Ik snap niet zo goed dat er als reactie zoveel te doen is over de tendens in Nederland om zo radicaal te stemmen. Als ik sommige reacties lees denk ik dat de pvv zetels gewonnen heeft, of dat er ineens een gigantische sprong is in zetels voor fvd. Maar die tendens was er al , is toch niet nieuw.
Ik vind het gelukkig enorm meevallen, helaas zijn er in ons land ( geldt overigens niet alleen hier) veel mensen die niet blij zijn met hun situatie (evt werkeloos, matige huisvesting etc) en geven de schuld aan de immigratie cijfers en de positive discriminatie ( in hun visie welteverstaan). Of aan de huidige covid situatie met Rutte en de ex regering als boemannen. Als er dan voor zo’n groepering (niet)denkende mensen iemand komt die hen belooft d3 grenzen te sluiten voor de immigranten of onmiddellijk alle corona maatregelen af te schaffen, ja dan gaat hun stem die kant in.
In veel landen om ons heen heb je ook populisme dat redelijk hoogtij viert en nergens krijgen ze voet aan de grond ( ik ben blij toe), maar vergeet niet dat zelfs als we (godverhoede) in een situatie zouden komen dat fvd-pvv wel coalitiemateriaal wordt , dan hebben ze nog de midddlen niet om hun Efteling partijprogramma ten uitvoer te brengen . En zal het aantal stemmers door krijgen dat hun ideeën niets anders zijn dan gebakken lucht en gaat de populariteit al snel af van het populisme. Want iedereen kan roepen dat het anders moet, maar slechts enkelen kunnen een positieve verandering te weeg brengen.