aan KD:
je hebt ook ER 2010 beetje gevolgd, volgens mij.
Stel dat Saar en Regina vooraf, in Amsterdam nog, samen hadden afgesproken dat ze met z'n tweeën naar de finale wilden en daar iedereen voor zouden gebruiken, en ongeacht wat er zou gebeuren op de eilanden zij voor en met elkaar gingen. Vind je dat dat kan / dat dat 'geoorloofd' is / onderdeel van het spel is of vind je het onsportief en tegen de ongeschreven regels?
En waarom vind je het ene of het andere?
Wat een interessante hypothetische vraag. Maar als je iets over míjn strategie wilt weten, zul je toch concretere vragen moeten stellen.
Als kijker zou ik het wel jammer gevonden als er bij ER zo'n afspraak vooraf was. Ik wil graag zien hoe complotten, vriendschappen etc. zich in ER ontwikkelen en het is jammer als dat áchter de camera gebeurt in plaats van ervoor. Bovendien is er in de situatie die jij beschrijft een risico dat het voorspelbaar wordt en dat is niet leuk voor ons als kijkers. In feite is dat precies wat er is gebeurd in de Strijd der Titanen (ik weet niet of jij die ook hebt gezien?). Daar hadden kandidaten die eerder samen aan dezelfde expeditie hadden meegedaan van tevoren precies zo'n plan uitgestippeld als jij beschrijft.
Als kijker vind ik dat dus jammer. Maar tegelijkertijd vind ik het tactisch gezien eigenlijk wel verstandig. Dat is de reden waarom ER met kandidaten die elkaar al kennen heel anders is dan ER met kandidaten die elkaar pas op het eiland leren kennen.
Ongeschreven regels vind ik iets lastigs, want regels die niet vastliggen kunnen door iedereen wel héél vrij worden geïnterpreteerd. De één vindt stemafspraken op zich al fout, de ander vindt stemafspraken tussen mensen in verschillende kampen fout, weer een ander vindt dat stemafspraken niet te vroeg mogen beginnen. Om nog maar niet te beginnen over de vraag wat je wél en niet onder stemafspraken kunt verstaan... (bijvoorbeeld: Saar zegt tegen Regina op wie ze stemt. Regina stemt vervolgens op diezelfde persoon. Is dat een stemafspraak?) Maar goed, nu dwaal ik af: als iemand dáár meer over wil weten (of over hoe ik dit in de context van dít spel zie), dan moet hij of zij dat maar vragen.
Dus samenvattend is mijn antwoord op jouw vraag: als kijker zou ik die situatie jammer vinden, maar vanuit tactisch oogpunt is het wel begrijpelijk en zelfs verstandig. Dus ik zou het niet onsportief of tegen de ongeschreven regels willen noemen.