Eigenlijk is het allemaal al gezegd, maar ik kom nog eventjes terug op het begrip betekenis en hetgeen HDD aanhaalde. Ik heb de wijsheid zeker niet in pacht, het zijn maar wat gedachtespinsels.
Wat ik me er nog van herinner uit lessen taalstructuren, is dat er verschillende theorieën zijn over hoe betekenis tot stand komt. Enkele losse, wat filosofische ideeën, die ik zelf overigens heel interessant vind:
- betekenis is een sociale constructie: de betekenis van een woord (of groep woorden of zin of tekst) wordt gevormd door de samenleving die dat woord gebruikt.
- er bestaat geen eenduidige betekenis voor een bepaald woord. Ieder persoon heeft een uniek leven en vat een woord op een bepaalde manier op, zich baserend op eigen kennis en op ervaringen uit zijn of haar leven waarin die woorden gebruikt werden. Dat betekent dus dat er in feite zoveel betekenissen van een woord bestaan als er mensen bestaan die dat woord gebruiken. Er is geen enige, "ware" betekenis. Dat klinkt ongelooflijk ingewikkeld, gelukkig is er vaak wel een common ground in de betekenis, maar hanteert ieder individu eigen nuanceverschillen.
Nu wat concreter: betekenis wordt bepaald door diverse factoren, voornamelijk de zender, de ontvanger, het medium (gesproken of geschreven communicatie en alle soorten daarbinnen), de context (tijd, plaats, verhouding tussen de gesprekspartners, tijdgeest, etc.) en natuurlijk het bericht zelf.
Heel de discussie hier gevoerd valt dan inderdaad terug te voeren op intentie vs. interpretatie en de idee dat er 1 ware betekenis is.
Als je zegt: ALM kan echt niet in deze context, want dat heeft negatieve connotaties, impliciet beledig je de zwarte gemeenschap daarmee. Dan leg je dus die betekenis van ALM vast als de enige juiste interpretatie. Terwijl een ander de uitspraak ALM op een heel andere manier interpreteert, zonder die negatieve connotaties, ook binnen deze context. Wellicht dat sommigen zich daarom aangevallen voelen in de discussie.
De discussie is dan dus: bestaat er per context echt 1 ware betekenis van alle woorden, van alle dingen?
Ik ben amateurfilosoof