Felle protesten hebben vooralsnog geholpen. De mantelzorgboete is in ieder geval voorlopig van de baan.
De afgelopen jaren is het inwonen van mijn broer bij mijn moeder, meer en meer overgegaan naar mantelzorg. Hierdoor was het voor mijn moeder, die door lichamelijke gebreken steeds minder kan, mogelijk om thuis te blijven wonen, en toch af en toe dingen zelf te doen waarvoor ze anders hulp van buitenaf nodig had.
De kosten van die hulp van buiten zijn nu niet nodig, dus beiden besparen de gemeenschap veel geld.
Door de mantelzorgboete zouden beiden samen ruim 500 euro per maand moeten inleveren. Het enige alternatief hiervoor zou zijn om apart te gaan wonen, waardoor toeslagen, en de aow van mijn moeder wel intact zou blijven. Hoe krom kan je redeneren, zou je haast zeggen. Daarnaast zouden beiden recht hebben op een toelage voor de aanschaf van huishoudelijke apparatuur, iets wat in de huidige situatie niet nodig is. Kortom, apart wonen zou veel duurder worden voor de maatschappij, maar dat geld zouden ze wel krijgen....
Zoals gezegd, de mantelzorgboete gaat voorlopig niet door, de staatssecretaris kreeg de opdracht naar alternatieven te gaan zoeken.
Ik pretendeer niet dat mijn protest tegen deze maatregel de doorslag heeft gegeven, ik weet dat er heel veel mensen waren, die hetzelfde hebben gedaan als mijn broer en ik, namelijk onze stem laten horen in de Eerste Kamer, waar de plannen op 24 juni worden behandeld. Via facebook en email hebben we onze bezwaren kenbaar gemaakt.
Hoewel de reactie van een woordvoerder van de Eerste Kamer inhield dat men niets kon met individuele gevallen, liet zij wel weten dat de protesten wel "gehoord" zijn. En dat die protesten zeker niet aan dovemansoren waren gericht.