousel, maar lopen dan iets terug naar de roltrap. Deze roltrap heb ik met het cap rechtsonder aangeduid.

Speur on!  ::jaja::

« Laatst bewerkt op: 16-01-2010, 19:41:44 door DikkeControleur »
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline opaweethetbeter

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Opa op zoek naar moldvarpa tolf
« Reactie #263 Gepost op: 16-01-2010, 20:31:35 »
Even over de kokers: net als sommige anderen hield "Florence" mij nogal bezig, omdat ik het op geen manier aan het "Peace Park" wist te koppelen. Ik heb inmiddels echter wel wat artikeltjes gevonden waaruit blijkt dat een ex-burgemeester van Florence een van de "Mayors for Peace" is geweest. Dit is een groep burgemeesters van over de hele wereld die zich inzetten tegen de verspreiding van nucleaire wapens. Ook heeft deze groep in 2007 nog een bijeenkomst in Florence gehouden. Ik kan geen direkte link met het "Peace Park" vinden, maar ik vermoed dat deze groep ook een van de kunstwerken heeft bijgedragen. Ik denk dat ook niet dat Florence (Nightingale) een hint naar Sanne (Vogel) is (al vind ik hem wel leuk gevonden).

Offline Liett

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #264 Gepost op: 16-01-2010, 20:52:58 »
Maar vinden jullie het niet HEEL toevallig dat alle woorden van de kokeropdracht op 1 wikipediapagina te vinden zijn?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volksheld

Ik denk echt dat we daar iets in moeten zoeken..
misschien wat ik al eerder zei, Volkshelden -> Helden (tijdschrift van Barbara)
Maar misschien iets anders? (aangezien ik een tunnelvisie aan het ontwikkelen ben..)

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Wie de Mol is?
« Reactie #265 Gepost op: 16-01-2010, 20:54:56 »
Ik weet niet, mensen die vrede prediken zijn al snel volkshelden, dus logisch dat als je een paar van die namen opGooglet, je dan al snel bij de helden terechtkomt :P
The British are not impressed.

Offline Liett

• Forumlid
« Reactie #266 Gepost op: 16-01-2010, 20:58:03 »
Ik weet niet, mensen die vrede prediken zijn al snel volkshelden, dus logisch dat als je een paar van die namen opGooglet, je dan al snel bij de helden terechtkomt :P
Maar Florence en Washington en Oranje zijn geen mensen & staan er onder heel andere context.. Okee een beetje vergezocht misschien  ::tandpastasmiley::

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Wie de Mol is?
« Reactie #267 Gepost op: 16-01-2010, 21:01:16 »
Nou ja, Florence, Washington en Oranje zijn wèl mensen. En het zijn ook andere 'dingen'. Maar lijkt me logisch dat ze expres namen hebben gebruikt die aan meerdere dingen refereren.
The British are not impressed.

Offline Moooooooole

• Forumlid
« Reactie #268 Gepost op: 16-01-2010, 21:44:38 »
Maar vinden jullie het niet HEEL toevallig dat alle woorden van de kokeropdracht op 1 wikipediapagina te vinden zijn?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volksheld

Ik denk echt dat we daar iets in moeten zoeken..
misschien wat ik al eerder zei, Volkshelden -> Helden (tijdschrift van Barbara)
Maar misschien iets anders? (aangezien ik een tunnelvisie aan het ontwikkelen ben..)

Vind het inderdaad bijzonder toevallig! Maar aan de andere kant: die namen komen lang niet allemaal in dezelfde context voor. En ook niet allemaal in dezelfde context als in de opdracht. Bovendien vraag ik me af of de makers "Allemaal op eenzelfde wikipediapagina" nou echt een mooi criterium voor een hint hebben gevonden. Bovendien iets wat aan verandering onderhevig kan zijn, zo'n wikipedia pagina.

Offline Erik TKS

• Forumlid
« Reactie #269 Gepost op: 17-01-2010, 03:10:34 »
Zou het misschien zo zijn dat ze vertraging hebben ingebouwd (automatisch of handmatig) tussen het moment dat de knop wordt ingedrukt en dat het aan die knop gekoppelde deel op het scherm verschijnt?

