Dus mijn antwoord: WK 1974: Ruud Geels, WK 1978: Piet Schrijvers.
Jeetje ik heb jullie onderschat
Ik dacht dat met name die van 1974 lastig was...
Maar inderdaad. Michels was van het totaalvoetbal, in zijn optiek maakte het niet uit welk nummer je had. Dus werd het alfabetische volgorde...
Toen bleek dat Johan Cruijff dan nummer 1 zou hebben. Dat wilde hij niet, hij wilde 14. Michels maakte een uitzondering en zo werd de daaropvolgende in het alfabet de nummer 1: Ruud Geels. Grappig is dat (bij mijn weten) de beoogde nummer 1 met een blessure thuis bleef: Willy Brokamp. Alias De Witte overigens
In 1978 ging Cruijff inderdaad niet mee, net als Wim van Hanegem, Jan van Beveren, Ruud Geels en Willy van der Kuijlen. Zij zegden af vanwege de schending van de mensenrechten in Argentinië. De alfabet-volgorde werd afgeschaft, al behielden een aantal spelers wel hetzelfde rugnummer van 4 jaar eerder. Zo speelde Jan Jongbloed ook in '78 met nummer 8.
De nummer 1 was dus inderdaad Piet Schrijvers. Tegen Italië zou hij door toedoen van Ernie Brandts geblesseerd uitvallen en niet meer spelen op het WK.
Voor de jongeren onder ons: jullie weten wellicht dat de WK-finale tussen Nederland en Argentinië ging, waarbij de Argentijnen met 3-1 wonnen na verlenging. Maar wat weinigen nog zullen weten is dat beide landen bijna in de poulefase al werden uitgeschakeld. Argentinië overleefde de poulefase dankzij een benauwde 2-1 winst tegen Hongarije waarbij de twee sterspelers van de Hongaren beiden rood kregen (erg verdacht... net als later de Argentijnse 6-0 winst tegen Peru), terwijl Nederland heel blij mocht zijn dat Schotland op 1-1 bleef steken tegen Iran... Nederland ging op doelsaldo door...
Jij bent MoleBuster, goed gedaan!