Ik heb een aantal keren zitting mogen nemen als stembureaulid en vanavond ga ik bij één van de stembureaus helpen met het tellen van de stemmen. Door mijn ervaring weet ik dan ook de regels van wat wel en niet mag. Wellicht een leuk idee om daar een soort van quizje te maken. De antwoorden staan in de spoilertags.
Vraag 1:
Je vindt het rode potlood dat in het stemhokje ligt maar een vies ding en je gebruikt een rood potlood dat je van huis hebt meegenomen. Mag dat?
Vraag 2:
Je vindt het rode potlood dat in het stemhokje ligt maar een vies ding en je gebruikt een groen potlood dat je van huis hebt meegenomen. Mag dat?
Nee, dat mag niet. Alleen rood is toegestaan. Gebruik je toch een andere kleur, word je stem ongeldig verklaard.
Vraag 3:
Je vindt het rode potlood dat in het stemhokje ligt maar een vies ding en je gebruikt een rode lippenstift dat je van huis hebt meegenomen. Mag dat?
Ja, dat mag, maar alleen een rode lippenstift en één die niet afgeeft, want anders wordt je stem alsnog ongeldig verklaard.
Vraag 4:
Je hebt je stembiljet ingevuld en schrijft er de tekst 'Wat een verschrikkelijke zakkenvullers' op. Mag dat?
Vraag 5:
Je hebt je stembiljet ingevuld en schrijft er de tekst 'Succes met het tellen van de stemmen.
Groet,
Jan Jansen'
Mag dat?
Nee, de tekst die op een stembiljet geschreven wordt, mag niet leiden naar een persoon.
Vraag 6:
Een persoon kan de namen van het stembiljet niet lezen en vraagt hulp aan iemand in de buurt. Mag je deze persoon helpen?
Nee, het is niet toegestaan om iemand te helpen bij het invullen van het stembiljet.
Vraag 7:
Een politicus voert campagne in het stemlokaal. Mag dat?
Nee, dat is niet toegestaan. Het stemlokaal moet neutraliteit uitstralen.
Vraag 8:
Een politicus voert campagne bij de deur, net buiten het stemlokaal. Mag dat?
Ja, dat mag wel. Het gebied buiten het stembureau is geen grondgebied dat neutraal hoeft te zijn. Het is echter niet wenselijk.
Vraag 9:
Je hebt je stem uitgebracht en wil wel eens zien hoe anderen hun stem uitbrengen. Mag je blijven hangen in het stemlokaal?
Ja, dat mag. Voorwaarde is echter wel dat je niemand mag lastigvallen en nergens in de weg mag staan.
Vraag 10:
Het is 21.00 uur. De stembureaus gaan sluiten en zich klaarmaken om de stemmen te gaan tellen. Je wilt een goede daad verrichten en vraagt of je mag meehelpen. Hoe zal de dienstdoende voorzitter reageren op jouw verzoek?
A. Heel graag. Vele handen maken immers licht werk.
B. Je mag niet helpen. Dat mag alleen als je door de kiescommissie van het stemdistrict bent benoemd als stembureaulid of stemmenteller. Je mag wel toekijken hoe het gebeurt, zonder je ermee te bemoeien.
C. Je mag niet helpen. Dat mag alleen als je door de kiescommissie van het stemdistrict bent benoemd als stembureaulid of stemmenteller. Ik verzoek je het stembureau te verlaten, want het tellen van de stemmen is geheim voor iedereen die niet benoemd is voor deze taak.
D. Het is niet toegestaan om hier aanwezig te zijn als je niet benoemd bent voor deze taak. Je krijgt een boete van € 50,-.