Auteur Topic: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht  (gelezen 97003 keer)

revadebe

• Gast
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #100 Gepost op: 30-01-2010, 15:51:24 »
Overigens wat betreft de 10e schoolopdracht: die is er gewoon niet geweest omdat iedereen al af was. Die shots van PJ, misschien zelfs die met de portofoon, zijn gewoon niet live en die teksten op het bord zijn pas achteraf op het bord gezet.

revadebe

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: 30-01-2010, 15:54:34 »
Citaat
De schrijfrichting van het Japans is van oudsher van boven naar beneden en van rechts naar links. Japanse boeken worden voor het gevoel van een westerling van achter naar voren gelezen.

Op computers, en dus ook op webpagina's, wordt Japanse tekst horizontaal van links naar rechts geschreven.

Beetje dubieus dus, dat Japanse schrift.

Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat de deelnemers van rechts naar links (of boven naar beneden) hadden moeten schrijven en dan van links naar rechts moeten tellen, zoals Japanners doen?

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
« Reactie #102 Gepost op: 30-01-2010, 15:59:40 »
Als ik het beeld stilzet bij Frits nadat hij het verkeerde antwoord gaf, staat hij naar het schoolbord te turen. Wat me daarbij opvalt is, dat het net lijkt of er een andere zin op het bord staat. De lengte van de woorden komen m.i. niet meer met elkaar overeen.
Waar staat hij toch naar te turen ???
Volgens mij lijkt dat maar zo, de halve zin zie je niet door reflectie.

is het niet zo dat de karakters van rechts naar links worden gelezen, maar dat dat niet opgaat voor het omgaan met cijfers, ofwel dat het tellen op de hier bekende manier gebeurt?
Nee, ik heb het al eerder gezegd: van oudsher lezen de Japanners van boven naar beneden, in kolommen die dan weer wel van rechts naar links gelezen worden. In sommige gevallen, zoals bij uithangborden, las men van rechts naar links, maar dit is enkel omdat elke kolom eigenlijk maar één karakter bevatte.
Toen men overging op een horizontaal schrift, las men 'gewoon' van links naar rechts. Er zijn slechts enkele uitzonderingen, uithangborden, krantenkoppen, tekst op auto's aan de rechter zijkant worden van links naar rechts gelezen. Maar dit zijn allemaal uitzonderingen, de regel is dat er gewoon van links naar rechts gelezen wordt. Hele zinnen, zoals een dictee, is een normale tekst, er is geen enkele reden om dat van rechts naar links te gaan schrijven.
The British are not impressed.

revadebe

• Gast
« Reactie #103 Gepost op: 30-01-2010, 16:08:51 »
Ik denk dat we het toch in de schrijf- en telwijze moet zoeken, want er is toch geen andere logische verklaring voor ZC? Of hebben we gewoon de eerste woorden nooit gehoord?

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Wie de Mol is?
« Reactie #104 Gepost op: 30-01-2010, 16:13:59 »
Ja maar hoe dan ook klopt de opdracht dan gewoon niet. Kan je ook wel zeggen bij wiskunde, wat is 1+1? En als iemand dan antwoord 2, is dat fout, want je had natuurlijk binair moeten tellen! En ik geloof niet dat ze opdrachten maken die niet kloppen. Als ze vragen een Nederlandse zin op te schrijven en dan daarvan de 10e letter moeten nemen, dan kunnen ze achteraf niet zeggen, ja, je had het in het Japans moeten opschrijven en op zijn Duits moeten tellen in het octale stelsel.

Offline yessie

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #105 Gepost op: 30-01-2010, 16:15:47 »
Ik denk dichtbij de oplossing te zitten. Veel vragen zijn onzin denk ik.
De oplossing is denk ik >>>> de mol durch der Zeit.
Frits zei de mol
antwoord duits was durch
der komt uit het dictee (der karakteristieke ....)er wordt geen de gezegd
seit stond bij duits maar Frits zegt Zeit.

Het heeft dus duidelijk met taal te maken.
Als ik dan het engels erbij pak, het werkwoord spill, dan is de betekenis hiervan:
knoeien, vlekken, morsen, kladderen.
Wie was aan het morsen met water? Frits dus.
« Laatst bewerkt op: 30-01-2010, 16:33:28 door yessie »

revadebe

• Gast
« Reactie #106 Gepost op: 30-01-2010, 16:18:22 »
@Daedalus: Het lijkt me logischer dat de opdracht anders geïnterpreteerd moet worden dan dat de opdracht sowieso al fout was.
Of de montage probeert gewoon een molactie van Arjen of Kim te verdoezelen, dat kan natuurlijk ook.

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Wie de Mol is?
« Reactie #107 Gepost op: 30-01-2010, 16:23:49 »
Maar de kandidaten hebben geen enkele reden om te denken dat ze dingen anders moesten interpreteren. Dan had PJ ze, voor ze de school ingingen, nog een cryptische tekst moeten meegeven, iets als: "lees de opdrachten nauwkeurig en bedenk dat niets is wat het lijkt." Het is idd logischer te denken dat er gemold is, misschien heeft Arjen een stukje doorgespoeld of zo, of het volume te laat open gezet, waardoor er tekst verloren is gegaan?

Offline EpicFail

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 30-01-2010, 16:42:41 »
Even nog wat screens met aandachtspunten:

Foto 1: De NL vraag, boven de getallen staat de letter E.
In de goede spelling schrijf je niet altijd een E, Maar 16de 53ste en 103de.
Ik denk dat die E voor ERIK staat. Dat is een simpele hint, die iedereen kon verzinnen.

