Ik sluit deze theorie bij voorbaat uit omdat de Nederlandse Publieke Omroep nooit de bijbel op zo'n rare manier bij een tv programma zou betrekken.
Hints uit de bijbel, imo echt erg slecht... Dan bevoordeel je dus een bepaalde groep (nl gelovigen) die op de hoogte zijn van dit werkje. In de Belgische serie was dit, naar mijn herinnering, dan ook geen succes. Daarnaast is het de Avro en niet de KRO/EO...
Het maakt niet uit waar je een hint van maakt. Ook met de Red Crystal Moon en Ramses Shaffy's "En Toen" hints bevoordeelde je mensen met gedetailleerde kennis. Ik vond in de Belgische reeks het gebruik van de nummers die naar de Mol wezen wat obscuur, maar de bijbel zelf is bekend, zelfs bij niet gelovige mensen. Ik verwacht niet dat iedereen de bijbel uit zijn hoofd kent, maar een zekere bijbelkennis is algemene ontwikkeling met betrekking tot kennis over de verschillende wereldreligieen. En laten we wel wezen, je hoeft niet eens de link met de bijbel te leggen, het succes van Dan Brown's Da Vinci code verspreidde die kennis nog eens wat extra.
Ik zie de 3-theorie waar ik na aflevering 1 mee zat als onderbouwing voor de bijbel als een hint. God, Jezus, Heilige geest zijn de
drie eenheid. Beetje extra onderbouwing kan geen kwaad, maar ik vind het top.