Het vorige referendum was kansloos.
Delen waren al ingevoerd, het was een groot internationaal besluit, en wanneer Nederland zou annuleren dan zou dat een grove aantekening zijn op de betrouwbaarheid om afspraken met Nederland te maken (juist onhandig als handelsland). Daarnaast, als ze daardoor forse veranderingen zouden aanbrengen, dan zou dat precedent scheppen - en dan zouden vervolgens alle tientallen ondertekenaars in het thuisland wellicht een referendum moeten overleven, aangezien unanimiteit vaak nodig is.
Dan krijg je juist een Brusselse bureaucratische impasse waarvan veel mensen bang voor zijn.
Dit, daarentegen, niet. De wetgeving is binnenlands, en de politieke partijen verdeeld. Natuurlijk zijn er externe (en buitenlandse) stakeholders (bv buitenlandse inlichtingendiensten), maar dat heb je met vrijwel alle wetgeving.
Dus dit is wetgeving waarbij partijen zich vrijuit kunnen bewegen, profileren naar kiezers, en wijzigingen kunnen suggereren om wat scherpe kantjes eraf te halen. Want daar zal het wel op neer komen. De veranderingen zullen niet helemaal worden teruggedraaid, maar naar ratio van hoeveel ongenoegen er via de uitslag blijkt, zullen er meer of minder scherpe kanten worden afgehaald - tot men tevreden genoeg is.
Zoals referenda gaan, lijkt deze me tamelijk kansrijk. Waarbij ik er even van uit ga dat het referendum er inderdaad komt. Blijkbaar staat de teller momenteel op 295k, met nog ruim de tijd.