nog meer onzin. Iedereen wordt in het regeerakkoord aangepakt. Het is gewoon goedkoop scoren. En natuurlijk zet je in een discussie iets steviger aan maar er is een verschil tussen aanzetten en gebakken lucht. Elke student die zo denkt moet naar het ROC. Je doet aan bangmakerij.
Lezen is een vak, Lukie. Je reaktie geeft er blijk van dat je nog steeds niet weet wat ik eigenlijk wil zeggen.
Het is geen bangmakerij, hetgeen ik voor ogen heb, ik tast af wat er zou kunnen gebeuren. En natuurlijk, ik gaf het in de eerdere berichten al aan: zo zwart-wit als het er staat, moet niemand het opvatten, en zo bedoel ik het ook helemaal niet. In dit berichtje heb ik het dan ook voor de laatste keer in deze dscussie gezegd: ik schaar me juist aan de kant van ''de student'' in het algemeen. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
Wat D*N net aangeeft: het leenstelsel wordt de student opgedrongen.
Nogmaals:in mijn eerste bericht hierover heb ik precies aangegeven dat ik het voor de (goedwillende) studenten wilde opnemen. Je kan echter altijd ergens tegenaan lopen, waardoor je je studie met geen mogelijkheid binnen de maximaal gegeven termijn kunt afronden. Een langdurige ziekte, bijvoorbeeld, daar kun jij niets aan doen als het je overkomt, daar kan eender wie dan ook iets aan doen. Ik weet niet of de kabinetsplannen in deze uitzondering voorzien, ik ben van mening dat het wel zou moeten.
Ik weet wel dat meer groepen worden aangepakt, ik reageerde echter op het onderdeel ''studenten'', om het zo maar even te noemen, zelf word ik ook behoorlijk in mijn beurs getroffen, helaas. Maar daar gaat het in deze lopende discussie niet om.
Ik zeg nergens dat ''de'' student per definitie crimineel is, integendeel. Mijn uitgangspunt was juist: de plannen brengen veel onvoorziene en ongewenste neveneffecten met zich mee. Een student zal een alternatief moeten zoeken voor het wegvallen van een deel van zijn inkomen, en daarbij zal die zijn (haar...) creativiteit moeten aanspreken, je wil je studentenlevn neem ik aan zo aangenaam mogelijk door komen.
De maatregelen komen op mij over als ''het mes op de keel zetten'', zo van: als je als student niet precies dit paadje bewandelt, gaat het je later heel erg veel geld kosten, een alternatief lijkt er niet te zijn.
Zo, en nu heb ik alles gezegd wat ik hierover wilde zeggen. Wie nu nog steeds denkt dat ik het alleen maar zwart wil zien: tja.........
Over de hypotheekrente ging het hier in eerste instantie helemaal niet. Daar kan ik echter het volgende op zeggen: Nederland is voor zover ik weet het enige land dat dit via de belastingen regelt.In Duitsland en Belgie wordt er ook een soort teruggaaf uitbetaald, maar dan via een korting die de hypotheekverstrekker verleent op de rente. Wel systeem eerlijker is, dat zal de komende jaren moeten blijken.