Dat zou je wel denken als je het tweede en derde kaartvak aan ziet gaan.

Mijn knoppen in combinatie met de vlakken op de monitor is gewoon:
1 2 3
4 5 6
7 8 9

Ja, dat was duidelijk. Maar ik denk dat het anders in elkaar zit.

Citaat
Verder snap ik niet dat je Sanne en Arjen terug laat lopen naar de poort (8 ). Hun route lijkt me juist vrij sluitend, rechtom.

Dat is niet logisch. Ze lopen langs de knop. Daar ligt een weg achter (zie Manuel en Kim) en dan loop je normaal door en niet terug. Ik denk dat er een stuk van hun route is weggeknipt maar ik weet dat natuurlijk niet zeker.

Citaat
Ik denk niet dat Arjen/Sanne de knop bij de carrousel hebben aangedrukt. Ze willen dat doen, maar die knop wordt bewaakt door een japanner. Daarom maken ze een omtrekkende beweging via de roltrap, maar daar gaan ze af.

O, ik was die Japanner vergeten. Ik ben het met je eens dat het onwaarschijnlijk is dat ze op deze knop hebben gedrukt.

Citaat
Heb ik dit gemist? Zie je Tim echt op een knop drukken?

Hij zegt "Knop ingedrukt" en komt dan aanrennen van achter het groene hek waarachter knop 7 ligt (28:07).

Citaat
Heb je redenen om dit vakje niet bij de kerk-knop te laten horen? Zo zit hun montage namelijk in elkaar.

Ja: als Frits op de kerkknop drukt dan verschijnt er een ander plaatje. Ik geloof niet dat alle beelden van het indrukken van knoppen overeenkomen met het verschijnen van kaartdelen.

Offline DikkeControleur

• Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
« Reactie #270 Gepost op: 17-01-2010, 08:30:46 »
Bedankt voor noemen van die Tim-knop-actie. Dat moet in mijn overzicht knop 7 en veld 9 zijn.
Dan zijn Kim en Tim dus langs mijn knop 9 gelopen (te zien in beeld) en die hebben ze dus echt gemist. Qua montage lopen ze er ook langs terug. Want we zien ze van bos naar stad lopen, en in het volgende shot weer in het bos. Of zouden ze een hele route door het stadje gelopen hebben voordat ze terug in het bosrijke gebied waren. Een route die wij niet te zien hebben gekregen.

Al met al zijn we het er wel over eens dat het een leuke puzzel was, en dat we qua montage veel informatie niet te zien hebben gekregen. Het blijft speculeren. Echter bij de volgende kandidaten hebben we dus geen vraagtekens:

Erik, Barbara, Hind, Manuel
Bij de andere speler (Kim, Sanne, Arjen en Frits) zien we dus rare dingen gebeuren.

Maar wat ik met dit laatste wil zeggen, weet ik zelf eigenlijk ook niet  ::rofl::

In ieder geval bedankt dat je de moeite hebt genomen om ook deze opdracht zo te bestuderen. We zijn weer lekker ff van de straat geweest.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline juul4

• Forumlid
  • proud to be a Molloot
« Reactie #271 Gepost op: 17-01-2010, 11:25:47 »

Maar wat ik met dit laatste wil zeggen, weet ik zelf eigenlijk ook niet  ::rofl::

In ieder geval bedankt dat je de moeite hebt genomen om ook deze opdracht zo te bestuderen. We zijn weer lekker ff van de straat geweest.

::rofl::
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline CM

• Forumlid
  • ...a new star born out of a dying one...
« Reactie #272 Gepost op: 17-01-2010, 12:46:53 »
Ik zit alleen een beetje met het feit dat juist Frits op het idee kwam die ene kaart tevoorschijn te toveren, en toen nét het geld niet te pakken kreeg...

