Auteur Topic: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht  (gelezen 96947 keer)

Offline G-root

• Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #280 Gepost op: 16-02-2010, 14:42:39 »
Hmmm verdacht, ik twijfel nog of het hele verhaal misschien te ver gezocht is om een hint te zijn, maar dat PJ Kim haar foute antwoord goed rekent, is zeker erg verdacht ...
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline juul4

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
« Reactie #281 Gepost op: 16-02-2010, 15:57:08 »
Wow respect hoor Pharos!  ::bravo::

Al komt het mij absoluut niet goed uit (heb een andere mol op t oog), ik hou van dit soort speurwerk en vind het een sterke theorie.

Bijzonder, dat nog niemand dit eerder gevonden had....
Had het woord origami wel gelijk in mn hoofd, toen ze het over papiervouwkunst hadden, maar heb er verder nooit weer aan gedacht.
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline Pharos

• Forumlid
« Reactie #282 Gepost op: 16-02-2010, 16:08:12 »
Dankjewel  :)

Echter, ik moet wel opmerken dat je op internet ook artikelen kan vinden die de samoerai aan bloemschikken verbinden. Maar dan blijft deze vraag helemaal vreemd, want dan is er geen "fout" antwoord. Wanneer je de vraag dan verplaatst naar de thee ceremonie, dan geeft Kim wel het goede antwoord. Hier zit dan ook, volgens mij, de link in.

Hieronder de link samoerai - bloemschikken:

De samoerai in de eerdere tijden waren niet alleen bedreven in het vechten met wapens zoals het zwaard, maar zij bekwaamden zich ook in zelfverdediging zonder het gebruik van wapens, zoals het jiujitsu. De reden hiervoor was dat zij, ook wanneer zij ontwapend waren, probeerden te overleven. Ook bekwaamden zij zich in kalligrafie en ikebana, het bloemschikken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Samoerai
Weet je het niet, antraciet

Offline jumper

• Forumlid
« Reactie #283 Gepost op: 16-02-2010, 21:31:48 »

Echter, ik moet wel opmerken dat je op internet ook artikelen kan vinden die de samoerai aan bloemschikken verbinden. Maar dan blijft deze vraag helemaal vreemd, want dan is er geen "fout" antwoord.
De vraag was: "wat deden de Samoerai's niet?" Daar wordt gevraagd naar een werkwoord.
Van de drie antwoorden die op het leitje stonden waren er twee werkwoorden, het derde was een zelfstandig naamwoord. Dat was "papiervouwkunst". Daarom was dat waarschijnlijk het juiste antwoord.

Offline Pharos

• Forumlid
« Reactie #284 Gepost op: 16-02-2010, 21:34:48 »
Het was geen Nederlands, maar Geschiedenis toch?

Offline jumper

• Forumlid
« Reactie #285 Gepost op: 16-02-2010, 22:10:03 »
Het was geen Nederlands, maar Geschiedenis toch?
Ja en scheikunde was natuurkunde :D

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #286 Gepost op: 17-02-2010, 02:24:14 »
Als PJH een fout antwoord goed heeft gerekend omdat Kim de mol is. PJH weet wie de mol is. Dan zou het ook kunnen dat "ZCT" een fout antwoord was bij het dictee. Arjen en Kim hadden het dan nooit goed hadden kunnen doen, zodat Kim Arjen kon lozen en zij alleen door kon.

Offline Pharos

• Forumlid
« Reactie #287 Gepost op: 17-02-2010, 08:33:03 »
Kan inderdaad, daarnaast (het is al eerder genoemd) ZCT... Zet Cee Tee -> Zet ze thee...? Goed wellicht een vage hint, maar na dat gebeuren op de tempeltrap weet ik het wel zeker!

Offline Long Tall Erne

• Forumlid
« Reactie #288 Gepost op: 17-02-2010, 11:22:45 »
Hmmm verdacht, ik twijfel nog of het hele verhaal misschien te ver gezocht is om een hint te zijn, maar dat PJ Kim haar foute antwoord goed rekent, is zeker erg verdacht ...

Even los van het feit dat het antwoord wellicht niet klopt, het was wel het antwoord dat bij PJH op het bord stond ...

En als Kim de mol is (wat ik nog steeds denk) dan weet ze het goede antwoord toch gewoon........ :P
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline Pharos

• Forumlid
« Reactie #289 Gepost op: 17-02-2010, 12:22:30 »
Wat opvalt is dat Geschiedenis dus niet in een klaslokaal is, maar in een of andere theekamer. Het vreemde is ook dat Kim in een rechte streep de schuifdeur open doet en in kleermakerszit gaat zitten. Bij elke andere opdracht is de deur open, behalve bij Muziek. Maar dit zijn dan ook allemaal logische klaslokaaldeuren, wel openen kandidaten deuren maar kijken dan eerst voorzichtig om het hoekje. Juist omdat Kim dit zo snel doet valt het nauwelijks op. Ik zal screenshots plaatsen. Het lijkt me daarom een logische hint naar Kim -> theeceremonie -> molverhaal. Verder haar verspreking; dictee -> Thee en eventueel ZCT -> zet ze thee...

