Auteur Topic: De hints richting de mol?  (gelezen 34739 keer)

Offline yessie

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De hints richting de mol?
« Reactie #20 Gepost op: 1-03-2010, 23:06:55 »
Hoe bedoel je dat? http://nl.wikipedia.org/wiki/Leiden_Centraal Is bij mij volledig Nederlands hoor..
Dat klopt maar als je op het plaatje klikt dan kom je op een andere pagina.
Ga je dan helemaal naar beneden dan kun je de site ook in het japans bekijken. DAt is erg vreemd, want dat staat normaal altijd links.
Dan kom je dus in de site met japans en nederlands ertussen.
Japans kunnen we niet lezen dus die site moet je laten vertalen in het nederlands.
Zo kwam ik er.
Als je dan de site vertaald hebt dan staat er weer japans tussen.
En dan zie je vreemde dingen.
Voor mij zijn ze duidelijk daar ik de basis van het concept heb gevonden, ik snap dat het voor een ander nietszeggend is.
« Laatst bewerkt op: 1-03-2010, 23:10:19 door yessie »

Offline thorinnl

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: 1-03-2010, 23:16:26 »
Voordat jullie Yessie compleet voor gek verklaren: ik weet niet wat er met Wikipedia aan de hand is. Yessie heeft het over molgerelateerde dingen op wikipedia, en overal op die pagina's staan verwijzingen in het Japans.

Google ik bijvoorbeeld op de naam Bob de Jong, dan zijn die verwijzingen in het Japans er niet. Dat zint mij allerminst, maar misschien heeft Daedalus er een verklaring voor, wat die tekens daar doen.
Het is eigenlijk heel simpel: Leiden Centraal staat ook in de Japanse Wikipedia database en op elke pagina links onderin kun je zien in welke versies hij ook bestaat. Op dit moment blijkbaar ook in het Engels, Duits en Pools.
En jouw voorbeeld: Bob de Jong is beschikbaar in het Koreaans, maar niet in het Japans. Verder in het Fins, Russisch en enkele andere talen. Blijkbaar zijn er Koreanen geweest die Bob in de Koreaanse Wikipedia hebben gestopt, en geen Japanners die hetzelfde deden voor de Japanse Wikipedia.

Verder om die hele Wikipedia-discussie hopelijk meteen de mond te snoeren: Wikipedia wordt gepatrouilleerd door menselijke moderators en geautomatiseerde bots die elke vorm van vandalisme snel wegwerken. Er zullen dan ook nooit en te nimmer hints van WIDM op Wikipedia staan. En ik bedoel dan ook echt nooit.

Offline yessie

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 1-03-2010, 23:20:42 »
Welk molverhaal?

Die wiki-pagina is niks geks, gaat gewoon over station Leiden toch? Ook als ik het vertaal via Google Translate. Heeft toch niks met de mol te maken?
De serie begint met ET (en eindigt er ook mee in de toren: de E en T). Ga je dit uitzoeken dan kom je bij 3 verhaallijnen als je de juiste links aanklikt. De basis van het concept in deze serie.
In aflevering 6 kom je met veel gepuzzel weer in 3 verhaallijnen terecht.
Maar ook waar het deze serie om draait, het spoor.
De twitter was toch direct of we op het juiste spoor zaten????
Het spoor leidt ons tot de verhaallijn van deze serie: De AVRO herdenkt de mol der mollen George door de gele 3 en Frederique door haar getal 5 op de berg. Daarom ook de 40 zakken bij de ene groep en 35 bij de andere groep. Deze nieuwe mol staat in combinatie met George en Frederique in combiantie met deze kandidaten. Vandaar de 3 verhaallijnen.
De oplossing zit denk ik in deze site waar een gedicht tevoorschijn moet komen wat de verhaallijn van deze serie verwoord: Frederique wordt herdacht, maar dat zei ik al eerder maar door het commentaar daarop is verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 1-03-2010, 23:24:56 door yessie »

Offline Marijee

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 1-03-2010, 23:22:10 »
Het is eigenlijk heel simpel: Leiden Centraal staat ook in de Japanse Wikipedia database en op elke pagina links onderin kun je zien in welke versies hij ook bestaat. Op dit moment blijkbaar ook in het Engels, Duits en Pools.
En jouw voorbeeld: Bob de Jong is beschikbaar in het Koreaans, maar niet in het Japans. Verder in het Fins, Russisch en enkele andere talen. Blijkbaar zijn er Koreanen geweest die Bob in de Koreaanse Wikipedia hebben gestopt, en geen Japanners die hetzelfde deden voor de Japanse Wikipedia.

