Het geeft vooral de tegen-stemmers een stem, terwijl diegene die het er mee eens zijn, of denken laat onze vertegenwoordigers dat maar uitmaken, minder vaak gaan stemmen.
Ik vind burgers meer betrekken bij de politiek niet verkeerd, maar niet via zo'n referendum.
Geldt dit dan eigenlijk niet voor de hele politiek? Hoe verklaar je anders zo'n belachelijk lage opkomst bij de verkiezingen gisteren? Hoe verklaar je anders het succes van stadspartijen, en van protestpartijen als PvdD, DENK, PVV, FvD enz...
Overigens: in het verleden was het ook zo dat bepaalde partijen het als het regende beter deden/slechter deden dan als het droog was. Blijkbaar hadden bepaalde groepen stemmers van bepaalde partijen (o.a. PvdA) geen zin om in slecht weer hun stem uit te brengen, terwijl de aanhangers van andere partijen (volgens mij o.a. CDA) dat wel deden.
Daarbij vraag ik me af hoe het kan dat referenda in andere landen wel lijken te werken (oke, je hebt verschillende soorten referenda, maar het gaat toch om hetzelfde), maar hier niet? Is juist een referendum niet handig om de politiek een seintje te geven dat ze toch niet helemaal meer goed bezig zijn? Ik bedoel, je kiest je volksvertegenwoordiger voor in principe 4 jaar, en in die 4 jaar kunnen ze min of meer gewoon doen waar ze zin in hebben. Door bijv. een compleet andere richting in te gaan dan ze in hun verkiezingsprogramma beloofden (kijk maar eens naar de coalitiepartijen van de VVD...) Is dan een referendum niet een perfect middel om de politiek weer in de juiste richting te krijgen?