Oke, ik ga nu toch even iets zeggen over de vergelijkingen die je steeds meer hoort (niet alleen hier, maar ook van bv caféhouders e.d.) vanuit mijn perspectief als rechtenstudent. Het gelijkheidsbeginsel betekent dat gelijke gevallen gelijk behandelt moeten worden. En gelijke gevallen is hier heel een heel strak begrip (als in: als een bepaalde winkel in een bepaalde winkelstraat wel mag, betekent dat niet dat ie in een andere winkelstraat wel mag, want daar kunnen bv alleen bepaald soortige winkels in mogen). Dus een demonstratie in een stad is nog niet per se te vergelijken met een demonstratie in een andere stad. Sowieso is het Malieveld echt kleiner dan de Dam, dit was een verkapt festival en van te voren was duidelijk dat niet aan de maatregelen voldaan kon worden.
En daarbij hebben gemeentes ook gewoon vrijheid in wat ze wel en niet toestaan. En misschien zijn mensen geschrokken van de commotie wat betreft de Dam en hebben burgemeesters daar geen zin in. Maar Remkes heeft ook verschillende demonstraties wel toegestaan, dus het komt puur uit de punten: niet aan de maatregelen kunnen voldoen en verkapt festival. Het lijkt mij niet gek dat de rechter (die alleen mag kijken of de gemeente een goed doordacht besluit heeft genomen en niet zelf zijn eigen mening hierbij mag geven) daar in mee gaat.
Edit: Eigenlijk wat brtdm in veel minder woorden zegt
Maar eens met Tarbozan dat ik het wel heel maf vind dat er dan niet gehandhaafd wordt.