Verder om die hele Wikipedia-discussie hopelijk meteen de mond te snoeren: Wikipedia wordt gepatrouilleerd door menselijke moderators en geautomatiseerde bots die elke vorm van vandalisme snel wegwerken. Er zullen dan ook nooit en te nimmer hints van WIDM op Wikipedia staan. En ik bedoel dan ook echt nooit.

Sowieso is het inderdaad ook dat mensen zelf een wikipediapagina kunnen maken en bewerken ;) Zo kan ik bijvoorbeeld een wikipediapagina voor mezelf maken! Alleen worden dat soort dingen dan weer gecontroleerd, of ze relevant en interessant voor anderen zijn ;) Sowieso zijn er veel Japanse toeristen in Leiden, plús veel studenten die Japans studeren. Het is dus niet heel erg onlogisch dat er een Japanse pagina over Leiden is ;)
Sowieso kun je ook zien wanneer pagina's bewerkt zijn, weet niet precies hoe - maar er zijn ook niet echt hints gegeven over dat we op wikipedia moeten kijken. Wanneer er hints op een andere plek dan in het programma wordt gegeven, wordt dit óf duidelijk aangegeven (schiffers.fm of widm.nl) of bijvoorbeeld zoals met mol.nu, misschien heb ik het gigantisch gemist, maar waarom heb jij het idee dat je op wikipedia moet zoeken, yessie?
Lijkt me namelijk niet dat de redactie er maar vanuit gaat dat iemand opeens een genieuze ingeving krijgt ;) Dan kunnen ze net zo goed geen hints in de serie stoppen (hihi, dat zou een stunt zijn ;) )

Offline yessie

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 1-03-2010, 23:32:43 »
Sowieso is het inderdaad ook dat mensen zelf een wikipediapagina kunnen maken en bewerken ;) Zo kan ik bijvoorbeeld een wikipediapagina voor mezelf maken! Alleen worden dat soort dingen dan weer gecontroleerd, of ze relevant en interessant voor anderen zijn ;) Sowieso zijn er veel Japanse toeristen in Leiden, plús veel studenten die Japans studeren. Het is dus niet heel erg onlogisch dat er een Japanse pagina over Leiden is ;)
Sowieso kun je ook zien wanneer pagina's bewerkt zijn, weet niet precies hoe - maar er zijn ook niet echt hints gegeven over dat we op wikipedia moeten kijken. Wanneer er hints op een andere plek dan in het programma wordt gegeven, wordt dit óf duidelijk aangegeven (schiffers.fm of widm.nl) of bijvoorbeeld zoals met mol.nu, misschien heb ik het gigantisch gemist, maar waarom heb jij het idee dat je op wikipedia moet zoeken, yessie?
Lijkt me namelijk niet dat de redactie er maar vanuit gaat dat iemand opeens een genieuze ingeving krijgt ;) Dan kunnen ze net zo goed geen hints in de serie stoppen (hihi, dat zou een stunt zijn ;) )
In mijn speurtocht kwam ik in de verhaallijn van de mol terecht. De film laat zien hoe Erik Poelmans (Derek de Lint) de oorlog doorkomt. Om tewerkstelling in Duitsland te voorkomen, is hij ondergedoken in Leiden. Hij verdient zijn brood als lampenkappenschilder. Hij ontmoet de Joodse onderduikster Elly. Bij de schilderacademie, onder leiding van een NSB’er, krijgt hij de kans zich te ontplooien. Hij heeft hier een ontmoeting met een kunstenaar met de wonderlijke naam De Spin Bernard Droog (uitspraak van Hind dat ze bang is voor spinnen) waarmee Erik moeilijke gesprekken voert. Zijn relatie tussen hem en Elly wordt beter maar Erik weet niet hoe hij hiermee moet omgaan.

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Wie de Mol is?
« Reactie #25 Gepost op: 1-03-2010, 23:42:50 »
Voordat jullie Yessie compleet voor gek verklaren: ik weet niet wat er met Wikipedia aan de hand is. Yessie heeft het over molgerelateerde dingen op wikipedia, en overal op die pagina's staan verwijzingen in het Japans.

