Nog even nagedacht over de opmerking van DikkeControleur over de mogelijke link met de hint uit seizoen 5. Zoals ik hierboven zei waren de cijfers die nodig waren voor het oplossen van die hint te onderscheiden van de rest, doordat ze dikker afgedrukt waren.
Als ik de lijn door trek dat we binnen de opdracht iets moeten vinden dat zich onderscheid van de rest, dan kom ik op dit moment alleen uit bij het omgevallen bordje. Op dat bordje stond een teken dat leek op een molentje.
Er is van alles te lezen in dit teken en daarom denk ik dat we het niet in het teken opzich moeten zoeken. Ik verdenk bijvoorbeeld Kim en als ik het teken een kwartslag draai kan ik daar met gemak Kim in lezen, maar een Frits verdenker vast ook Frits.
Bij het bordje met het molentje hoorde een 2. Als je de verdeelsleutel pakt die xalmateros gebruikt heeft om "geen clue" te ontcijferen (2=a , 3=b, 4=c, 5=d), dan is 2=A. Hint naar Arjen?
Het wordt nog mooier. Als je mee kijkt in Arjens molboekje als hij de hulp vraagt bij het ontcijferen van teken, zie je dat hij niet de juiste cijferreeks in zijn mol boekje heeft staan, namelijk "8661504..622". Naast het feit dat "622" verkeerd om staat valt vooral op dat de "13" ontbreekt.
Als we wederom de verdeelsleutel er bij pakken dan is 13=L. Hint naar Lubach?
(Daarnaast is 13 met de 'standaard' verdeelsleutel een M van mol.)
Terwijl ik de opdracht aan het terug kijken ben valt me nog iets op wat hier erg mooi bij aan sluit. We horen een discussie over het bordje met het molentje...
Erik: "Frits zegt dat het molentje niet goed is."
Frits: "Ik zeg dat het molentje op zeven zat... Nee, mondriaan op zeven."
Arjen: "Dus klopt dit wel."
Erik of Frits: "...2, 3, 4, 5, 6 ,7."
Arjen: "Dat kunnen we makkelijk checken. Hind/t!"
Nou ben ik me ervan bewust dat de Hind-hint overal bij gehaald wordt, maar de manier waarop hij het zegt valt wel op. Hij doet er een beetje ongemakkelijk bij (minuut 26:47).
Dit zou ook kunnen verklaren waarom hij hard zijn best doet om de oplossing te ontcijferen, omdat wij anders niet "geen clue" hadden kunnen ontdekken. Daarna had hij het misschien nog willen verpesten. Arjen toch de mol?