En dat van de BTW was maar een voorbeeld waarom het hele principe fout is. Je chargeert in een discussie. Als je de volgende vraag als referendum voorlegt:
'Elke burger krijgt 1 miljoen euro van de regering!' Dan zal bijna niemand daarop tegen zijn. Terwijl daar legio catastrofale nadelen aan zitten.
Dit zijn natuurlijk wel complete onzinvoorbeelden... Er mag immers over lang niet ieder onderwerp een referendum gehouden worden. BTW hoort daar dus niet bij. Hier de mogelijkheden waar op dit moment een referendum over zou mogen worden gehouden:
https://www.referendumovereenwet.nl/ en druk ook even op 'raadgevend referendum'...
Maar die verhoging is nodig om dingen te kunnen betalen. Maar het gros van de burgers zal hier niet vergenoeg over nadenken.
Mensen denken inderdaad in eerste instantie aan hun eigen portemonnaie. Dat is niet meer dan logisch. Voor mensen in de bijstand of met een laag loon betekent dat dus gewoon weer minder boodschappen kunnen doen... Of minder geld aan andere noodzakelijke dingen kunnen uitgeven.
Feit blijft toch dat wij als burgers totaal geen beeld hebben van wat er nodig is om onze veiligheid te waarborgen. Niemand weet wat de AIVD in kaart heeft en welke informatie ze missen. De politiek weet dit, en daarom vertrouw ik hen erop dat ze het juiste doen.
Ik heb zeker niks te verbergen, maar gezien de buurt waar ik in woon vrees ik het ergste... Maar denk eens aan het volgende: jouw buurt wordt geviseerd door de AIVD en jij weet dat niet. Vervolgens spreek jij toevallig over de telefoon met een vriend je negatief uit over de president van bijv Turkije. Wie garandeert jou dan dat op een of andere manier Turkije niet de be
schikking weet te krijgen over die gesprekken? En dus ook dat jij bij jouw volgende bezoek aan dat land niet onverwachts gearresteerd gaat worden?