Hmmm, ik zal ook maar een reageren, gezien het feit dat ik het schaakprobleem aangeleverd heb
Beste Schulz en Test, ik snap jullie commentaar/aanvullingen, maar deze opgave heb ik niet zelf bedacht. Dit is een 'officieel' schaakprobleem bedacht door V. Lantstaf en gepubliceerd in het blad Chess Amateur in het jaar 1922. Het is recent opnieuw als schaakprobleem gepubliceerd in het boek: "de pion" geschreven door Hans Böhm en Yochanan Afek (de eerste is een Nederlander en internationaal schaakmeester, de tweede is een israelische schaker, internationaal meester, schaakstudiecomponist, schaakjournalist en trainer)
Het is overigens NIET gebruikelijk in de schaakwereld bij schaakproblemen de coördinaten langs de borden te zetten.
Het mooie aan deze stelling is dat je moet zien dat de stelling illegaal is (niet mogelijk is) en áls je dat ziet, dan zie je in één oogopslag de oplossing door het bord 180grd te draaien (en nee test, niet door hem ondersteboven te leggen
), dan zie je dat zwart reeds schaakmat (en niet 'schaak') staat. En dus de oplossing NUL zetten is.
Overigens bestaan er meerdere schaakproblemen waar de oplossing NUL zetten is en waar je dus gewoon heel goed de stelling moet analyseren om te zien dat hij illegaal is. (of het bord goed moet bekijken om te zien of er een wit vlak rechts onder in de hoek zit)
Het maakt ten slotte helemaal niet uit welke kleur begint... het was een andere vraag geweest als je gevraagd had: "is wit aan de onderkant van het bord zoals hier afgebeeld begonnen? Maar als je die vraag gesteld had, dan had je het antwoord neem ik aan ook wel geweten)
Dus Schulz, hopelijk ben je na deze uitleg iets meer overtuigd van de juistheid van de opgave
(of schrijf even goed beargumenteerd aan één van de twee bovenstaande internationale schaakmeesters dat je het niet met ze eens bent, wellicht heb je iets gezien dat ik niet gezien heb
)
* Commentaar van een kijkerHe, zuid heeft gewonnen! goed gedaan!