Auteur Topic: De opdrachten  (gelezen 155769 keer)

Offline Schulz

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De opdrachten
« Reactie #440 Gepost op: 15-11-2010, 22:16:38 »
Schulz, accepteer het nou maar. Er valt niks aan te doen. Het was een gigantische instinker en niet anders.
ik kan best tegen een instinker, maar het moet wel correct zijn.
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #441 Gepost op: 15-11-2010, 22:18:02 »
ik kan best tegen een instinker, maar het moet wel correct zijn.
::jaja:: anders hadden we hem zeker weten opgelost .
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Schulz

• Forumlid
« Reactie #442 Gepost op: 15-11-2010, 22:19:03 »
::jaja::  ;D

Offline Ycaris

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #443 Gepost op: 15-11-2010, 22:39:22 »
Dat weet ik wel. En daarom begrijp ik best dat je het er psychisch moeilijk mee hebt.  ::hug::

Maar wij toch sneller en dus met hetzelfde resultaat  ::rofl::
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Schulz

• Forumlid
« Reactie #444 Gepost op: 15-11-2010, 22:41:57 »
Dat weet ik wel. En daarom begrijp ik best dat je het er psychisch moeilijk mee hebt.  ::hug::

Maar wij toch sneller en dus met hetzelfde resultaat  ::rofl::
yep, zeker: goed gedaan Zuid! Gefelicteerd!

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #445 Gepost op: 15-11-2010, 22:57:14 »
yep, zeker: goed gedaan Zuid! Gefelicteerd!
We blijven altijd sportief ;D.
Gefeliciteerd!

Offline Dolfie

• Forumlid
  • aardig zijn kost niets!
« Reactie #446 Gepost op: 15-11-2010, 23:03:21 »
Inderdaad, heel sportief!  ::ok::

Ga ik me morgen eens beraden wie met groene stem krijgt ;)

(of......... eigenlijk weet ik het al  ::joehoe:: )
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Ycaris

• Forumlid
« Reactie #447 Gepost op: 15-11-2010, 23:07:54 »
Ga ik me morgen eens beraden wie met groene stem krijgt ;)

(of......... eigenlijk weet ik het al  ::joehoe:: )

Wie, wie, wie, we, wie  ::nieuwsgierig::
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #448 Gepost op: 15-11-2010, 23:10:59 »
Wie, wie, wie, we, wie  ::nieuwsgierig::
ik niet ::) ben niet zo lief geweest voor dolf ::)

Offline Ycaris

• Forumlid
« Reactie #449 Gepost op: 15-11-2010, 23:13:39 »
Volgens mij houdt Dolfie wel van een plagerijtje  ::jaja::. Het waren toch alleen maar plagerijtjes, hè?

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #450 Gepost op: 15-11-2010, 23:17:37 »
Volgens mij houdt Dolfie wel van een plagerijtje  ::jaja::. Het waren toch alleen maar plagerijtjes, hè?
::jaja:: dat weet dolf maiskolf wel ::hug::

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #451 Gepost op: 15-11-2010, 23:22:13 »
Hmmm, ik zal ook maar een reageren, gezien het feit dat ik het schaakprobleem aangeleverd heb

Beste Schulz en Test, ik snap jullie commentaar/aanvullingen, maar deze opgave heb ik niet zelf bedacht. Dit is een 'officieel' schaakprobleem bedacht door V. Lantstaf en gepubliceerd in het blad Chess Amateur in het jaar 1922. Het is recent opnieuw als schaakprobleem gepubliceerd in het boek: "de pion" geschreven door Hans Böhm en Yochanan Afek (de eerste is een Nederlander en internationaal schaakmeester, de tweede is een israelische schaker, internationaal meester, schaakstudiecomponist, schaakjournalist en trainer)

Het is overigens NIET gebruikelijk in de schaakwereld bij schaakproblemen de coördinaten langs de borden te zetten.

Het mooie aan deze stelling is dat je moet zien dat de stelling illegaal is (niet mogelijk is) en áls je dat ziet, dan zie je in één oogopslag de oplossing door het bord 180grd te draaien (en nee test, niet door hem ondersteboven te leggen ::rofl:: ), dan zie je dat zwart reeds schaakmat (en niet 'schaak') staat. En dus de oplossing NUL zetten is.

Overigens bestaan er meerdere schaakproblemen waar de oplossing NUL zetten is en waar je dus gewoon heel goed de stelling moet analyseren om te zien dat hij illegaal is. (of het bord goed moet bekijken om te zien of er een wit vlak rechts onder in de hoek zit)

Het maakt ten slotte helemaal niet uit welke kleur begint... het was een andere vraag geweest als je gevraagd had: "is wit aan de onderkant van het bord zoals hier afgebeeld begonnen? Maar als je die vraag gesteld had, dan had je het antwoord neem ik aan ook wel geweten)

Dus Schulz, hopelijk ben je na deze uitleg iets meer overtuigd van de juistheid van de opgave ::ok:: (of schrijf even goed beargumenteerd aan één van de twee bovenstaande internationale schaakmeesters dat je het niet met ze eens bent, wellicht heb je iets gezien dat ik niet gezien heb ??? )

