Met het afschaffen van de Studenten-OV voorzie ik een forse toename van het zwartrijden.
Niet omdat ik vind dat studenten per definitie criminelen zijn, die er een hobby van maken om zwart te rijden. Integendeel, ik wil er juist mee zeggen dat ze straks niet anders meer KUNNEN. Ze zullen toch op de een of andere manier van hun kamer naar de studielokatie moeten komen. En als dat niet per fiets of auto kan: dan met het OV, en als daar geen geld voor is: dan maar zonder te betalen.
Niet dat ik zoiets goed zou keuren, maar begrip ervoor opbrengen, dat kan ik wel.
Uiteraard scheer ik hiermee een groep, de studenten iha, over een kam, maar ik bedoel juist het tegenovergestelde te zeggen. De goede verstaander weet wel dat ik het in dit verband juist voor ''de student'' op neem.
Los daarvan: een nare bijkomstigheid van deze plannen, die ik echter geen bijkomstigheid wil noemen: de plannen zetten ons land op termijn nagenoeg buitenspel, als het gaat om goed opgeleide vakmensen op velerlei gebieden.