Sorry voor het aanzwengelen van deze discussie die tot in de late uurtjes is gevoerd. Ik hoop dat jullie even goed een gezellige zaterdagavond hebben gehad.
Ik heb een aantal steekhoudende argumenten gelezen waardoor ik beter begrijp dat ALM weerstand oproept bij mensen die BLM prevaleren. Ik geloof echter niet dat het scanderen van BLM uiteindelijk leidt tot hetgeen wat men ermee hoopt te bereiken, en dan vul ik het zelf maar even in: geen (systematische) racisme meer.
Ik heb namelijk het gevoel dat BLM het racisme juist in de hand werkt. BLM is blijkbaar provocerend voor sommigen. Anders zou er geen tegengeluid zoals ALM zijn ontstaan. Zolang we (en dat lees ik dus hier in de discussie veel terug) blijven benadrukken dat zwarten nu even meer recht hebben op een LM dan anderen, houden we het probleem in stand. We plaatsen elkaar continu in hokjes. En daar geloof ik dus niet in. We zouden allemaal ‘kleurenblind‘ moeten worden. Dat is iets wat we zouden moeten (willen) nastreven. Hoe we dat kunnen bereiken? Geen idee.
Oh nee, ben net wel blij met nog een persoon in de discussie hoor
Oke hier kan ik veel dingen over zeggen. Even proberen of me dat ook lukt na zo'n korte nacht
Ik nummer het even voor het gemak.
Ten eerste; racisme tegen witte mensen bestaat niet. Om racisme te kunnen hebben moet een ras onderdrukt worden door het andere ras. Witte mensen worden niet onderdrukt.
Ten tweede; dat iets een tegengeluid krijgt omdat het provocerend zou zijn voor sommigen zegt natuurlijk helemaal niks. Letterlijk alles heeft een tegen beweging. Er zijn mensen die actief tegen homo's zijn, maakt homo zijn nog niet provocerend omdat ze bestaan. Er zijn mensen die actief voor slavernij zijn, dat maakt anti-slavernij zijn nog niet provocerend. Net als dat het niet provocerend is dat zwarte mensen zeggen 'onze levens doen er toe'. En als je dat wel als provocerend ervaart dan is dat dus net het probleem.
Ten derde; niemand zegt dat zwarte mensen meer recht hebben op een 'lives matter'. Alleen dat zij nu massaal vermoord worden door de kleur van hun huid en dat we daar iets tegen moeten doen.
Ten vierde; ik (en vele POC met mij) vinden niet dat je kleurenblind zou moeten zijn. Ofja, wel dat je iedereen hetzelfde moet behandelen natuurlijk en dat iedereen hetzelfde waard is. Maar zwarte mensen zijn nou eenmaal anders dan witte mensen. Ze hebben een andere geschiedenis, in de VS vaak een andere cultuur, en ze worden momenteel anders behandeld hoe naar dat ook is. Dus als je nu zegt dat we 'geen kleur moeten zien' dan ontken je daarmee een beetje hun beleving. En ik weet dat dat niet je bedoeling is. In een ideale wereld zouden we inderdaad geen onderscheid moeten maken tussen huidskleuren. Maar helaas gebeurt dat wel dus is het ook goed om dat te blijven erkennen voor nu.
edit; misschien is het met nederlandse termen duidelijker? BLM is dan letterlijk 'zwarte levens doen er toe' oftewel 'wij worden massaal vermoord, onze levens doen er toe'. Dan snap ik echt oprecht niet hoe je dan kunt reageren met 'alle levens doen er toe'.