Google ik bijvoorbeeld op de naam Bob de Jong, dan zijn die verwijzingen in het Japans er niet. Dat zint mij allerminst, maar misschien heeft Daedalus er een verklaring voor, wat die tekens daar doen.
Daar is niks raars aan. Er is ook een Japanse wikipagina over Amsterdam Centraal. Van enkele grote plaatsen hebben ze dus op de Japanstalige wiki ook artikelen staan. Zo gek is dat niet, in de Nederlandstalige versie bestaat ook een artikel over Station Tokio. En er bestaan ook weer Japanse wikipagina's over stations elders ter wereld.
JP is trouwens ook de landenafkorting voor Japan, dus vrij logisch dat je die afkorting op een Japanstalige site kan terugvinden.
The British are not impressed.

Offline yessie

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 1-03-2010, 23:44:51 »
Daar is niks raars aan. Er is ook een Japanse wikipagina over Amsterdam Centraal. Van enkele grote plaatsen hebben ze dus op de Japanstalige wiki ook artikelen staan. Zo gek is dat niet, in de Nederlandstalige versie bestaat ook een artikel over Station Tokio. En er bestaan ook weer Japanse wikipagina's over stations elders ter wereld.
JP is trouwens ook de landenafkorting voor Japan, dus vrij logisch dat je die afkorting op een Japanstalige site kan terugvinden.
Als je goed speurt op die site dan zie je zeker de verwijzingen naar Wie is de Mol.
Speuren willen we toch graag?
Ik ben schilders tegen gekomen, filosofen, bloemen, dieren etc etc
Weten jullie aflevering 1 nog? Die kat, het aapje van Loretta, de vlinders van Erik, de bal in de dierenwinkel, het stripboek.
« Laatst bewerkt op: 1-03-2010, 23:49:40 door yessie »

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Wie de Mol is?
« Reactie #27 Gepost op: 1-03-2010, 23:56:27 »
Het is een encyclopedie he, dus je zal er gerust katten, appjes, ballen, vlinders en stripboeken op vinden. En door de interne links zijn alle artikelen aan elkaar te koppelen. Dat wil niet meteen zeggen dat de ingrediënten van een pak appelsap eigenlijk geheimtaal zijn voor wie de mol is.
Speuren is prima, maar als je het mij vraagt zoek je op een plek waar niks te vinden is.
The British are not impressed.

Offline yessie

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 2-03-2010, 00:03:48 »
Ik kan nog wel een mooie hint plaatsen, zie hier.
De Leonardo Express verbindt Rome met de Leonardo Da Vinci-luchthaven in Fiumicino.
De kleuren van iedereen staan erin.
Groen voor de mol, Geel voor George, wit voor Frederique, rood voor deze kandidaten, blauw voor de Avro.

Offline thorinnl

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 2-03-2010, 00:19:18 »
Ik kan nog wel een mooie hint plaatsen, zie hier.
De Leonardo Express verbindt Rome met de Leonardo Da Vinci-luchthaven in Fiumicino.
De kleuren van iedereen staan erin.
Groen voor de mol, Geel voor George, wit voor Frederique, rood voor deze kandidaten, blauw voor de Avro.
Linkje naar Yessie's afbeeling op wikipedia

Datum:    2004-07-10 (original upload date)

Deze foto staat er al sinds 2004 op die site.

Yessie...Wikipedia is een online encyclopedie die al een aantal jaren bestaat. Je kunt er miljoenen artikelen vinden in vele talen. En aangezien het een encyclopedie is, bevat het allerlei soorten menselijke kennis. Wikipedia is geen hint voor WIDM.

Offline yessie

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 2-03-2010, 00:22:53 »
Of wat vind je van deze, de fiets als synoniem voor motorfiets.
Verbeeldend het circuit in de serie.
Weer staan de kleuren er in.
TT kom ik natuurlijk niet zomaar op, dat is ook gepuzzel.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2010, 02:59:19 door yessie »

Offline yessie

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 2-03-2010, 00:26:34 »
Linkje naar Yessie's afbeeling op wikipedia

Datum:    2004-07-10 (original upload date)

Deze foto staat er al sinds 2004 op die site.

Yessie...Wikipedia is een online encyclopedie die al een aantal jaren bestaat. Je kunt er miljoenen artikelen vinden in vele talen. En aangezien het een encyclopedie is, bevat het allerlei soorten menselijke kennis. Wikipedia is geen hint voor WIDM.
Ik kom natuurlijk niet zo maar hier. Door veel te puzzelen in de toren zie je de oplossing en die leidt tot vele wegen.

Offline thorinnl

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 2-03-2010, 00:31:49 »

Wat vind je van deze?

