Als ik het beeld stilzet bij Frits nadat hij het verkeerde antwoord gaf, staat hij naar het schoolbord te turen. Wat me daarbij opvalt is, dat het net lijkt of er een andere zin op het bord staat. De lengte van de woorden komen m.i. niet meer met elkaar overeen.
Waar staat hij toch naar te turen
Volgens mij lijkt dat maar zo, de halve zin zie je niet door reflectie.
is het niet zo dat de karakters van rechts naar links worden gelezen, maar dat dat niet opgaat voor het omgaan met cijfers, ofwel dat het tellen op de hier bekende manier gebeurt?
Nee, ik heb het al eerder gezegd: van oudsher lezen de Japanners van
boven naar
beneden, in kolommen die dan weer wel van rechts naar links gelezen worden. In sommige gevallen, zoals bij uithangborden, las men van rechts naar links, maar dit is enkel omdat elke kolom eigenlijk maar één karakter bevatte.
Toen men overging op een horizontaal schrift, las men 'gewoon' van links naar rechts. Er zijn slechts enkele uitzonderingen, uithangborden, krantenkoppen, tekst op auto's aan de rechter zijkant worden van links naar rechts gelezen. Maar dit zijn allemaal uitzonderingen, de regel is dat er gewoon van links naar rechts gelezen wordt. Hele zinnen, zoals een dictee, is een normale tekst, er is geen enkele reden om dat van rechts naar links te gaan schrijven.