“MC, mag ik naar het toilet? Ik moet hoogdringend!” “Tuurlijk Molow, aan het einde van de bar rechts.” Ondertussen arriveert de volgende kandidaat. Daisy ontvangt hem met open armen. “Welkom welkom, wie ben jij?” “Niuno is de naam. Ik ben blij dat ik hier ben. Wat een reis, ik kom helemaal uit het hoge noorden.” “Help jezelf aan een drankje. Hier heb je alvast een molboekje. Trouwens, wat een mooie sjaal.” “Ja vind ik ook, gekocht in Milaan.”
Tdietz komt terug binnen. “Tsss dubbel geparkeerd. Mijn ene wiel stond misschien één centimetertje over de witte lijn.” “Pfff, wat smaakt dit gek.” “Hoe bedoel je MGM?” “Nou, dit bier is enorm bitter, wil je een keer proeven Vieffan?” “Euhm, neej, bedankt.” Vieffan geniet verder van haar vruchtendrank.
“Wanneer vertrekken we?!” roept Ootje door de bar. MC: “We vertrekken wanneer alle kandidaten hier zijn.” “Hoe? We zijn toch al met 10?” “Er komen er nog 3 bij dus even geduld Ootje” verduidelijkt Daisy.
20u45
“Goeieavond, ik ben Lukie4.” MC reikt hem de hand. “Welkom Lukie4, goede reis gehad?” “Ja hoor, viel wel mee. Je weet niet hoe blij ik ben dat ik aan dit spel mee mag doen.” “We zijn bijna volledig. Schuif rustig bij.” “Dank je. Hoeveel kandidaten worden er nog verwacht?” “Nog twee.” Titatoon pent hevig in zijn molboekje.
“Mevrouw, bent u hier voor The Virtual Mole?” vraagt Daisy. “Ah, jaja, dus toch, ik wist niet zeker dat het hier was. Ik ben Dolfie.” “Welkom, maak het je gezellig.” “Bedankt. Mag ik een koffie nemen?” “Tuurlijk, help yourself.”
“Aah, daar is de laatste deelnemer.” “Hoi, ik ben Tinuzzz!” “Welkom, je mag je bij de groep voegen.” “Dank je MC! Ik heb ook aan alles gedacht! Heb zelf mijn kompas meegenomen!”
Ootje: “Kompas? Dit is niet één of ander scoutskamp hoor.”
Tinuzzz: “Dat weet ik wel, maar het kan reuzehandig zijn voor een bosopdracht!”
Titatoon: “Komt er een bosopdracht?” Titatoon schrijft opnieuw in zijn molboekje.
Nicky: “Pfff, een bosopdracht. Geef mij maar een wateropdracht!”
MC: “Kandidaten, mag ik jullie om stilte vragen. Daisy heeft een belangrijke mededeling.”
Daisy: “Beste kandidaten, er is nog geen Mol.”
21u00
De kandidaten worden allemaal muisstil. Niemand veroert een vin. Behalve hen zit er geen kat in de bar. “Sorry, wat zegt u, geen Mol?” vraagt Dolfie verward. “Dit is toch The Virtual Mole?” vraagt Niuno. “Zeer zeker, maar er is nog geen Mol” herhaalt Daisy. Titatoon laat zijn pen vallen.
MC: “Zo is dat, en welke plaats is er nu beter om dat te weten te komen dan Delphi?”
KD: “Griekenland! We gaan naar Griekenland!”
Daisy: “Dat heb je goed KD. Nou allemaal jullie bed in want we vertrekken morgenvroeg naar Delphi.”
MC: “Voor jullie gaan … ik geloof dat jullie de slaapkamers nog niet verdeeld hebben. Ik zal jullie snel in groepen splitsen. Titatoon, Tinuzzz en Molow gaan samen. KD, tdietz en Nicky. Lukie4, MGM en Niuno. De dames vormen de laatste groep.”
Daisy: “Belangrijker dan deze groepsindeling is de kamer waar jullie terecht komen. Er zijn 4 suites afgehuurd. De Monet-, de Manet-, de Renoir- en de Cézanne-suite. Kies jullie kamer wijselijk, want op 1 kamer ligt een opdracht verstopt die uitsluitend voor de vinder is. Geloof me, je wil die opdracht vinden! Jullie hebben 10 minuten de tijd om onderling uit te maken welke groep in welke kamer terecht komt. De groepen mogen niet veranderd worden. Veel succes.”
MC: “Niuno, hebben jullie een verdeling kunnen maken?”
Niuno: “Jah, de dames nemen de Renoir-suite. Titatoon, Tinuzzz en Molow nemen de Monet-suite, KD, tdietz en Nicky de Cézanne-suite en wij nemen de Manet-suite.”
MC: “Okee. Ga maar naar jullie suites. Geniet van jullie nachtrust.”
Eenmaal op hun kamers aangekomen, genieten de kandidaten van alles behalve rust. Ze kammen de hele kamer uit. Pas laat in de nacht keert de rust terug in de 4 suites.
Ootje: “Ongelooflijk! We hebben de hele kamer uitgekamd en nergens een opdracht te vinden! Ik moet gewoon weten of ie in een andere kamer ligt, anders heb ik geen rust.” Ootje neemt de telefoon.
Dolfie: “Zou je nu nog wel bellen? Het is al zo laat.”
Ootje: “Dat is dan pech!”
Ootje belt rond, maar zowel Molow, tdietz als Lukie4 stellen haar teleur: niemand heeft de opdracht gevonden.
MGM: “Als dit een flauwe grap is van Daisy en MC, dan zal het hun beste dag niet zijn!”
Lukie4: “Relax MGM, we zullen waarschijnlijk niet goed genoeg gezocht hebben.”
MGM: “Wáárschijnlijk Lukie4, anders had iemand de opdracht wel gevonden.”
De kandidaten gaan slapen. Om 3u30 wordt Niuno wakker. Hij heeft het ongelooflijk warm en besluit wat koelte op te zoeken op het balkon. “Neej maar, wat hebben we hier.” Niuno pakt een zwarte enveloppe met een groen logo. Hij scheurt hem open en ontdekt een briefje:
Proficiat. Deze coupon zorgt ervoor dat je in Rome de touwtjes figuurlijk in handen kan nemen, terwijl de anderen dat letterlijk moeten doen. De beloning voor het vinden van deze opdracht vind je in de enveloppe.