Ik heb een poosje getwijfeld, en ook geprobeerd de laatste dagen mijn theorie in mijn eentje op te lossen, maar kan er voorlopig nog niet uitkomen. Ik hoop ook dat er nog meer info in de komende afleveringen komt, en dat we met z'n allen deze theorie kunnen oplossen. Het is tijd na 5 afleveringen om niet meer naar lullige kleine hintjes te kijken, maar om alles in het grote verband te gaan zien.
Ik denk dat we met de bordjes van aflevering 5 door moeten puzzelen. Waarom? Omdat PJ dit in de molmail van tevoren al aangaf, en omdat er op de achterkant GEENCLUE te lezen was. Een duidelijker aanwijzing dat er wel een clue is is er haast niet te krijgen.
Vijf woorden hebben we daarvan weten te maken, met behulp van thorinnl en de mensen van het NL forum. De woorden zijn:
morgen
spiraal
foto
antwoord
uitzicht
Wat nu als we in deze serie in totaal vijf medium-grote hints kunnen vinden, die slaan op deze vijf woorden?
Een voorbeeld:
in de test van Erik zien we steeds de muiscursor bij zijn naam staan. Dit is nogal duidelijk door de productie gegaan en zou dus echt iets te betekenen moeten hebben. Koppelen we deze hint aan het woord ANTWOORD, omdat er in de test sprake is van het geven van antwoorden, sterker nog, het karakter (molentje) wordt in het Japans ook mede gebruikt bij de naam voor een examenpapier. Hierbij linken we een hint aan het woord.
Stel je voor dat je de muiscursor ziet als de letter I, dan is I een van de letters van de mol (die 5 letters moet hebben, dus eigenlijk alleen nog maar Frits, Arjen en Sanne). Als je liever kijkt naar Erik, omdat Erik die test maakte, dan neem je de E van Erik.
Een tweede, iets minder sterk voorbeeld, is de Japanse vlag die werd gevormd van sleutelhangertjes. Het land van de rijzende zon zou je kunnen zien als 'MORGEN', omdat je de rijzende zon ook vaak (in de) morgen ziet. Niet zo sterk, geef ik toe, omdat de morgen eigenlijk meer 'de dag na vandaag' betekent. Maar als je de kleur rood die Hind had, incl. al haar rode kleding etc. etc. vindt opvallen, dan kies je dit als hint bij MORGEN, en heb je de letter R van rood.
Een derde, die nogal zo opvalt dat het echt wat moet betekenen, zijn de Ninja's uit de leader, waar steeds een ander geluid bij zit. Niet sterk, maar zou het op FOTO slaan? of op SPIRAAL? In ieder geval zijn het Ninja's, en kom je op de letter N.
Als je voor het gemak bij het eerste voorbeeld even de E van Erik neemt, dan hebben we al de E, de R en de N, oftewel .R.EN. Is Arjen dan de mol? Of met de eerste 2 hints .RI.., dan toch Frits?
Ik heb ieders hulp nodig om te proberen de hints in een groter verband te zien. Kunnen we 5 hints vinden die slaan op de 5 woorden? Kunnen we de naam van de mol spellen? Of zien we nog iets over het hoofd, bijv. een link met vorige seizoenen? Met die testbeelden (seizoen 9) en de veranderende leader (seizoen 2) zijn we al halverwege.
MORGEN - rode sleutelhanger in Japanse rijzende zon vlag - R
SPIRAAL
FOTO - veranderende ninja's in leader - N
ANTWOORD - Erik's muiscursor - I of E
UITZICHT
Let's puzzle!