- Is het wel eens bij iemand opgekomen dat de mol, wie het ook mag zijn, wellicht geknoeid heeft met het verrekijkertje? Er werd nogal geklaagd dat het een flutding was, waarmee je weinig scherps kon zien. Het lijkt me niet zo moeilijk zo'n ding stiekem te 'mollen'.
Hier heb ik ook over nagedacht, want ze klaagden er inderdaad behoorlijk over. Maar ik heb wel een idee waarom ze niet goed konden zien door die verrekijker. Ik weet alleen niet of mijn idee klopt, aangezien ik niet veel verstand heb van verrekijkers.
Maar is het niet zo dat je een verrekijker scherp moet stellen op een bepaald punt, omdat het beeld anders wazig is? En ze zaten natuurlijk op een varende boot. Dus als de kijker dan net scherp gesteld was, waren ze alweer wat dichter bij de pilaar en stond de kijker niet meer scherp.
Arjen was 't geloof ik, die zei dat hij het maar heel even scherp zag en dan werd het weer wazig, of iets van die strekking. Je kunt natuurlijk niet uitsluiten dat er gemold is met de kijker, maar volgens mij is het probleem eerder dat ze gewoon geen vast punt (of vaste afstand tussen zichzelf en de pilaren) hadden om op scherp te stellen.