Als je een oplossing hebt die naar vele wegen leidt, dan betekent dat je op een dood spoor zit. Je kunt namelijk alle kanten op en daarom is jouw spoor dus geen hint, maar pure speculatie.

Hints in WIDM zijn kort en simpel. Dennis die rondloopt met het bord 'ik'. Dennis die verstopt zit onder de grond. Dennis is steeds 'yo yo yo' (=ik ik ik) roept in de taxi. Dennis die een pet draagt met de letters M,O en L.

Offline yessie

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 2-03-2010, 00:39:48 »
Frits heeft:
2 en 1 – 6 en 2 – 7 en 6 – 9 en 7 – 11 –  T3 en ziet Erik en in de bol E (5e letter)
(geeft veel info en een leidraad)

Arjen heeft:
2 en 1 en 13 en in de bol E (5e letter) en in de bol 7 en T4 en ziet Sanne
(13 stond ook aangegeven in de intro voor aflevering 6 bij Arjen en dit getal ontbrak in zijn molboekje)

Kim heeft:
6 en 2 en zij heeft T1 en ziet Arjen.
(tja die Kim lol, zij heeft het antwoord)

Erik heeft:
11 en 7 en 11 en in de bol 7 en heeft T3 en ziet Frits.
(hey om en om)

Sanne heeft:
4 en 3 en zij heeft T3 en ziet Frits  
Als Sanne bij de tramfoto’s komt zien we shots van trams:
- Eerst een groen/gele tram (in blauw) met een 3
- dan een wit met blauwe tram met een 3 en 1501
- dan de remise met:
- geel/groene trams en blauwe balk bovenin
- een witte tram met blauwe balk bovenin
- lichtblauwe tram met een wit en rood karretje o.i.d.
- boven de remise zien we de cijfers 4 en 3 en 2 en 1
(hmmmm het spoor die leidt tot de oplossing)

Als je hier mee gaat puzzelen kom je op het goede spoor.
Dan moet je uiteindelijk wel het goede spoor pakken, anders beland je nergens of niet tot de oplossing.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2010, 02:38:52 door yessie »

Offline yessie

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 2-03-2010, 00:42:04 »

Wat vind je van deze?

Als je een oplossing hebt die naar vele wegen leidt, dan betekent dat je op een dood spoor zit. Je kunt namelijk alle kanten op en daarom is jouw spoor dus geen hint, maar pure speculatie.

Hints in WIDM zijn kort en simpel. Dennis die rondloopt met het bord 'ik'. Dennis die verstopt zit onder de grond. Dennis is steeds 'yo yo yo' (=ik ik ik) roept in de taxi. Dennis die een pet draagt met de letters M,O en L.
Inderdaad zijn het mooie kleuren, de kleuren die in deze 10e serie een rol spelen.
En tot vele wegen bedoel ik mee: tot ook andere stations, waaronder Leiden, de NZHM, RET, de tatra in Tsjechie en Heathrow. Let daar ook eens op de kleuren.
En wat te zeggen bij de T3 van Volkswagen, let daar ook eens op de kleuren.
Die kleuren staan symbool voor de hoofdpersonen maar dat zegt dus niks. Als je de info uiteindelijk bekijkt op de sites waar je komt dan kun je daar weer puzzelen met de gegevens. Ja het is een heel gepuzzel, dat kan ik je wel vertellen. Maar alles klopt en alles leidt tot de mol(len) en de kandidaten incl. Frederique.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2010, 01:06:44 door yessie »

Offline thorinnl

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 2-03-2010, 01:00:07 »
Als je hier mee gaat puzzelen kom je op het goede spoor.
Maar hoe weet je dat je op het goede spoor zit? En wat is dan volgens jou de oplossing? Of misschien moet je alle kentekens van auto's die je op straat zien door elkaar husselen? Die trams staan gewoon in een remise: misschien heeft de mol de trams wel gezien omdat hij of zij links of rechts in de tram zat. De cijfers 1 t/ 4 zijn gewoon de baannummers van de remise. Dat de redactie van WIDM invloed heeft op de letters van de trams lijkt mij ook hoogst onwaarschijnlijk. Ik denk ook niet dat er andere mensen zijn op dit forum dit hier soep van kunnen maken.

Inderdaad zijn het mooie kleuren, de kleuren die in deze 10e serie een rol spelen.
Nog beter: het zijn alle kleuren die wij als mensen kunnen zien. Alle. Dit om te laten zien dat je aan bijna elke hoofdkleur die er bestaat een betekenis geeft en daarmee verder speculeert aan de hand van foto's die je toevallig op Wikipedia ziet...je hebt alleen nog niet aan rood en paars een betekenis gegeven.

