Maar Art leek wel zijn best te doen de pot te spekken.
Hoe kom je tot deze conclusie, mag ik vragen? Je hoort Patrick zeggen dat hij meerdere keren de vlag zag, maar dat Art er op stond om het geld te pakken. Wie spekt er dan de pot? Toch zeker degene die de vlag ziet? Als je de vlag niet ziet, dan valt er helemaal geen geld op te rapen natuurlijk.
Bovendien doet Art met z'n apenshow erg z'n best om te vertragen. En op die manier raken ze Karin en Soundos kwijt en kunnen ze niet meer zien waar de markeerapparaten neergegooid worden. Op een gegeven moment zie je Art ook wijzen in een richting waar volgens hem iets moet zijn, vervolgens lijkt Patrick de compleet andere kant op lopen en een vlag vinden. Wie is daar nou mols bezig?
En dat gesprek bij die boom... sorry, maar dat is echt net zo goed uit te leggen vanuit het standpunt dat Art de mol is, hoor. Die moet dan ook gewoon de kandidaat spelen, natuurlijk. De kandidaat die denkt dat Patrick de mol is en heeft voorspeld dat de Mol geen geld pakt. Wij, de kijkers, moeten dat ook denken (we hebben hem dat horen zeggen), dus zou het heel raar zijn als hij daar z'n schouders op zou halen en het hem niet zou kunnen schelen wie het geld pakt.
Wat moet de Mol doen bij deze opdracht? Volgens mij is dat:
a) proberen zo min mogelijk geld te vinden
b) overkomen als een gedreven kandidaat
Of de voorspelling van een of meerdere kandidaten uitkomen, kan de Mol op zich weinig schelen, lijkt me.
We kunnen stellen dat Art en Patrick daar beide overkomen als gedreven kandidaat. Maar als het op geld vinden aankomt, heeft Patrick beter z'n best gedaan, want hij zag de meeste vlaggen.