De Leestekens, altijd belangrijk!
Soms worden er vele fouten gemaakt in het gebruik van leestekens, daarom hier een korte uitleg.
Kommagebruik
Hieronder vind je enkele situaties waarbij je een komma moet gebruiken:
- voor of na een aanspreking: Joost, wil je even helpen, jongen?
- tussen de delen van een opsomming: legionairs, praetorianen, zwaardvechters en (laatste deel) knuppelvechters;
- tussen twee persoonsvormen
Nog een paar zinnen waar de komma is gebruikt bij voorkeur. Dit hoeft niet, maar het zorgt wel voor meer leesgemak.
Ik vind dat het zo moet zijn, omdat ik dat goed vind.
Ikzelf heb in dit geval voor de indianen gekozen, omdat je hiermee goed verschillende…
Een tent, wat nu een huis is, is een heel ander verhaal.
Dubbele punt
Hieronder vind je enkele situaties waarbij je een dubbele punt moet gebruiken:
- voor een citaat: De moderator zei: ‘niet spammen!’
- voor een opsomming: Gert houdt veel van browser based MMOG games: Travian, en ....
Aanhalingstekens
En hieronder vind je twee situaties waarbij je aanhalingstekens moet gebruiken:
- bij citaten: ‘kan die legionair die phalanx verslaan?’ vroeg Hans
- als het woord zelf bedoeld wordt en niet de betekenis: hoeveel w’s komen er voor in ‘wereldwonder’?
Puntkomma
Een puntkomma betekend ‘en’, bijvoorbeeld: Mijn broertje wil straks achter de pc; dat laat ik hem niet toe.
De puntkomma wordt ook gebruikt om lange opsommingen af te sluiten (zie hierboven bij ’kommagebruik’).
Hoofdletters en kleine letters
Soms zie je topics waarin iemand bij elke letter een hoofdletter heeft geschreven, of juist helemaal geen hoofdletters heeft geschreven. Vooral dat eerste leest erg irritant, daarom:
Wanneer gebruik je een hoofdletter:
- bij het eerste woord van een zin: Ik heet OW456
- bij eigennamen: personen, straten, plaatsen, provincies, landen, rivieren, talen, kerken, planeten, religieuze feestdagen, geschiedkundige periodes, merken, kranten, wetten;
- bij bijvoeglijke naamwoorden die van eigennamen zijn afgeleid: Italiaanse Equites, Traviaans nieuwsblad.
Je gebruikt een kleine letter:
- als je bij eigennamen niet meer aan een bepaald persoon denkt: de achillespees, sint-bernardshond;
- bij soortnamen: een plat stukje edammer
- bij religieuze groeperingen: protestants, katholieks
- bij windstreken: noordwesten, zuidzuidoost
- bij afleiding van geschiedkundige periodes: middeleeuwse
- bij namen van seizoenen, maanden of weekdagen.