Een lokale partij is niet per definitie een protest- of een one-issuepartij. Sommigen bestaan al decennia, hebben een volledig partijprogramma of zitten geregeld in het College van Wethouders of de Gedeputeerde Staten.
Daarnaast komen er ook altijd nieuwe partijen bij. Om zich te kunnen onderscheiden van de gesettelde partijen, maken ze vaker gebruik van one-issues of zetten ze zich harder af tegenover deze gevestigde partijen. Pas later, als ze wat meer aanhang krijgen, groeien ze uit tot volwaardige partijen. Ook een partij als D66 is ooit zo begonnen.
Sommige one-issuepartijen ben ik wel geneigd om serieus te nemen. Als je je nooit openstelt voor nieuwe ideeën en partijen, zullen we tot in de eeuwigheid vastzitten aan de huidige partijen, vaak nog met idealen uit het begin van de vorige verzuilde eeuw.
Wat ik de komende verkiezing stem weet ik nog niet. Ik ben weinig op de hoogte van wat hier in de provincie gebeurt. (iets met aardbevingen en gas). Dus ik zal ook kijken naar de Eerste Kamer. Ergens links van het midden, maar geen steun voor de huidige regering. Hoelang heb ik nog om na te denken?