Pechtold stelt me nu echt teleur. Waar ik hem normaal zo'n kundig en capabel politicus vindt, verprutst ie het nu. Een 'verkennend gesprekje' met Segers, waarin hij eigenlijk van zijn collega vraagt om heel diens partijprogramma in de prullenbak te gooien en zich naar D66 te voegen. Ik snap dat Pechtold niet in een rechts en/of conservatief kabinet wil gaan zitten, dat is zijn goed recht en ik hoop ook dat we niet een rechts kabinet krijgen, maar er bestaat ook nog zoiets als hoffelijke omgangsnormen. Goed dat Segers nu eens wat uitgesprokener is en dit in de media brengt. De CU is, evenmin als andere kleine partijen, niet zomaar een speelbal van andere, grotere partijen, maar heeft ook haar eigen idealen waar ze voor staat.
Een kabinet met die twee erin lijkt nu uitgesloten. Het breekpunt ligt ook voor een groot deel op een onderwerp waarmee zij allebei campagne hebben gevoerd. 'Voltooid leven' was het paradepaardje van D66 en de ChristenUnie heeft zich geprofileerd met 'waardig ouder worden'.
Toch nog maar eens aankloppen bij de PvdA? Of terug naar de eerste optie met GroenLinks? Het minderheidskabinet wat Fabiann voorstelde, van VVD, D66 en GL, dat klinkt ook wel interessant.