Wie weet wat de originele opdracht is, dus niet de vraag in WIDM, maar de opgave die leerlingen altijd krijgen? Voor zover ik me herinner, moet je zonder verdere meetinstrumenten met drie emmers 4 liter in 1 van de emmers krijgen, terwijl de met water gevulde emmers allemaal een andere hoeveelheid water bevatten. Ik weet me echter de exacte opgave niet meer te herinneren.
Doet dit ertoe? Ik denk het wel, want iedereen zit nu de opdracht op een andere manier te verklaren, terwijl je denk ik toch moet uitgaan van de klassieke truc.
Dat is al eerder besproken: het hele idee is gewoon om 4 liter water in een emmer te krijgen, met alleen een emmer met een 3 liter streep en één met een 5 liter streep. Er zijn meerdere oplossingen om precies 4 liter water af te meten met deze twee emmers.
Het vraagstuk wat nu dus nog overblijft, is of Frits er echt niet uitkwam: hij is tenslotte in z'n eentje en kan niemand wat vragen én er is een tijdsdruk.
Óf hij deed het expres fout, en deed net alsof hij het niet wist. Die 5 liter streep, die volgens de officiële avro-site in de emmer met de namen stond afgetekend, hebben wij niet gezien in de montage. Dus: Frits is de mol en die 5 liter is er niet in gemonteerd om het allemaal wat warrig voor ons en de kandidaten te houden. Of Frits is een kandidaat en heeft gemold, en om het allemaal voor ons warrig te houden, hebben ze niet die 5 liter streepje in beeld gebracht.