Ik denk dat het heel moeilijk wordt om dit met reële cijfers te onderbouwen. En mocht dit al kunnen, dan nog zegt dit niks over de impact, die dit soort dingen op de "slachtoffers" heeft.
Dat bestrijd ik ook helemaal niet. Ik vind ook dat je die impact heel serieus moet nemen. Het is erg goed dat er officiële instanties zijn, zoals de ombudsman, die individuele gevallen nagaan, en oplossingen eisen etc.
Je hebt het over loyaliteit aan het systeem. Denk je écht dat die loyaliteit zo groot is? Ik verwacht eerlijk gezegd niet. Kijk naar de mensen met grote inkomens, die proberen hun vermogen zoveel mogelijk buiten het zicht van de belastingdienst te houden of constructies verzinnen om maar geen belasting te hoeven te betalen. Kijk naar mensen met lage inkomens die proberen met allerlei toeslagen te "rommelen" om maar zoveel mogelijk inkomen te genereren.
Ja, dat geef ik allemaal toe; vreselijk. Maar loyaliteit aan het systeem, dat je vindt dat de samenleving geld mag vragen aan individuen voor zaken tot algemeen nut (en of je die dingen nuttig vindt, is een andere discussie), dat heb ik het gevoel dat met slogans als 'ze komen alleen maar geld halen' ondermijnt wordt. Ik snap ook niet waar dat vandaan komt. Want het zijn individuen die jouw belasting in behandeling nemen en ik snap niet wat dan zijn persoonlijk belang zou zijn om bij jou dan zoveel mogelijk geld weg te halen. En wie zijn 'ze'?
Ik vind het een beetje flauw de media de schuld te geven van de beeldvorming. Als de belastingdienst (maar ook andere diensten in mijn ogen) goed met hun fouten zou omgaan en vooral eerlijk hierover zou zijn, dan zou mi de beeldvorming heel anders zijn. En beeldvorming ìs belangrijk, meestal belangrijker dan "de waarheid".
Maar dat gebeurt er toch. Dat is toch de essentie van de media, dat ze beeldvormen. In het hypothetische geval dat de media alleen maar positieve zaken zou laten zien van de belastingdienst; alleen maar zou laten zien dat het goed gaat en individuele gevallen goed zou oplossen, dan zouden ze toch ook aan beeldvorming doen. Dat gebeurt bv in communistische landen. Ook heel kwalijk. Maar wat hier gebeurt, vind ik ook heel kwalijk. Bij ons staat het rtl nieuws aan. Ik heb eens geturfd waar zij hun klemtonen leggen: en daar word ik heel bedroefd van.
Ik ben het met je eens dat het verhullen van fouten ook een hobby is van overheidsinstanties en dat dat ook heel kwalijk is. En dat het goed is dat er media zijn die dat aan de kaak stellen. Ik maak meer bezwaar tegen het feit dat wij als kijker dit soort nieuwsfeiten doortrekken naar een algemene stelregel dat iets helemaal niet deugt.
Ik ben het dan ook heel erg met je oneens dat beeldvorming belangrijker is dan de waarheid. Ik zou hier bijna een argument ad Hitlerum ingooien, maar dat mag niet.