Hier zie je Kim aan komen lopen, schaduw

Ze loopt direct naar de opdracht, zonder eerst even te kijken waar ze is

Ze gaat in kleermakershouding zitten

Hieronder de andere deuren bij de opdrachten in volgorde van uitzending.

Nederlands; Kim en Arjen -> Deur open

Aardrijkskunde; Sanne, Erik en Barbara -> Deur open

Duits; Frits en Hind -> Deur open

Natuur/Scheikunde; Frits -> Deur open

Kunstgeschiedenis; Erik en Barbara -> Deur beetje open

Engels; Erik en Barbara -> Niet zeker maar waarschijnlijk open

Muziek; Barbara -> Klapdeur gesloten maar logische keuze

Wiskunde; Kim -> Deur open

« Laatst bewerkt op: 17-02-2010, 12:37:54 door Pharos »

Offline jumper

• Forumlid
« Reactie #290 Gepost op: 22-02-2010, 15:41:45 »
Hier eens even een hele andere invalshoek dan Kim en thee.
Bij de schoolopdracht lijkt alles te verwijzen naar Tijd.
1. Als achtergrondmuziek hoor je hier regelmatig een klok tikken
2. Het Nederlands dictee gaat over een mol, en daar komt o.a. het woord “minutieus” in voor, wat doet denken aan minuten.
3. Bij de vraag over Duits in de schoolopdracht zegt Frits Zeit ipv. seit, en benadrukt dit door zijn horloge goed omhoog te houden voor de camera als hij dat woord uitspreekt.
4. Bij de emmeropdracht, zegt Frits dat hij die opdracht binnen vijf minuten moest oplossen omdat hij anders opgesloten zou zitten in het lokaal? onzin, dan zou hij niet opgesloten zitten, dan zou hooguit de tijd om zijn
5. bij Engels zijn de woorden van een zin in een klok-vorm op het bord geschreven, en gaat het over de (voltooid) verleden tijd van “to spill”. Ook het gezegde zelf: “It’s no use crying over spilt milk” gaat over het verleden: niet zeuren over wat is geweest.
6. Bij geschiedenis gaat de vraag over de oude Samoerai’s,
7. bij kunstgeschiedenis werden vragen gesteld over de Oude Hollandse Meesters.
8. bij de muziekvraag in de schoolopdracht moet een antwoord gegeven worden bij Grootvader, kortom: allemaal oude mannen. Frits en Erik zijn de oudste mannen van alle kandidaten, daar wordt ook eerder al door Arjen over gegrapt (“kunnen ze samen mooi hun prostaatproblemen bespreken”). Maar je kunt hier ook telkens een associatie maken met  Vadertje Tijd.
9. Bij de vraag over aardrijkskunde in de schoolopdracht gaat het ook over het verleden, nl. over het land waar WIDM vorig jaar werd opgenomen. Daar wordt o.a. gevraagd naar “Een oude Oriënt”. De Oriënt betekent letterlijk Het Oosten. Maar Een Oriënt is een hele vreemde term, je zegt ook niet Een Oosten. Echter: Oriënt is ook een merknaam van dure Zwitserse horloges. Een Oriënt is een horloge (dus een oude Oriënt is een oud horloge), en wel precies het soort horloge dat Frits draagt, met een grote wijzerplaat met daarin weer drie kleine ronde wijzerplaatjes.

Offline tdietz

• Forumlid
  • too hot to be true
« Reactie #291 Gepost op: 22-02-2010, 15:44:29 »

4. Bij de emmeropdracht, zegt Frits dat hij die opdracht binnen vijf minuten moest oplossen omdat hij anders opgesloten zou zitten in het lokaal? onzin, dan zou hij niet opgesloten zitten, dan zou hooguit de tijd om zijn
wij weten de regels niet, het kan zo dat dit ook een regel is
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Pharos

• Forumlid
« Reactie #292 Gepost op: 8-03-2010, 11:19:35 »
Het is cross posting, maar aangezien ik het nog steeds opvallend vind dat Kim hier die theekamer binnenloopt met slippers en dergelijke heb ik deze opdracht nog eens nader bekeken. Veel van de antwoorden lijken hints te zijn naar Kim. Alleen van Kunstgeschiedenis (vermeer) en Muziek is me nog niet geheel duidelijk.

Duits:
‘Durch’ is het 5e woord van de 7 woorden en hoort niet in het rijtje thuis. Er zijn in aflevering 4 nog 7 kandidaten. Is dan de 5e kandidaat de mol, die hoort niet in het rijtje thuis? Kim was 5e op de groepsfoto van aflevering 4. Kim staat ook 5e in de rij kandidaten na afloop van de schoolopdracht.

