Auteur Topic: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht  (gelezen 96955 keer)

Offline Tsubasa

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #260 Gepost op: 4-02-2010, 08:15:41 »
Fagot betekent ook zwerver. (Fonetisch, iig). Niet dat we er iets aan hebben, maar toch.

Je bedoelt een hobo, Jos?
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #261 Gepost op: 4-02-2010, 11:39:59 »
Dat woord staat er inderdaad tussen. Maar ik bedoelde eigenlijk: spreek het woord Fagot een beetje op zijn engels uit, (FEGET, zoiets). Dat woord heb ik weleens horen gebruiken. Maar dat gat allemaal veel te ver. Zo diep zitten de hints toch niet?

Wel grappig dat een zwerver in het Engels ook wel HOBO genoemd wordt, zo staat het althans op  google.

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Wie de Mol is?
« Reactie #262 Gepost op: 4-02-2010, 12:06:00 »
Dat woord staat er inderdaad tussen. Maar ik bedoelde eigenlijk: spreek het woord Fagot een beetje op zijn engels uit, (FEGET, zoiets). Dat woord heb ik weleens horen gebruiken.
Dat is dan weer een uiterst negatieve benaming voor een homo. Een fagot is in het Engels een bassoon.
The British are not impressed.

Offline Moooooooole

• Forumlid
« Reactie #263 Gepost op: 4-02-2010, 12:09:14 »
Dat is dan weer een uiterst negatieve benaming voor een homo. Een fagot is in het Engels een bassoon.

Inderdaad, dat is een erg beledigende term, daar zal het niet inzitten.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #264 Gepost op: 4-02-2010, 12:11:47 »
waar ik op doelde, en dat is uitsluitend associatief bedoeld: wie sliep er moederziel alleen in het bos, en zag er een beetje verlept uit?

Maar daar staat dan weer tegenover dat ik voorlopig, totdat ze er vanavond uit moet, Sanne als mol zie. Vraag me verder niet waarom.

Offline Moooooooole

• Forumlid
« Reactie #265 Gepost op: 4-02-2010, 12:15:02 »
waar ik op doelde, en dat is uitsluitend associatief bedoeld: wie sliep er moederziel alleen in het bos, en zag er een beetje verlept uit?

Maar daar staat dan weer tegenover dat ik voorlopig, totdat ze er vanavond uit moet, Sanne als mol zie. Vraag me verder niet waarom.

Oké, maar een fagot is geen hobo.

Waarom Sanne?  ::tandpastasmiley::

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #266 Gepost op: 4-02-2010, 12:23:35 »
Eigenwijsheid speelt daarbij een rol: nog steeds vanwege de plekken waar ze zat bij de executie, waar vorige aflevering dus van af is geweken.

Sanne mag blijven, hoor, daar niet van. Maar als ik het vol blijf houden, en ze IS inderdaad de mol, dan heb ik het vanaf het begin dus gezegd. Vandaar.

Offline Moooooooole

• Forumlid
« Reactie #267 Gepost op: 4-02-2010, 12:33:02 »
Eigenwijsheid speelt daarbij een rol: nog steeds vanwege de plekken waar ze zat bij de executie, waar vorige aflevering dus van af is geweken.

Sanne mag blijven, hoor, daar niet van. Maar als ik het vol blijf houden, en ze IS inderdaad de mol, dan heb ik het vanaf het begin dus gezegd. Vandaar.

We schrijven het op!  ;D

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #268 Gepost op: 4-02-2010, 12:40:20 »
Waarvan akte!

Offline de_mol

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #269 Gepost op: 4-02-2010, 12:56:42 »
Maar als ik het vol blijf houden, en ze IS inderdaad de mol, dan heb ik het vanaf het begin dus gezegd. Vandaar.

Da's een rare motivatie om bij een mol te blijven...  :-\\
One for the mol, two for the money, three for the clues, now go, go, go!

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
« Reactie #270 Gepost op: 4-02-2010, 12:58:31 »

ik zeg dat ook al vanaf het begin, direct na aflevering zat ik ook al helemaal op Sanne ;D (al vind ik Frits steeds verdachter)
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #271 Gepost op: 4-02-2010, 13:25:18 »
Da's een rare motivatie om bij een mol te blijven...  :-\\
ik heb nog steeds niet genoeg argumenten om over te stappen.