* Commentaar van een kijker

He, zuid heeft gewonnen! goed gedaan! ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 15-11-2010, 23:26:01 door Dwaastoo »
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #452 Gepost op: 15-11-2010, 23:23:37 »
Ik had de opstelling op het bord opgezet. Mijn zoontje (9) komt meekijken en zegt: maar hij staat al schaak! Waarop ik zeg: "nee jongen, je moet het van de andere kant bekijken". :P
Zojuist m'n zoontje van schaakles opgehaald en hem een dikke pluim gegeven  ::ok::

::rofl:: Slimme jongen ::ok::
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Schulz

• Forumlid
« Reactie #453 Gepost op: 15-11-2010, 23:41:48 »
Hmmm, ik zal ook maar een reageren, gezien het feit dat ik het schaakprobleem aangeleverd heb

Beste Schulz en Test, ik snap jullie commentaar/aanvullingen, maar deze opgave heb ik niet zelf bedacht. Dit is een 'officieel' schaakprobleem bedacht door V. Lantstaf en gepubliceerd in het blad Chess Amateur in het jaar 1922. Het is recent opnieuw als schaakprobleem gepubliceerd in het boek: "de pion" geschreven door Hans Böhm en Yochanan Afek (de eerste is een Nederlander en internationaal schaakmeester, de tweede is een israelische schaker, internationaal meester, schaakstudiecomponist, schaakjournalist en trainer)

Het is overigens NIET gebruikelijk in de schaakwereld bij schaakproblemen de coördinaten langs de borden te zetten.

Het mooie aan deze stelling is dat je moet zien dat de stelling illegaal is (niet mogelijk is) en áls je dat ziet, dan zie je in één oogopslag de oplossing door het bord 180grd te draaien (en nee test, niet door hem ondersteboven te leggen ::rofl:: ), dan zie je dat zwart reeds schaakmat (en niet 'schaak') staat. En dus de oplossing NUL zetten is.

Overigens bestaan er meerdere schaakproblemen waar de oplossing NUL zetten is en waar je dus gewoon heel goed de stelling moet analyseren om te zien dat hij illegaal is. (of het bord goed moet bekijken om te zien of er een wit vlak rechts onder in de hoek zit)

Het maakt ten slotte helemaal niet uit welke kleur begint... het was een andere vraag geweest als je gevraagd had: "is wit aan de onderkant van het bord zoals hier afgebeeld begonnen? Maar als je die vraag gesteld had, dan had je het antwoord neem ik aan ook wel geweten)

Dus Schulz, hopelijk ben je na deze uitleg iets meer overtuigd van de juistheid van de opgave ::ok:: (of schrijf even goed beargumenteerd aan één van de twee bovenstaande internationale schaakmeesters dat je het niet met ze eens bent, wellicht heb je iets gezien dat ik niet gezien heb ??? )

* Commentaar van een kijker

He, zuid heeft gewonnen! goed gedaan! ::bravo::
nee, helaas niet overtuigd, ik weet niet hoe William Langstaff de vraag geformuleerd heeft, maar als er bij gezegd wordt dat Wit begint, dan kan het niet zo zijn dat de partij al afgelopen is.
Als dat niet telt, dan is het wachten op een zet van zwart, want het lijkt me dat het zijn beurt was.

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #454 Gepost op: 15-11-2010, 23:47:16 »
nee, helaas niet overtuigd, ik weet niet hoe William Langstaff de vraag geformuleerd heeft, maar als er bij gezegd wordt dat Wit begint, dan kan het niet zo zijn dat de partij al afgelopen is.
Als dat niet telt, dan is het wachten op een zet van zwart, want het lijkt me dat het zijn beurt was.
Er wordt niet bij gemeld dat wit begonnen is (waarschijnlijk omdat wit altijd begint). En deze kennis is irrelevant omdat je niet weet of je in een even of oneven beurt zit...

Je kunt niet echt heel goed tegen je verlies (in dit geval) geloof ik? Wil je nu echt beweren dat 3 schaakmeesters ongelijk hebben met dit schaakprobleem?

Offline Ycaris

• Forumlid
« Reactie #455 Gepost op: 15-11-2010, 23:48:31 »

Hier moet ik het toch wel met Schulz eens zijn  ::jaja::.

Wat niet onverlet laat, dat ik wel heel hard moest lachen toen de oplossing bekend gemaakt werd.

Offline Ycaris

• Forumlid
« Reactie #456 Gepost op: 15-11-2010, 23:50:22 »
Er wordt niet bij gemeld dat wit begonnen is (waarschijnlijk omdat wit altijd begint). En deze kennis is irrelevant omdat je niet weet of je in een even of oneven beurt zit...

Schulz heeft deze vraag gesteld
Swifty: bij schaakopdracht: begint wit?
Gebruikelijk is dat dit niet betekent wie het potje begonnen is, maar wie er aan zet is.

Offline Dolfie

• Forumlid
  • aardig zijn kost niets!
« Reactie #457 Gepost op: 15-11-2010, 23:51:36 »

dat denk jij....... ;)
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #458 Gepost op: 15-11-2010, 23:52:55 »
dat denk jij....... ;)
maar diep van binnen is ze gekwetst

Offline Schulz

• Forumlid
« Reactie #459 Gepost op: 15-11-2010, 23:55:02 »
Je kunt niet echt heel goed tegen je verlies (in dit geval) geloof ik?
ach kom Dwaas, dat meen je niet als argument. Dat slaat accuut de discussie dood, want alles wat ik nu zeg zou dan mjn 'niet tegen mijn verlies kunnen' bevestigen.

Dus ik hou maar mijn mond. :-X