Klinkt interessant. Was ook wel iets voor mij geweest. Tja, Hongarije is natuurlijk gewoon een regelrechte ramp, met een president die zegt dat democratie een achterhaald station is.
Van Polen dacht ik eigenlijk dat het wel redelijk ging. Van Kroatië weet ik eigenlijk niks.
Vandaag zijn nieuwe presidentsverkiezingen in Roemenië. Roemenen in Londen stonden gisteravond al in de rij voor de ambassade, zodat ze zeker zouden zijn, dat ze hun stem uit konden brengen. Twee weken geleden gingen de stembussen namelijk precies om 21.00 dicht, terwijl er nog duizenden mensen op straat stonden in Londen, Berlijn, Madrid, Parijs, Wenen en Brusssel, die mensen stonden er toen al uren. De minister van buitenlandse zaken is ontslagen na hevige demonstraties. De premier zit er nog, sterker nog, die wordt waarschijnlijk vandaag tot president gekozen. Veel mensen zullen op hem stemmen, omdat zijn tegenstander Duits is en niet orthodox. Van de mensen in het buitenland moet hij het echter niet hebben. En je zou toch zeggen dat een premier er onder andere verantwoordelijk voor is dat verkiezingen eerlijk verlopen? Dus heel veel mensen zijn boos. De demonstraties waren misschien wel de grootste in bijna 25 jaar.
Ook wel leuk was de manier van campagne voeren.
Klaus Iohannis: Ik ga van dit land een beter land maken.
Victor Ponta: Klaus Iohannis heeft geen kinderen, dus er is vast wat mis met 'm.
50% van de mensen gaat sowieso niet naar de stembus (ook de hoogopgeleiden), want het heeft toch geen zin. Of nu de ene corrupte gek aan de macht komt, of de andere, dat maakt natuurlijk niks uit. Sommige mensen hebben nu een beetje hoop dat Iohannis idd de boel kan veranderen, maar er zijn toch ook twijfels. En dan is er natuurlijk de huidige president, die volgens een van de gidsen van mijn vakantie zeker de gevangenis in gaat wegens corruptie. Laten we hopen op een klein wonder vandaag.