Offline Long Tall Erne

• Forumlid
« Reactie #272 Gepost op: 4-02-2010, 13:34:44 »
ik zeg dat ook al vanaf het begin, direct na aflevering zat ik ook al helemaal op Sanne ;D (al vind ik Frits steeds verdachter)

Dat heb ik nu met Kim  ::love::  Frits wordt verdachter maar doet ook te veel goed......

ik heb nog steeds niet genoeg argumenten om over te stappen.

Dat bedoel ik dus ook .......... ::jaja::
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #273 Gepost op: 4-02-2010, 15:35:18 »
Dat heb ik nu met Kim  ::love::  Frits wordt verdachter maar doet ook te veel goed......

Dat bedoel ik dus ook .......... ::jaja::
Ook ik heb nog steeds geen argumenten gevonden om van Kim  ::love:: over te stappen, al hou ik wel een aantal anderen in de gaten. Het is alleen jammer dat er zoveel mis is gegaan bij deze opdracht... Anders had je weer iemand kunnen wegstrepen. Alleen jammer dat nog niet duidelijk is of er tussen de te vinden antwoorden aanwijzingen naar de mol zitten of een overeenkomst. Die aanwijzing van 103e is zeker mogelijk, maar voor mij niet overtuigend.
Ich bin ein Bärliner!

Offline RICKDEMOL

• Forumlid
  • -
« Reactie #274 Gepost op: 4-02-2010, 17:18:59 »
Maar als ik het vol blijf houden, en ze IS inderdaad de mol, dan heb ik het vanaf het begin dus gezegd. Vandaar.

Zelfde met Frits hier.  ;D
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline lili(s)chat

• Forumlid
  • In het land van paranoia is de mol koning
« Reactie #275 Gepost op: 5-02-2010, 15:25:13 »
Ligt eraan hoeveel mollen er zijn, in principe is alles te mollen natuurlijk, dan krijg je gewoon ces des es fes ges as bes ces.

Misschien dat we alleen de F en de G's moeten verlagen (mollen dus) want die zitten in het woord fagot?

Offline Ronald vd V

• Forumlid
« Reactie #276 Gepost op: 6-02-2010, 11:08:55 »
Wel bijzonder dat Frits bij de emmer-opdracht het antwoord geeft, terwijl de grijze emmer (bijna) leeg is en de blauwe vol. Dat de grijze emmer leeg is, zie en hoor je als deze wordt neergezet (9:32). Vlak voor hij z'n keuze doorgeeft, doet hij nog even alsof hij serieus naar het waterniveau in de beide emmers kijkt (9:40). De camera filmt op dat moment netjes nét over de emmers heen.

Offline Pharos

• Forumlid
« Reactie #277 Gepost op: 16-02-2010, 13:55:44 »
Het volgende valt me dan erg op, eerst een korte uitleg.

Bij de opdracht in de school krijgt Kim een vraag over de Samoerai. Het eerste opvallende is al dat ze niet in een lokaal zit, maar in een theekamer of iets dergelijks. Ze moet kiezen wat de Samoerai niet deden; papiervouwkunst, calligrafie of bloemschikken. Als antwoord geeft ze papiervouwkunst, PJH zegt dat dit goed is. Maar dit is fout! Samoerai's waren heel bedreven in origami oa: http://en.wikipedia.org/wiki/Origami:

"Some paperfolding may have already become a significant aspect of Japanese ceremony by the Heian period (794–1185) of Japanese history. There is a story of Abe no Seimei making a paper bird and turning it into a real one. Samurai warriors would exchange gifts adorned with noshi, a sort of good luck token made of folded strips of paper. Origami butterflies were used during the celebration of Shinto weddings to represent the bride and groom."

There is no exact reference mentioning the Samurai who invented Origami. However it is said that history of Origami started with the exchange of gifts made by paper among samurai warriors.

