Hallo,
Al enige jaren volg ik het forum hier, maar reageer eigenlijk nog maar zelden, alleen als ik echt iets toe te voegen heb (en dat is niet zo vaak
alles wordt hier al vroegtijdig ontdekt)
Nu echter wel; ik ben er vrij zeker van de lokatie voor WIDM 2011 te weten. Oordeel zelf...
Voordat ik losbrand (en sorry als het een wat lang verhaal wordt) zeg ik er meteen maar bij dat ik de lokatie zelf pas onderaan (en verborgen) vermeld.
Een maand geleden zijn we voor een verre reis naar een Spaanstalig land vertrokken. Ons Nederlandse reisbureau had in samenspraak met een plaatselijk bekend reisbureau de transfer van de luchthaven naar het hotel geregeld. En zo wachtte ons dus een lokale reisagent op waarmee we in de taxi al snel aan de praat raakten. Mijn vriend spreekt vloeiend Spaans en nam het woord.
Na enige tijd was het mijn beurt; waar kwam ik vandaan. Uit Nederland en ja ik spreek ook wel wat Spaans. De allereerste reactie van de goede man was (letterlijk vertaald); "Oh uit Nederland, dan ken je vast het programma "De Mol"". Dit laatste zei hij overigens in goed Nederlands, en ik geloofde mijn oren niet. Ik dacht niet goed geluisterd te hebben en vroeg dus perplex "Wie is de Mol, het televisie programma?". Ja, dat programma. Ik keek mijn vriend aan, die begon te lachen. Het is niet waar...de man hier aan de andere kant van de wereld, kent HET lievelingsprogramma van mijn vriendin. Dit bestaat niet... Is dit bananasplit?
Zonder hem ook maar iets te vragen (ik was werkelijk TE perplex) nam de gids uit zichzelf weer het woord. "Ja, in mei is hier een hele televisiedelegatie uit Nederland geweest, ze hebben opnames gemaakt voor het programma (ja, het heet echt De Mol), voor het komende seizoen. Een hele klus. Het is een spel, niet? Er zijn een aantal kandidaten en een mol, en iedere aflevering valt dan een kandidaat af, zoiets?" Vervolgens noemde hij drie plaatsen waar opnamens waren gemaakt. Ik wist werkelijk niet hoe ik het had. De goede man heeft zich nog moeten herhalen. Heb mijn vriend vervolgens wel vijf keer gevraagd of ik alles wel goed verstaan had, en die man dat ECHT, ECHT, ECHT allemaal uit zichzelf had gezegd. Ja, ik had niet gedroomd.
Et voila, mijn relaas. Meer of minder kan ik er niet van maken. Het enige wat me een beetje dwarszit is de opname-periode (mei, zouden ze al zo vroeg hebben opgenomen?)
Details in onderstaande spoiler:
Het land in kwestie is het relatief onbekende Nicaragua. De steden die de reisagent noemde waren: Granada, Masaya en nog een derde stad, ik meen Leon. We hebben drie weken door Nicaragua gereisd en het is werkelijk een schitterend land, genoeg te doen voor een leuke WIDM-serie. Nicaragua is daarnaast voor -met nadruk- Nederlandse begrippen een goedkoop land (en erg arm) en als ik mijn reisgidsen (en mijn eigen ervaringen) moet geloven het veiligste land van Midden Amerika. De genoemde opnameperiode is eigenlijk wel verklaarbaar; in mei eindigt het droge seizoen, na die tijd begint het regenseizoen, wat vooral in het najaar vrij hevig kan zijn.