Offline yessie

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 2-03-2010, 01:20:54 »
Het is een encyclopedie he, dus je zal er gerust katten, appjes, ballen, vlinders en stripboeken op vinden. En door de interne links zijn alle artikelen aan elkaar te koppelen. Dat wil niet meteen zeggen dat de ingrediënten van een pak appelsap eigenlijk geheimtaal zijn voor wie de mol is.
Speuren is prima, maar als je het mij vraagt zoek je op een plek waar niks te vinden is.
Ben jij weleens een Nederlandse site tegen gekomen met veel japans erin, of andersom een japanse site met veel nederlands erin? Ik niet.
Om en om he zoals ook al werd gezegd in de bioscoop.
En trouwens, alle hints in alle voorgaande series zijn verpakt in deze serie. Zo ook dat er een hint is gegeven naar deze undercover site.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2010, 02:41:48 door yessie »

Offline yessie

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 2-03-2010, 01:23:59 »
Maar hoe weet je dat je op het goede spoor zit? En wat is dan volgens jou de oplossing? Of misschien moet je alle kentekens van auto's die je op straat zien door elkaar husselen? Die trams staan gewoon in een remise: misschien heeft de mol de trams wel gezien omdat hij of zij links of rechts in de tram zat. De cijfers 1 t/ 4 zijn gewoon de baannummers van de remise. Dat de redactie van WIDM invloed heeft op de letters van de trams lijkt mij ook hoogst onwaarschijnlijk. Ik denk ook niet dat er andere mensen zijn op dit forum dit hier soep van kunnen maken.
Nog beter: het zijn alle kleuren die wij als mensen kunnen zien. Alle. Dit om te laten zien dat je aan bijna elke hoofdkleur die er bestaat een betekenis geeft en daarmee verder speculeert aan de hand van foto's die je toevallig op Wikipedia ziet...je hebt alleen nog niet aan rood en paars een betekenis gegeven.
Ik steek hier verder geen energie meer in. Blijkbaar zie jij alles nog niet. Ook geef ik niet de clues die tot de oplossing leiden, dat vind ik niet leuk voor anderen.

Offline Pharos

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 2-03-2010, 08:26:19 »
Yessie, allemaal leuk en aardig maar wat of wie is de mol? Volgens welke theorie (spoiler/PM). Want na jou epistels gelezen te hebben heb je voor iedereen wel wat gevonden... (Erik, Barbara enz enz) En als alles daarvan zou kloppen is de opzet van WIDM dit jaar wel heel erg anders dan de andere jaren. Zelfs kandidaten doen mee met hints te geven om zich te koppelen aan iets van vorige jaar(en)?? Maargoed, ik wil je theorie niet neerhalen maar zou graag (duidelijke) uitleg willen.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2010, 08:41:05 door Pharos »
Weet je het niet, antraciet

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #39 Gepost op: 2-03-2010, 15:01:00 »
Helaas, Yessie, ik begin nu werkelijk het spoor  ::oink:: kwijt te raken. Je noemt wel alle mogelijke theoriën die op Wikipedia zouden staan, maar in alle voorgaande jaren heeft Wie is de Mol altijd al gezegd dat er ENKEL aanwijzingen komen in de uitzendingen zelf, op de site, in de molmail en op de radio met de afvaller. En sinds dit jaar ook met de twitter. Dus niet op Wikipedia; ik denk dus als je even verder zoekt dat je wel meer 'aanwijzingen' zou kunnen vinden. Daarnaast ben ik het er ook mee eens dat de zaken die jij noemt op alle kandidaten kunnen slaan; ze leiden wat mij betreft zeker niet naar 1 enkele kandidaat. Misschien kun jij hier op de site ergens je theorie compleet uitleggen en dan zeggen wie volgens jou zeker de mol is; dan kan men al dan niet zelf beslissen of men dat zal gaan lezen; want uit jou schrijven krijg ik steeds meer het idee dat jij allemaal dingen bedenkt, maar dat je zelf niet weet op wie het allemaal moet slaan; zoals je het nu zegt kan je mooi na de 10e aflevering zeggen: zie je wel dat ik gelijk had dat ??? de mol was!
Dan nog 1 ding: hoe kom je erop dat George geel en Frederique wit is?
Ich bin ein Bärliner!