Ook zijn Samoerai de kunst van de calligrafie vaardig oa http://en.wikipedia.org/wiki/Samurai :

"When the samurai began to adopt aristocratic pastimes like calligraphy, poetry and music, some court aristocrats in turn began to adopt samurai customs. In spite of various machinations and brief periods of rule by various emperors, real power was now in the hands of the Shogun and the samurai."

Het enige juiste antwoord was dus bloemschikken... Vreemd toch dat PJH dit dan wel goed rekent? Daarom ben ik verder gaan spitten, ook in de tradities van de theeceremonies (zie hiervoor topic aflevering 6). En wat blijkt bij de tradities van de theeceremonie, daar zijn calligrafie en bloemschikken juist wel belangrijk. Origami doet hier niet ter zake, wat dus hier het "goede" antwoord van PJH zou verklaren. Maw, Kim geeft niet het antwoord over de samoerai, maar het heeft betrekking op de theeceremonie.

Traditie bloemschikken en calligrafie theeceremonie http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_tea_ceremony

Tea ceremony and calligraphy

Calligraphy, mainly in the form of hanging scrolls, plays a central role in tea ceremony. Scrolls, often written by famous calligraphers or Buddhist monks, are hung in the tokonoma (scroll alcove) of the tea room. They are selected for their appropriateness for the occasion, including the season and the theme of the particular get-together. Calligraphic scrolls may feature well-known sayings, particularly those associated with Buddhism, poems, descriptions of famous places, or words or phrases associated with tea ceremony. Historian and author Haga Kōshirō points out that it is clear from the teachings of Sen Rikyū recorded in the Nampō roku that the suitability of any particular scroll for a tea gathering depends not only on the subject of the writing itself but also on the virtue of the writer. Further, Haga points out that Rikyū preferred to hang bokuseki (lit., "ink traces"), the calligraphy of Zen Buddhist priests, in the tea room.[12] A typical example of a hanging scroll in a tea room might have the kanji 和敬清寂 (wa-kei-sei-jaku, lit. "harmony", "respect", "purity", and "tranquility"), expressing the four key principles of the Way of Tea. Some contain only a single character; in summer, 風 (kaze, lit. "wind") would be appropriate. Hanging scrolls that feature a painting instead of calligraphy, or a combination of both, are also used. Scrolls are sometimes placed in the waiting room as well.

« Laatst bewerkt op: 16-02-2010, 14:27:26 door Pharos »
Weet je het niet, antraciet

Offline Pharos

• Forumlid
« Reactie #278 Gepost op: 16-02-2010, 13:55:55 »

Tea ceremony and flower arrangement

Chabana (茶花?) is the simple style of flower arrangement used in tea ceremony. Chabana has its roots in ikebana, an older style of Japanese flower arranging, which itself has roots in Shinto and Buddhism.

Chabana evolved from the "free-form" style of ikebana called "nageire" (投げ入れ?), which was used by early tea masters. Chabana is said, depending upon the source, to have been either developed or championed by Sen no Rikyū. He is said to have taught that chabana should give the viewer the same impression that those flowers naturally would give if they were [still] growing outdoors, in nature.

Unnatural and/or out-of-season materials are never used. Also, props and other devices are not used. The containers in which chabana are arranged are referred to generically as hanaire (花入れ?). Chabana arrangements typically comprise few items, and little or no filler material. In the summer, when many flowering grasses are in season in Japan, however, it is seasonally appropriate to arrange a number of such flowering grasses in an airy basket-type container. Unlike ikebana (which often uses shallow, wide dishes), tall, narrow hanaire are frequently used in chabana. The containers for the flowers used in tea rooms are typically made from natural materials such as bamboo, as well as metal or ceramic, but rarely glass.

Chabana arrangements are so simple that frequently no more than a single blossom is used; this blossom will invariably lean towards or face the guests.[13]
Weet je het niet, antraciet

Offline Long Tall Erne

• Forumlid
« Reactie #279 Gepost op: 16-02-2010, 14:06:58 »
Heel mooi gevonden Pharos ....

Ik zat al in de Kim-tunnel maar nu wordt ik hierin nog meer gesterkt  ;D
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)