Engels:
Het gaat om een spilT "T" -> thee?

Scheikunde:
Bij de scheikundeopdracht staan er 2 namen van 7 letters aan 1 kant en Tim + de mol aan de andere kant. Kim heeft ook drie letters, moet hier Kim staan?

Nederlands:
ZCT -> Zet ze thee

Geschiedenis:
papiervouwkunst -> samoerai beheersten alle 3, papiervouwkunst hoort niet bij theeceremonie de andere 2 zijn daar wel zeer belangrijk

Wiskunde:
6 -> kim doet deze zelf. 6de mol van de 10de (ook getal) serie. De 8 komt vaker voor, waar dit precies voor is is me nog niet geheel duidelijk.

Muziek:
Grootvader? -> Grootvader is een belangrijke man in Japan. Rikyu veranderde zijn achternaam Tanaka naar die van zijn grootvader: Sen. En Rikyu is de bekendste theemeester

Kunstgeschiedenis:
Vermeer -> De expositie van Vermeer in Japan is zeer geslaagd. Heel bijzonder aan zijn schilderkunst is de bijna fotografische weergave en zijn grote beheersing van licht en kleur. Verlichting speelt een belangrijke rol in zenboeddhisme. Daarnaast leuke hints op google (thee +vermeer).

Aardrijkskunde:
Amman -> Jordanie heeft ook een zeer sterke thee traditie. Zie oa http://www.veeronline.nl/php/doorleiding1.php?naam=http://www.veeronline.nl/fotos/jordanie/images/jordanie_jordanie_0426.html
« Laatst bewerkt op: 8-03-2010, 11:52:41 door Pharos »

Offline juul4

• Forumlid
  • proud to be a Molloot
« Reactie #293 Gepost op: 8-03-2010, 19:47:38 »
Pffff, goed gevonden hoor!

Of het klopt is een tweede, maar ik vind die van Nederlands Z(et) C(e) (T)hee bijzonder grappig bedacht  ::rofl::

Offline tdietz

• Forumlid
  • too hot to be true
« Reactie #294 Gepost op: 8-03-2010, 19:52:42 »

Of het klopt is een tweede, maar ik vind die van Nederlands Z(et) C(e) (T)hee bijzonder grappig bedacht  ::rofl::
die staat al maanden hier op het forum hoor ::jaja::
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline juul4

• Forumlid
  • proud to be a Molloot
« Reactie #295 Gepost op: 8-03-2010, 19:55:31 »
Nou ja zeg, dacht ik alles gelezen te hebben.... ::schaam::

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Wie de Mol is?
« Reactie #296 Gepost op: 8-03-2010, 20:36:00 »
Is hier gevonden: :)

De letters van het Nederlands Dictee zijn ZCT. Spreek dat snel uit en je krijgt "zet ze thee!" Wie had ook weer een theeservies?
The British are not impressed.

Offline Pharos

• Forumlid
« Reactie #297 Gepost op: 9-03-2010, 08:19:22 »
2 zielen :P

Trouwens, ik kan er niets over in dit topic vinden maar Spilt en Spilled zijn beide goed... Op vele site's zie ik dit terugkomen. Apart? Net zoals die samoerai vraag waar er geen enkel goed antwoord was (ze deden het allemaal)? En de opdracht Nederlands waar het goede antwoord nooit gevonden had kunnen worden.

[There's no use crying over spilled (spilt) milk]

Meaning:

You use this proverb to say that you shouldn't worry about something that has already happened.
It is no use being angry over or upset about something that has already happened and/or you cannot change.
Example:

I failed the exam, but it's no use crying over spilled milk. I'll try it again.

You've broken the vase now! There's no use crying over spilt milk. We will buy a new one.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2010, 09:23:22 door Pharos »

Offline thorinnl

• Forumlid
« Reactie #298 Gepost op: 9-03-2010, 10:50:54 »
Het juiste antwoord is 'spilt'. Dat is namelijk Brits-Engels, en dat krijgen wij allemaal op school. 'Spilled' is Amerikaans-Engels.

Wij leren woorden zoals Centre, Grey en Traveller ook op z'n Engels, en niet op z'n Amerikaans (dus ipv Center, Gray en Traveler).

Dus Spilled is gewoon fout.

Offline Cynneke

• Forumlid
« Reactie #299 Gepost op: 9-03-2010, 11:47:24 »
Het juiste antwoord is 'spilt'. Dat is namelijk Brits-Engels, en dat krijgen wij allemaal op school. 'Spilled' is Amerikaans-Engels.

Wij leren woorden zoals Centre, Grey en Traveller ook op z'n Engels, en niet op z'n Amerikaans (dus ipv Center, Gray en Traveler).

Dus Spilled is gewoon fout.

Ik heb op school (havo) toch écht spilled geleerd hoor.....
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.