Foto 2:
Die japanse tekens op de deur komen meerdere malen in beeld. Betekenis?

Foto 3:
Bij PJ achter op het linkerbord staan ook japanse tekens? Betekenis?

Foto 4:
Muzieknoten bij de opdracht Muziek van Barbarab. Wat is het nut?

Foto 5:
Die 3 wordt wel weer expliciet getoond.

Foto 6:
De tijd is 13:11 of 1:11. Toevallig?
« Laatst bewerkt op: 30-01-2010, 16:53:52 door EpicFail »

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Wie de Mol is?
« Reactie #109 Gepost op: 30-01-2010, 16:51:45 »
Die chinese tekens (...)
Ik mag hopen dat het Japans is.

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 30-01-2010, 17:17:10 »

Foto 4:
Muzieknoten bij de opdracht Muziek van Barbarab. Wat is het nut?

Ik denk dat dit het stukje muziek is wat ze op het bandje moest zoeken, en waarop ze dan het juiste instrument had kunnen horen.

Foto 6:
De tijd is 13:11 of 1:11. Toevallig?

Als Kim de mol is, betekent het (13)M(ol) (11)K(im)  ;)   ::vergroot::  >:D

Offline juul4

• Forumlid
  • proud to be a Molloot
« Reactie #111 Gepost op: 30-01-2010, 17:37:51 »
Ik denk dichtbij de oplossing te zitten. Veel vragen zijn onzin denk ik.
De oplossing is denk ik >>>> de mol durch der Zeit.
Frits zei de mol
antwoord duits was durch
der komt uit het dictee (der karakteristieke ....)er wordt geen de gezegd
seit stond bij duits maar Frits zegt Zeit.

Het heeft dus duidelijk met taal te maken.
Als ik dan het engels erbij pak, het werkwoord spill, dan is de betekenis hiervan:
knoeien, vlekken, morsen, kladderen.
Wie was aan het morsen met water? Frits dus.
Het zou kunnen dat we het in die richting moeten zoeken hoor, maar hoe kom je dan aan Zeit (ik weet wel dat ze dat zo noemden, maar het zat niet in de opdracht....)

Overigens is het dan toch durch die Zeit (durch = 4e naamval, Zeit is vrouwelijk, of zit ik er nu helemaal naast, haha)
Zeit doet me dan wel weer denken aan dat shot van Arjen met een zaklantaarn op zn horloge. Horloge wijst weer naar Oriënt, of andersom, las ik hier ergens en misschien moet je daar dan weer een kraanvogel van vouwen (= origami)

Kortom ben er zelf ook niet uit hoor, begin zelfs wat door te draaien, geleuf ik.
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #112 Gepost op: 30-01-2010, 17:42:34 »
Moeten we dan zomaar ZEIT maken van het woordje Seit?

Als het om Zeit gaat, moet je dat namelijk  als TSAIT uitspreken, en ZAIT is iets heel anders.

Offline juul4

• Forumlid
  • proud to be a Molloot
« Reactie #113 Gepost op: 30-01-2010, 17:46:23 »
Ehm, dat was dus ook eigenlijk mijn vraag...

Zeit met n "z" (tijd) zat niet in de oorspronkelijke opdracht

mijn theorie daarna (met horloge e.d.) was dus met een knipoog bedoelt BJ, dacht dat uitgerekend jij dat wel zou snappen?  ;)
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline yessie

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 30-01-2010, 17:47:35 »
Moeten we dan zomaar ZEIT maken van het woordje Seit?

Als het om Zeit gaat, moet je dat namelijk  als TSAIT uitspreken, en ZAIT is iets heel anders.
Het gaat mij om de uitspraak. In het dictee werd geen de gezegd maar der en er werd geen seit gezegd maar Zeit.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #115 Gepost op: 30-01-2010, 18:04:59 »
Ja, ze zeiden ZEIT. Maar dat was niet het uittgangspunt van de opdracht.

Offline yessie

• Forumlid
« Reactie #116 Gepost op: 30-01-2010, 18:42:50 »
Ja, ze zeiden ZEIT. Maar dat was niet het uittgangspunt van de opdracht.
Als jij mij dan even het uitgangspunt van de opdracht geeft, dan zijn we een stuk verder.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #117 Gepost op: 30-01-2010, 18:51:02 »
Het uitgangspunt van de opdracht was bij mijn weten: de antwoorden zoals die op het schoolbord stonden. Die werden, op 2 antwoorden na, steeds doorgestreept door Pieter Jan. Als ik het goed heb gezien, tenminste. Wat ik bedoel te zeggen: we borduren hier voort op ''drijfzand'' en niet op een gegeven. Ofwel: hoe komen we aan het woord Zeit, terwijl er op het bord duidelijk Seit stond?

revadebe

• Gast
« Reactie #118 Gepost op: 30-01-2010, 19:05:35 »
@ EpicFail: die japanse karakters op de deur hebben waarschijnlijk geen betekenis voor het spel. Ik bedoel: het is een Japanse school, dus dan kun je ook wel wat Japanse karakters verwachten hier en daar. Die muzieknoten zullen wel gewoon weergeven wat de fagot speelde.

Offline vveerraak

• Forumlid
« Reactie #119 Gepost op: 30-01-2010, 21:04:17 »
Even nog een opmerking die eigenlijk geen hout uitmaakt, want er stond 'de zoveelste letter van dit dictee', maar:
Hebben jullie ook de spaties geteld?
Tell me what your telescope says