1. Taekwondo
2. Nieuw-Zeeland
3. Kenya
4. Ze mochten niet op blote voeten spelen
5. Bauke Mollema
6. Allan Simonsen
7. Kaatsen
8. Geels
En we hebben een winnaar!!!!!
Deze quiz is samengesteld uit losse vragen die ik door de jaren heen eens heb bedacht, onder het motto van "komt vast nog een keer van pas"... Eigenaardige sportfeiten die ik interessant vond...
1. Meneer Cissé zag ik een poos geleden in een filmpje op de BBC bij "A question of sport". Zijn Britse tegenstander stond 2 seconden voor het einde nog voor, maar een rake trap van de Ivoriaan leverde hem goud op!
2. Lang niet iedereen weet dit. Maar Nieuw-Zeeland moest na de groepsfase naar huis ondanks 3 gelijke spelen. Wereldkampioen Spanje verloor zijn eerste wedstrijd van Zwitserland...
3. Kenya, traditioneel een land dat grossiert in gouden medailles bij de loopnummers, had ineens een jaar of 10 geleden een immens talent genaamd Julius Yego. Zijn moment of fame: het goud op het WK 2015 bij het speerwerpen.
4. India zag af van deelname omdat de FIFA het hen verbood om op blote voeten te spelen... Ze zijn nadien nooit meer in de buurt geweest van kwalificatie...
5. Gek genoeg was het Bauke Mollema die dat jaar op de laatste dag de groene trui won. Hij werd ook derde in het eindklassement. Die Vuelta had maar weinig aankomsten waar sprinters een rol van betekenis konden spelen... vandaar dat Mollema de trui kon winnen.
6. De nekkenbreker. Allan Simonsen! Ik kan hem mij herinneren. Speler van o.a. Borussia Mönchengladbach en Barcelona, waar hij in 1982 vertrok omdat ene Diego Maradona er kwam spelen. Ook speelde hij met Denemarken het WK van 1986 in Mexico: een legendarisch team dat o.a. met 2-0 won van West-Duitsland.
Waarom nu deze vraag? Ik kreeg zelf in een quiz onlangs de vraag wie de enige speler is die ooit gescoord heeft in zowel een Europacup I, Europacup II als Europacup III - finale. Juist: Allan Simonsen. Een bijna vergeten Deense held!
7. Als Friezin kon je natuurlijk alleen aan kaatsen denken. Al vond ik fierljeppen ook nog goed gevonden. Jokelyn overleed in 2015 aan de gevolgen van een hersentumor.
8. Volgens Michels had Johan Cruijff eigenlijk nummer 1 moeten krijgen. Maar daar was Cruijff het niet mee eens: die wilde "zijn" nummer 14. De eerstvolgende kreeg aldus nummer 1 en dat was Ruud Geels. Die overigens geen minuut zou spelen, net als een aantal andere spelers uit de selectie. Een poging van Willem van Hanegem om Michels te bewegen dat hij met "zijn" nummer 10 mocht spelen mislukte jammerlijk: hij kreeg het nummer 3. Achter nummer 2 Arie Haan.
Mitch, jij bent!!