Onder Rutte is de bankencrisis opgelost, is Nederland het economisch een stuk beter gaan doen en heeft Nederland in Europa meer te vertellen. Er zijn 90.000 meer ondernemingen dan vorig jaar, hoorde ik vandaag, en dat komt doordat het afgelopen jaar veel minder ondernemingen failliet zijn gegaan. En een jaar geleden, voor corona dus, lag het aantal werklozen erg laag.
Je kunt de regering het uitbreken van de pandemie niet kwalijk nemen. Ik ben het niet met je eens dat ze het hebben laten rondgaan ipv indammen. Het is in andere landen in Europa niet veel beter gedaan, zeker als je corrigeert voor de bevolkingsdichtheid in ons land.
Ik zeg zeker niet dat Rutte alles goed heeft gedaan. Naast de toeslagenaffaire is zijn regering ook voor een groot deel de oorzaak van het woningtekort en is er teveel bezuinigd op onderwijs en zorg, dat ben ik helemaal met je eens. Maar onder Rutte is niet alles alleen maar mis gegaan, wat jij wel lijkt te suggereren.
Nee, inderdaad. Als je rijk en gezond bent of de baas van een groot bedrijf bent, heeft hij het inderdaad prima gedaan
De Nederlandse aanpak is bedoeld om de IC niet te overbelasten en het virus verder rond te laten gaan. Zolang de IC het aan kan mogen de besmettingen hoog zijn. Dat is letterlijk de aanpak. Dat noem ik laten rondgaan. Als je dan ook nog de risicogroep pas vanaf juni laat vaccineren, maar wel vanaf half april weer gaat versoepelen dan laat je het virus dus rondgaan.
Het dusdanig proberen te controleren van een virus dat er net het aantal mensen op de IC liggen waar jij oké mee bent, noem ik het virus laten rondgaan. Zeker als je je ondertussen niet houdt aan dr stand van de wetenschap omtrent covid (aerosolen, long covid, mondmaskers, kinderen zijn besmettelijk, ...)
Rutte zei het zelf in zn eerste torentje toespraak dat de aanpak gecontroleerd laten rondgaan is
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/toespraken/2020/03/16/tv-toespraak-van-minister-president-mark-rutteOverigens zeg ik ook niet dat andere Europese landen het per de beter doen. Maar dat maakt onze aanpak niet oké.
En nee idd. Rutte heeft niet álles verkeerd gedaan. Alleen als je ergens wilt wonen, zorg wilt krijgen, onderwijs wilt krijgen of geen covid wilt krijgen is het een beetje jammer dat hij aan de macht was. Maar dat kun je zijn beleid niet kwalijk nemen natuurlijk, is ook zo!