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #273 Gepost op: 17-01-2010, 12:48:11 »
Complimenten voor het proberen uit te dokteren van deze opdracht.
Bij mij kwam na het lezen nog op dat de mogelijkheid bestaat dat in de kerk de middelste (juiste) kaart eventjes aan en uit is geflitst omdat er meerdere keren achter elkaar op die knop is gedrukt. Net te kort om te bestuderen maar voldoende voor Frits om te weten waar hij zijn moest om hem weer te activeren. Uiteraard hebben we dit in de montage niet gezien.

Offline m0ll0m

• Forumlid
« Reactie #274 Gepost op: 17-01-2010, 13:20:57 »
Twee dingen die ik nog niet ben tegengekomen in de vorige 13 pagina's ;-) :

1) Bij de openingsfoto heeft Sanne een boek of iets voor zich... op zich vreemd, normaal poseert iedereen altijd "normaal".

2) Vergezocht... de tram waarin de groep rijdt heeft nummer 209. Bij de kamernummers later hoor ik 202 en 210 voorbijkomen. Zit er iemand in kamer 209?

Voor wat betreft tunnelvisie: was het niet zo dat dit seizoen elke aflevering een kandidaat "iets bijzonders" moest doen? Zou dat kunnen betekenen dat iedere kandidaat zich een aflevering in een enkele kleur moest kleden? Vorige keer Hind met rood, dit keer Sanne met blauw. Je zou dat kunnen combineren met de opmerking dat de Mol zich in aflevering 3 laat zien....

Groet

m0ll0m

Offline Molhunter..!!

• Forumlid
  • Mol na afl 1: Patrick
« Reactie #275 Gepost op: 17-01-2010, 13:33:08 »
Ik zit alleen een beetje met het feit dat juist Frits op het idee kwam die ene kaart tevoorschijn te toveren, en toen nét het geld niet te pakken kreeg...

Op zich hoeft dit natuurlijk geen mollenactie te zijn. Die mannetjes weten heus wel dat alleen Frits nog moet gaan lopen, en krijgen vast van de "spelleider" wel door dat hij op het geld af gaat. Dan is het ook niet meer dan logisch dat al die mannetjes ineens het huis omsingelen, en Frist vervolgens het geld (net) niet te pakken krijgt. Want zeg zelf, de kans dat hij veilig het geld te pakken zou krijgen was bijna nihil, met zoveel mannetjes in zwarte pakken die in je nek hijgen.
De echte WIDM-fan: "Bij het inloggen op je computer, duimen voor een groen scherm!"

Offline Lautjuh

• Forumlid
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
« Reactie #276 Gepost op: 17-01-2010, 14:00:43 »
Ik vond het ook niet echt fair van die mannetjes om Frits te omsingelen, want hij maakt geen schijn van kans natuurlijk. Hij kan hen niet eens uitschakelen.

Offline kolko

• Forumlid
« Reactie #277 Gepost op: 17-01-2010, 14:39:24 »
Sowieso was het dom van de kandidaten om in het begin met groepjes van 2 te gaan. Met 2 kan je wel de mannetjes afleiden en zo iemand anders naar boven krijgen.

Offline Puar

• Forumlid
  • Ik weet wie de mol is! (na de volgende week)
« Reactie #278 Gepost op: 17-01-2010, 15:29:45 »
Ik vond het ook niet echt fair van die mannetjes om Frits te omsingelen, want hij maakt geen schijn van kans natuurlijk. Hij kan hen niet eens uitschakelen.

Das de schuld van die enge vervormde stem  :\'(
Hij stuurde ze op Frits af  :\'(
Je kunt ze uitroken, je kunt ze opjagen en soms kan je er een vangen, maar ze komen altijd terug

« Reactie #279 Gepost op: 17-01-2010, 16:39:52 »
Nou ja, Florence, Washington en Oranje zijn wèl mensen. En het zijn ook andere 'dingen'. Maar lijkt me logisch dat ze expres namen hebben gebruikt die aan meerdere dingen refereren.
We missen nog een aanwijzing uit een koker. Deze moet logischerwijs ook uit de wikipediapagina Volkshelden komen. Hierop komt de naam Hannie Schaft ook voor : het meisje met de rode haren, maar dit zou wel een veel te makkelijke aanduiding zijn naar Barbara.