Ik denk dat vooral VVD en NSC nu goed klem zitten.
Als ze
wel met Wilders in een regering gaan, dan is dat in strijd met wat ze zelf in hun eigen campagne gezegd hebben. Ook al zijn beiden daar vaag over geweest.
Als ze
niet met Wilders in een regering, dan gaat Wilders geen regering kunnen vormen want dan zitten al 25 + 24 + 20 zetels daar niet in (want GL-PvdA gaat het ook niet doen, maar die is daar altijd duideijk over geweest) en dan speelt Wilders precies dezelfde "we worden altijd uitgesloten" kaart van de afgelopen 17 jaar en wordt zijn achterban alleen maar nog ontevredener en nog groter.
Dat is het punt volgens mij. Deze immense populariteitsuitbarsting van de PVV is het resultaat van alle crises waar we (om wat voor redenen dan ook) in zijn gerold, maar in elk geval door al die afgelopen "middencoalities"
niet uit zijn geholpen. Nu geeft het volk een helder signaal: we zijn klaar met al die naar binnen gekeerde politiek. Er moet nu echt iets gebeuren waar de hardwerkende Nederlander direct op vooruit gaat, en de middenpartijen hebben hun kansen inmiddels wel verspeeld. Anders neemt de frustratie alleen maar nog verder toe.
Probleem is dat de linkerpartijen die zeggen dat "niet altijd alles (meer) kan", wat mij betreft gewoon gelijk hebben. Klimaat en zo. Blijven roepen dat wel alles kan is gewoon leugenachtig, maar helaas heel makkelijk is en een bodoschap die mensen graag willen geloven.
Ik zie maar één optie. Wilders moet het maar gaan doen dan. Laat maar zien wat je kan, Geert.
Binnenlands zou ik zeggen: hij gaat z'n gang maar. Heel veel slechter dan de afgelopen 13 jaar gaat het niet zijn (behalve op klimaat. Daar hoeven we geen leiderschap te verwachten.) Dat heeft vooral rijke mensen rijker gemaakt.
Mijn echte zorg zit vooral
Europees.
- Oekraïne
- Reputatie van NL in EU
- Collectief optreden EU in de wereld tegenover de andere grootmachten (China, VS, Rusland)
Dat soort zaken.
Gelukkig hebben wij een coalitiestelsel, en zijn 37 van de 150 zetels geen meerderheid, en, gelukkig is het zelfs iets minder dan de helft van 76 dus zelfs binnen een meerderheidsregering geen meerderheid.
Gelukkig nog altijd 100 van de 150 zetels naar "normale" partijen (alhoewel ik de VVD daar nu wel even onder meereken...)